Arama Motoru Varlığı Bireylerin Bilişsel Öz Saygısını, Cevap Verme İsteğini, Bilme Duygusunu, Bulunabilirlik ve Tanınma Duygusunu Etkiler Mi ?

dc.contributor.advisor Toker, Sacip
dc.contributor.author Akyol, Şeyma
dc.contributor.other Information Systems Engineering
dc.contributor.other 06. School Of Engineering
dc.contributor.other 01. Atılım University
dc.date.accessioned 2025-07-06T00:30:01Z
dc.date.available 2025-07-06T00:30:01Z
dc.date.issued 2024
dc.description.abstract Bu tezde, arama motoru kullanımının bilişsel özgüven (CSE), bilişsel şişkinlik, işlemsel hafıza, bilme hissi ve bulunabilirlik algısı üzerindeki etkileri incelenmekte olup, dijital araçların psikolojik etkileri üzerine yapılan araştırmalardaki önemli bir boşluğa dikkat çekilmektedir. Arama motorlarının, özellikle de Google'ın erişilebilirliğinin, bireylerin farklı bilişsel görevler ve değişen soru zorluk seviyeleri bağlamında bilişsel yeteneklerine dair algılarını nasıl ince bir şekilde etkilediğini araştırmak amacıyla deneysel bir yöntem uygulanmıştır. Bulgular, arama motoru kullanımının kısa vadede görev performansını artırdığı, ancak aynı zamanda kullanıcıların bilişsel yeteneklerine olan güvenini değiştirdiği ve dış bellek yardımcılarına bağımlılığı artırdığı yönündedir. Çalışmada, bireylerin bilgiye zahmetsiz erişim sağlandığında bilişsel yeteneklerini abartılı bir şekilde değerlendirdiğini gösteren 'Google Etkisi'nin varlığı kanıtlanmıştır. Ayrıca, bilişsel özgüvenin, görevin karmaşıklığı ve dijital yardımcıların varlığına bağlı olarak önemli ölçüde dalgalandığı gözlemlenmiştir. Arama motoru kullanımının bilişsel ve psikolojik boyutlarına dair içgörüler sunan bu tez, teknolojinin bilişsel gelişim üzerindeki etkisini daha kapsamlı bir şekilde anlamaya katkıda bulunmakta ve eğitim yöntemleri açısından daha geniş çaplı sonuçlar ortaya koymaktadır.
dc.description.abstract In this thesis, the influence of search engine usage on cognitive self-esteem (CSE), cognitive inflation, transactive memory, the feeling of knowing, and the perception of findability is examined, addressing a significant gap in research concerning the psychological effects of digital tools. An experimental methodology has been employed to investigate how the accessibility of search engines, particularly Google, subtly influences individuals' perceptions of their cognitive abilities across various cognitive tasks and differing levels of question difficulty. The findings indicate that, while task performance is enhanced in the short term through search engine use, users' confidence in their cognitive capacities is also altered, fostering an increased reliance on external memory aids. The presence of the 'Google Effect' is substantiated by the research, demonstrating that individuals tend to develop an inflated self-assessment of their cognitive abilities due to the effortless availability of information. Furthermore, it is observed that cognitive self-esteem fluctuates considerably based on task complexity and the presence of digital assistance. By providing insights into the cognitive and psychological dimensions of search engine use, this thesis contributes to a more comprehensive understanding of technology's influence on cognitive development and its broader implications for educational methodologies. en_US
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=htlyhJG97gjBTPjAeWRhPjJmkMfundT_jxp_uRC9-78WtSljXuHRHQhB9gI_aOZ9
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14411/10705
dc.language.iso en
dc.subject Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-bilgisayar ve Kontrol
dc.subject Computer Engineering and Computer Science and Control en_US
dc.title Arama Motoru Varlığı Bireylerin Bilişsel Öz Saygısını, Cevap Verme İsteğini, Bilme Duygusunu, Bulunabilirlik ve Tanınma Duygusunu Etkiler Mi ?
dc.title Is Search Engine Presence Impacting Individuals Cognitive Self-Esteem, Willingness To Answer, Feeling of Knowing, Feeling of Findability and Recognition ? en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Toker, Sacip
gdc.coar.type text::thesis::master thesis
gdc.description.department Fen Bilimleri Enstitüsü / Bilgisayar Mühendisliği Ana Bilim Dalı
gdc.description.endpage 149
gdc.identifier.yoktezid 936728
relation.isAuthorOfPublication a24f8c39-3d6d-4d82-a160-2ddced1cd06b
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery a24f8c39-3d6d-4d82-a160-2ddced1cd06b
relation.isOrgUnitOfPublication cf0fb36c-0500-438e-b4cc-ad1d4ef25579
relation.isOrgUnitOfPublication 4abda634-67fd-417f-bee6-59c29fc99997
relation.isOrgUnitOfPublication 50be38c5-40c4-4d5f-b8e6-463e9514c6dd
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery cf0fb36c-0500-438e-b4cc-ad1d4ef25579

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Is search engine presence impacting individuals' cognitive self-esteem.pdf
Size:
1.66 MB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections