Eğitim Kurumlarında Öğretmenlere Yönelik Mobbing: Bir Alan Çalışması

Loading...
Thumbnail Image

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

Bu çalışmanın temel amacı, eğitim kurumlarında mobbing olup olmadığını ortaya koymaktır. Tezin birinci bölümünde; mobbing kavram ve tanımı, kavramsal ve olgusal düzeyde mobbing ele alınmıştır. İkinci bölümde; uluslararası düzeyde mobbing olgusu ele alınıp, mobbing ile ilgili örneklere yer verilmiştir. Üçüncü bölümde ise araştırmanın bulguları yer almaktadır. 2019 yılında Ankara Yahya Özsoy Özel Eğitim Meslek Okulu ve Ankara Kemal Yurtbilir Özel Eğitim Meslek Lisesin de uygulanan çalışmanın analizi ele alınmıştır. Bu çalışmanın gerçekleştirilmesi için 26 sorudan oluşan anket soruları hazırlanmıştır. Araştırmanın evrenini oluşturan Yahya Özsoy Özel Eğitim ve Kemal Yurtbilir Özel Eğitim okullarında görev yapan 80 öğretmenden oluşmaktadır. Anket uygulamasını kabul eden 50 öğretmene anket çalışması uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler, Sosyal Bilimlerin Bilimsel İstatistik Veri Analizi programı olan SPSS'e girilmiş, değerlendirilmiş ve oluşturulan tabloların analizi ve yorumları yapılmıştır. Yapılan analiz sonucunda ise 'Eğitim kurumlarında psikolojik şiddete bence bayanların daha çok uğradığı görülmüştür' sonucuna ulaşılmıştır.
The main purpose of this study is to determine the theoretical and practical forms of mobbing in institutions. In the first chapter of Thesis; Mobbing concept and definition, conceptual and factual mobbing are discussed. In the second chapter; The phenomenon of mobbing is discussed at the international level and examples about mobbing have been placed. In the third chapter, the findings of the study are included. The analysis of the applied study in Ankara Yahya Özsoy Comprehensive School and Ankara Kemal Yurtbilir Vocational High-School is discussed as well. A questionnaire consisting of 26 questions was prepared for this study. This questionnaire was applied to 50 teachers in total. The datas obtained from this research were entered into SPSS, the Scientific Statistical Data Analysis program of Social Sciences also these datas were evaluated and the comments and analysis of the tables were made. As a result of the analysis, it has been deduced that 'There is a positive relationship between psychological violence and personal performance in educational institutions.'

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, İşletme, Education and Training, Eğitim kurumları, Business Administration, Mobbing, Education establishments, Mobbing, Öğretmenler, Teachers

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

99

Collections

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

3

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GOOD HEALTH AND WELL-BEING Logo

6

CLEAN WATER AND SANITATION
CLEAN WATER AND SANITATION Logo

7

AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY Logo

9

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE Logo

11

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES Logo

14

LIFE BELOW WATER
LIFE BELOW WATER Logo

16

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS Logo