Arama Motoru Varlığı Bireylerin Bilişsel Öz Saygısını, Cevap Verme İsteğini, Bilme Duygusunu, Bulunabilirlik ve Tanınma Duygusunu Etkiler Mi ?
No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu tezde, arama motoru kullanımının bilişsel özgüven (CSE), bilişsel şişkinlik, işlemsel hafıza, bilme hissi ve bulunabilirlik algısı üzerindeki etkileri incelenmekte olup, dijital araçların psikolojik etkileri üzerine yapılan araştırmalardaki önemli bir boşluğa dikkat çekilmektedir. Arama motorlarının, özellikle de Google'ın erişilebilirliğinin, bireylerin farklı bilişsel görevler ve değişen soru zorluk seviyeleri bağlamında bilişsel yeteneklerine dair algılarını nasıl ince bir şekilde etkilediğini araştırmak amacıyla deneysel bir yöntem uygulanmıştır. Bulgular, arama motoru kullanımının kısa vadede görev performansını artırdığı, ancak aynı zamanda kullanıcıların bilişsel yeteneklerine olan güvenini değiştirdiği ve dış bellek yardımcılarına bağımlılığı artırdığı yönündedir. Çalışmada, bireylerin bilgiye zahmetsiz erişim sağlandığında bilişsel yeteneklerini abartılı bir şekilde değerlendirdiğini gösteren 'Google Etkisi'nin varlığı kanıtlanmıştır. Ayrıca, bilişsel özgüvenin, görevin karmaşıklığı ve dijital yardımcıların varlığına bağlı olarak önemli ölçüde dalgalandığı gözlemlenmiştir. Arama motoru kullanımının bilişsel ve psikolojik boyutlarına dair içgörüler sunan bu tez, teknolojinin bilişsel gelişim üzerindeki etkisini daha kapsamlı bir şekilde anlamaya katkıda bulunmakta ve eğitim yöntemleri açısından daha geniş çaplı sonuçlar ortaya koymaktadır.
In this thesis, the influence of search engine usage on cognitive self-esteem (CSE), cognitive inflation, transactive memory, the feeling of knowing, and the perception of findability is examined, addressing a significant gap in research concerning the psychological effects of digital tools. An experimental methodology has been employed to investigate how the accessibility of search engines, particularly Google, subtly influences individuals' perceptions of their cognitive abilities across various cognitive tasks and differing levels of question difficulty. The findings indicate that, while task performance is enhanced in the short term through search engine use, users' confidence in their cognitive capacities is also altered, fostering an increased reliance on external memory aids. The presence of the 'Google Effect' is substantiated by the research, demonstrating that individuals tend to develop an inflated self-assessment of their cognitive abilities due to the effortless availability of information. Furthermore, it is observed that cognitive self-esteem fluctuates considerably based on task complexity and the presence of digital assistance. By providing insights into the cognitive and psychological dimensions of search engine use, this thesis contributes to a more comprehensive understanding of technology's influence on cognitive development and its broader implications for educational methodologies.
In this thesis, the influence of search engine usage on cognitive self-esteem (CSE), cognitive inflation, transactive memory, the feeling of knowing, and the perception of findability is examined, addressing a significant gap in research concerning the psychological effects of digital tools. An experimental methodology has been employed to investigate how the accessibility of search engines, particularly Google, subtly influences individuals' perceptions of their cognitive abilities across various cognitive tasks and differing levels of question difficulty. The findings indicate that, while task performance is enhanced in the short term through search engine use, users' confidence in their cognitive capacities is also altered, fostering an increased reliance on external memory aids. The presence of the 'Google Effect' is substantiated by the research, demonstrating that individuals tend to develop an inflated self-assessment of their cognitive abilities due to the effortless availability of information. Furthermore, it is observed that cognitive self-esteem fluctuates considerably based on task complexity and the presence of digital assistance. By providing insights into the cognitive and psychological dimensions of search engine use, this thesis contributes to a more comprehensive understanding of technology's influence on cognitive development and its broader implications for educational methodologies.
Description
Keywords
Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-bilgisayar ve Kontrol, Computer Engineering and Computer Science and Control
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
149