The relationship between corporate reputation, legitimacy, transparency, and CSR communication credibility based on consumers' perceptions.
No Thumbnail Available
Date
2023
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bugün neredeyse tüm büyük şirketler kurumsal sosyal sorumluluk (KSS) politikaları ile iletişim kurmaktadır. KSS mesajları, stratejiler, taahhütler ve sorumlu eylemler hakkında bilgi olarak sunulur ve bu nedenle iletişim kuran kuruluşların meşruiyetini sağlama aracı olarak kabul edilir. Bununla birlikte, KSS iletişiminin hedef kitlesi genellikle kuşkucudur ve sıklıkla bu iletişimi yeşil yıkama ile ilişkilendirerek bu iletişimlerin güvenilirliğinin eksikliğini gösterir. Ana araştırma amacımız, tüketicilerin gözünde KSS söyleminin algılanan güvenilirliğine ilişkin daha iyi bir anlayışa katkıda bulunmaktır. Şirketin itibarı, meşruiyeti ve şeffaflığı ile KSS iletişiminin güvenilirliği arasında doğrudan bir bağlantı olduğunu varsaydık. Bu nedenle, nicel bir metodolojiyi tercih ettik. Çalışmamızı, kar topu örnekleme yöntemiyle 227 tüketicide gerçekleştirdik. Veriler, bir çevrimiçi anket (Google Forms) aracılığıyla toplandı. Daha sonra istatistiksel analizler IBM-SPSS26 ve AMOS yazılımında (yapısal eşitlik modellemesi) gerçekleştirildi. Bu analizlerin sonuçlarına göre, tüketicilerin bakış açısından: -KSS söyleminin güvenilirliği şirketin itibarından önemli ölçüde etkilenmektedir. -Şirketin itibarı ile KSS açısından meşruiyeti arasında pozitif bir ilişki vardır. -Şeffaflık, şirketin KSS iletişiminin güvenilirliğini doğrudan belirlemez. -Bir şirketin meşruiyeti, doğrudan güvenilirliğini etkilemez. Anahtar Sözcükler: KSS, güvenilir, kurumsal meşruiyet, kurumsal itibar, şeffaflık.
Today, almost all large companies communicate their corporate social responsibility (CSR) policies. CSR messages are presented as information on strategies, commitments, and responsible actions, and therefore as a means of building the legitimacy of communicating organizations. However, audiences of CSR communication are often skeptical and often associate it with greenwashing, demonstrating the lack of credibility of these communications. Our main research objective is to contribute to a better understanding of the perceived credibility of a CSR discourse in the eyes of consumers. We assumed that the company's reputation, legitimacy, and transparency were directly linked to the credibility of its CSR communication. We therefore opted for a quantitative methodology. We conducted our study on 227 consumers from a snowball sampling. The data was collected through an online questionnaire (Google Forms). Then statistical analyses were conducted on IBM-SPSS26 and AMOS softwares (structural equation modeling). The results of these analyses show that, from the point of view of consumers: - The credibility of the CSR discourse is significantly influenced by the company's reputation. - There is a positive relationship between the reputation of the company and its legitimacy in terms of CSR. - Transparency does not directly determine the credibility of the company's CSR communication.
Today, almost all large companies communicate their corporate social responsibility (CSR) policies. CSR messages are presented as information on strategies, commitments, and responsible actions, and therefore as a means of building the legitimacy of communicating organizations. However, audiences of CSR communication are often skeptical and often associate it with greenwashing, demonstrating the lack of credibility of these communications. Our main research objective is to contribute to a better understanding of the perceived credibility of a CSR discourse in the eyes of consumers. We assumed that the company's reputation, legitimacy, and transparency were directly linked to the credibility of its CSR communication. We therefore opted for a quantitative methodology. We conducted our study on 227 consumers from a snowball sampling. The data was collected through an online questionnaire (Google Forms). Then statistical analyses were conducted on IBM-SPSS26 and AMOS softwares (structural equation modeling). The results of these analyses show that, from the point of view of consumers: - The credibility of the CSR discourse is significantly influenced by the company's reputation. - There is a positive relationship between the reputation of the company and its legitimacy in terms of CSR. - Transparency does not directly determine the credibility of the company's CSR communication.
Description
Keywords
İşletme, Business Administration
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
0
End Page
77