Reklam Çevirilerinde Makro Strateji Olarak Yerelleştirme ve Yabancılaştırma

dc.contributor.advisor Erton, Halil İsmail
dc.contributor.author Taıe, Ghaıth Al
dc.contributor.other English Translation and Interpretation
dc.contributor.other 02. School of Arts and Sciences
dc.contributor.other 01. Atılım University
dc.date.accessioned 2024-07-07T12:44:57Z
dc.date.available 2024-07-07T12:44:57Z
dc.date.issued 2020
dc.description.abstract Günümüzde, uluslararası ticaret potansiyelinin güncel büyüme oranı, ürün reklamlarına, özellikle de bu reklamların çevirilerine duyulan ihtiyacı arttırdı. Çevirilen reklam üreticinin küreselleşme eğilimini ve sıradan bir tüketicinin kültürünü karşılamalıdır. Fakat reklam çevirileri kültürel değişkenler sebebiyle pek çok zorlukla karşılaşmaktadır. Bu tez, bu zorlukları anlamak amacıyla Venuti'nin yerelleştirme ve yabancılaştırma teorisini reklam çevirilerine bir makro strateji, Aixela'nın mikro stratejilerini ise bu reklamlarda kullanılan çeşitli kültürlere özel terimlere uygulayarak bir çözüm olarak kullanmayı amaçlar. Bu çalışmada 10 adet İngilizce'den Türkçe'ye çevirilmiş reklam incelenmiş, incelerken çevirmenlerin Aixela'nın mikro stratejilerini bu çevirilerde nasıl kullandıkları da gözlemlenmiştir. Bu çalışma, çevirmenlerin genel olarak bir yerelleştirme ve yabancılaştırma stratejisi kullandığını ortaya çıkarmıştır. Bu çalışmada çevirmenlerin, incelenen örneklerin %85'inde yabancılaştırmayı, %15'inde ise yerelleştirmeyi bir makro strateji olarak kullandığı ortaya koyulmuştur. Anahtar Sözcükler Yabancılaştırma, Yerelleştirme, Çeviri Makro Stratejileri, Çevirilmiş Reklamlar, Aixela, Çeviri Mikro Stratejileri.
dc.description.abstract Today, the growth of international trading enhanced the need for advertisements and translated advertisements in precise. The translated advertisement should satisfy the producer's globalization tendency and typical local customer's cultures. Advertisements translation faces many difficulties relating to cultural variations. This thesis is an attempt to understand these difficulties, offering Venuti's theory of the domestication and foreignization as macro strategies and by applying the culture-specific items micro strategies of Aixela's method as a solution for these problems. In this study, a number of 10 selection of translated advertisements from English to the Turkish language been inspected and the cases where the translators used Aixela's micro strategies were analyzed. The study revealed that in the selected translated advertisements, translators used a mix of the domestication and foreignization strategies; translators generally used foreignization as a macro strategy with the rate of 85% of the observed cases, while translators used domestication with the rate of (15%) of the observed cases. Keywords Domestication, Foreignization, Macro Strategies Translation, Venuti, Translated Advertisements, Aixela, Micro Strategies Translation. en
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14411/4774
dc.language.iso en
dc.subject Mütercim-Tercümanlık
dc.subject Reklamlar
dc.subject Türkçe çeviri
dc.subject Translation and Interpretation en_US
dc.subject Advertisements en_US
dc.subject Yabancılaştırma
dc.subject Turkish translation en_US
dc.subject Yerlileştirme
dc.subject Foreignization en_US
dc.subject Domestication en_US
dc.subject Çeviri
dc.subject Translation en_US
dc.title Reklam Çevirilerinde Makro Strateji Olarak Yerelleştirme ve Yabancılaştırma
dc.title Domestication and Foreignization as Macro Strategies in Advertising Translation en_US
dc.type Master Thesis
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Erton, Halil İsmail
gdc.coar.type text::thesis::master thesis
gdc.description.department Sosyal Bilimler Enstitüsü / Mütercim Tercümanlık Ana Bilim Dalı / Mütercim Tercümanlık (İngilizce) Bilim Dalı
gdc.description.endpage 112
gdc.description.startpage 0
gdc.identifier.yoktezid 612224
relation.isAuthorOfPublication 4842e13b-0ff3-4e49-8443-dd1084a8e86f
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 4842e13b-0ff3-4e49-8443-dd1084a8e86f
relation.isOrgUnitOfPublication fa50d81a-2c09-412c-b5ab-e31ddcc01486
relation.isOrgUnitOfPublication 9fc70983-6166-4c9a-8abd-5b6045f7579d
relation.isOrgUnitOfPublication 50be38c5-40c4-4d5f-b8e6-463e9514c6dd
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery fa50d81a-2c09-412c-b5ab-e31ddcc01486

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
612224 Domestication and foreignization as macro strategies in advertising translation.pdf
Size:
6.58 MB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections