Kaizen - Sürekli İyileştirme ile Hastanede İnsan Kaynaklarının Geliştirilmesi

Loading...
Thumbnail Image

Date

2014

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Public Administration and Political Science
The graduate programs offered by our department includes a master program and a PhD program in Political Science and Public Administration. Master program includes thesis and non-thesis options. The overall aim of our graduate programs is to prepare students for specialization in Political Science and Public Administration. The curricula of our programs are carefully designed to achieve this aim. All programs offered by our department are supported by our highly qualified departmental faculty members. Our master programs provide students with both practical skills and sound theoretical knowledge. They also provide students with good understanding of Turkish and World politics and administration. While the non-thesis studens will conduct a project, the thesis students will conduct a larger research and write a thesis. Our PhD program prepares students for academic careers in political science and public administration. The program is designed to provide students with substantive theoretical knowledge and research skills. It helps students to develop analytical skills and critical thinking. It also helps students to specialize in at least one sub-field of political science and public administration and to produce not only a PhD thesis but also scholarly articles and books.

Journal Issue

Events

Abstract

Sağlık hizmetlerinin toplum tarafından arzulanan düzeyde, kaliteli üretilebilmeleri için insan kaynağının niteliği, niceliği, örgütlenişi ve koordinasyonu büyük önem taşımaktadır. Sürekli gelişmenin sağlanabilmesi için; işletmelerin değişimlere karşı çabuk reaksiyon verebilmesi, uyum sürecini rahat bir şekilde geçirebilmesi, üst yönetiminden en alt kademedeki çalışanına kadar işletmenin her düzeyinde sürekli gelişme felsefesinin benimsetilmesi ve insan kaynaklarının becerilerinin sürekli geliştirilmesiyle başarılacaktır. Kaizen –Sürekli İyileştirme Stratejisi, sağlık hizmetleri kalitesinin birincil belirleyicileri olan insan kaynaklarının, karşılaşılan problemlere hızlı ve akılcı çözüm önerileri üretebilmeleri için, karar alma süreçlerinde aktif rol oynamalarını sağlamak amacıyla, eğitim faaliyetlerine önem vermekte ve çalışanların bilgi düzeylerini yükselterek, yeteneklerini geliştirerek, yaratıcılıklarını ortaya çıkartarak ve motivasyonlarını arttırarak hastanede görev alan herkesin iyileştirme çalışmalarına katılımlarını desteklemekte ve böylece sağlık hizmetlerinde kaliteyi sağlamaktadır. Bu çalışma, Kaizen – Sürekli İyileştirme Stratejisi'nin hastanelerde uygulanmasıyla gerek bilgi, beceri gerekse başarı ve motivasyon açılarından hastanelerde insan kaynaklarının gelişimlerinin desteklenebileceğini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırma Ankara'da hizmet veren İSO: EN 9001 belgesine sahip Dr. Zekai Tahir Burak Kadın Sağlığı Eğitim ve Araştırma Hastanesi' nde görev yapan doktor, eczacı, hemşire, ebe ve diyetisyeni kapsamaktadır. Araştırmada anket yöntemi uygulanmıştır. Araştırmaya 192 kişi katılmıştır. Çalışmada elde edilen sonuçlar SPSS 18.0 paket programına girilerek analizi yapılmıştır. Analiz yöntemleri olarak; parametrik olmayan testlerden Ki-Kare Testi ve parametrik olan önemlilik testlerinden T-Testi ve Varyans Analizleri kullanılmıştır. Anlamlılık değeri olarak 0,05 belirlenmiştir. Ankete katılan hastane çalışanlarının çoğunluğunun Kaizen'in hastanelerde insan kaynaklarını geliştirdiğine yönelik görüşleriyle, Kaizen - Sürekli İyileştirme İle Hastanelerde İnsan Kaynaklarının Geliştirilmesi konulu tezi desteklediği belirtilmiştir. Anahtar Sözcükler 1. Kaizen 2. Sürekli İyileştirme 3. İnsan Kaynaklarının Geliştirilmesi 4. Hastane ve Sağlık Hizmetleri 5. Toplam Kalite Yönetimi
The qualification, formation, and coordination of the human resources have a vital importance on the quality of the Health Services which should satisfy the needs of the public. Timely reaction to change, smoothness of transaction, philosophy of constant progress, and improving the abilities of human resources are required to achieve continuous improvement. Kaizen – Continuous Improvement strategy aims to improve the quickness and effectiveness in problem solving and playing active roles in decision making by underlining; the importance to the education activities and satisfying the development of human resources by increasing their level of knowledge, enhancing their qualifications and creativity and by raising their motivations. This study aims to investigate the improvements on human resources progress by implementingKaizen - Continuous Improvement strategy in hospitals. The research was made through a survey at Dr. Zekai Tahir Burak Women Health Education and Research Hospital, which is certified with a ISO 9001. This study was composed of 192 people including the doctors, nurses, pharmacists, dieticians and patient consultants working in the mentioned hospital. The statistics were analyzed through SPSS 18.0, the method used for non-parametric quantities was chi-square test and for those which are parametric t-test and analysis of variance were used. The significance levelused was 0.05. At the end of the study, it is concluded that Kaizen - Continuous Improvement strategy develops the human resources in three dimensions by increasing their knowledge, enhancing their qualifications and raising their motivations. Majority of the hospital employees that took the survey stated that the Kaizen strategy develops the human resources in hospitals. Key Words: 1. Kaizen 2. Continuous Development 3. Improving Human Resources 4. Health and Hospital Services 5. Total Quality Management

Description

Keywords

Hastaneler, Sağlık Kurumları Yönetimi, İşletme, Hastaneler, Hospitals, Health Care Management, Kaizen, Business Administration, Hospitals, Sürekli iyileştirme, Kaizen, Çalışanlar, Continious improvement, Workers, İnsan kaynakları, Human resources

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

190

Collections