Swara ve waspas yöntemleri kullanılarak müşteri ilişkileri yönetimi (MİY) danışmanı performans değerlendirmesi
Loading...
Date
2020
Authors
Erkan, Turan Erman
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Müşteri İlişkileri Yönetimi (MİY) entegrasyou gelirlerin veya müşteri yaşam süresinin arttırılması firmaların öncelikli kararları arasında yer almaktadır. Entegrasyon süreçleri sanıldığının aksine bir çok problem barındırmaktadır. Bu yüzden çoğu firma MİY danışmanlarının tecrübelerinden faydalanmaktadırlar. Ancak, Pries & Stone, 2004 teorisi ortaya koymaktadır ki danışmanlar her zaman doğruyu yapmamaktadırlar. Bu noktada uygun ve doğru MİY danışmanını seçmek hem şirketler hemde MİY danışmanlık firmaları için önemli bir karardır. Bu tezde son zamanlarda güncel olarak kullanılan Çok Kriterli Karar Verme metodlarından (ÇKKV) biri olan Ağırlıklı toplam modeli(WASPAS) ve Aşamalı Ağırlık Değerlendirme Oranı (SWARA) metodları Müşteri İlişkileri yönetim danışmanı değerlendirmesi amacıyla kullanılmıştır. Bu çalışma özellikle MİY danışmanlık firmlarına MİY danışmanlarının rolü hakkında farkındalık yaratmak ve literature bu konuda örnek bir ÇKKV uygulaması katma arzusu taşımaktadır.
Customer relationship management (CRM) implementation is a very prior decision for companies to increase customer-related revenue or customer lifecycle. The implementation process involves many problems, therefore, most of the companies would prefer to benefit from the CRM consultant's experience. However, Pries & Stone, 2004 theory have shown that consultancy does not make everything right. At this point, the most significant questions are how can we choose the right CRM consultant and measure their performance? These questions become a crucial decision for both firms and consultant companies. In this thesis, one of the popular Multi-Criteria decision-making (MCDM) methods that is Weighted Aggregates Sum Product Assessment (WASPAS) is used for ranking the performance of Customer Relationship Management (CRM) Consultant. Step-wise Weight Assessment Ratio Analysis (SWARA) method is utilized for finding the weight of criteria. This research aims to create an awareness of the role of CRM consultants and adds the sample application of MCDM in literature for especially CRM consultancy firms.
Customer relationship management (CRM) implementation is a very prior decision for companies to increase customer-related revenue or customer lifecycle. The implementation process involves many problems, therefore, most of the companies would prefer to benefit from the CRM consultant's experience. However, Pries & Stone, 2004 theory have shown that consultancy does not make everything right. At this point, the most significant questions are how can we choose the right CRM consultant and measure their performance? These questions become a crucial decision for both firms and consultant companies. In this thesis, one of the popular Multi-Criteria decision-making (MCDM) methods that is Weighted Aggregates Sum Product Assessment (WASPAS) is used for ranking the performance of Customer Relationship Management (CRM) Consultant. Step-wise Weight Assessment Ratio Analysis (SWARA) method is utilized for finding the weight of criteria. This research aims to create an awareness of the role of CRM consultants and adds the sample application of MCDM in literature for especially CRM consultancy firms.
Description
Keywords
Endüstri ve Endüstri Mühendisliği, Müşteri ilişkileri yönetimi, Industrial and Industrial Engineering, Customer relationships management, Çok kriterli karar verme, Multi criteria decision making
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
0
End Page
57