Eğitim Kurumlarında Öğretmenlere Yönelik Mobbing: Bir Alan Çalışması

Loading...
Thumbnail Image

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Public Relations and Advertising
(2000)
The Department of Public Relations and Advertising started its 4-year undergraduate degree program in 2000 under the School of Business. The Department of Public Relations and Advertising offers a program that stresses the skill of analytical thinking for students. The program is based on academic standpoints and supported by practices and new technologies. The department offers the opportunity to take elective courses from its own curriculum, or from other departments, in addition to theoretical and practical courses that complement each other. With a program offered in English, the Department of Public Relations and Advertising has mutual contracts with universities from Spain, the Netherlands and Finland within the scope of the “Erasmus Exchange Program”. In addition, the graduate degree program of “Public Relations and Advertising” under the Graduate School of social Sciences aims to sustain the continuity of undergraduate-level education and training, and to meet the demands of those pursuing to advance academically.

Journal Issue

Events

Abstract

Bu çalışmanın temel amacı, eğitim kurumlarında mobbing olup olmadığını ortaya koymaktır. Tezin birinci bölümünde; mobbing kavram ve tanımı, kavramsal ve olgusal düzeyde mobbing ele alınmıştır. İkinci bölümde; uluslararası düzeyde mobbing olgusu ele alınıp, mobbing ile ilgili örneklere yer verilmiştir. Üçüncü bölümde ise araştırmanın bulguları yer almaktadır. 2019 yılında Ankara Yahya Özsoy Özel Eğitim Meslek Okulu ve Ankara Kemal Yurtbilir Özel Eğitim Meslek Lisesin de uygulanan çalışmanın analizi ele alınmıştır. Bu çalışmanın gerçekleştirilmesi için 26 sorudan oluşan anket soruları hazırlanmıştır. Araştırmanın evrenini oluşturan Yahya Özsoy Özel Eğitim ve Kemal Yurtbilir Özel Eğitim okullarında görev yapan 80 öğretmenden oluşmaktadır. Anket uygulamasını kabul eden 50 öğretmene anket çalışması uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler, Sosyal Bilimlerin Bilimsel İstatistik Veri Analizi programı olan SPSS'e girilmiş, değerlendirilmiş ve oluşturulan tabloların analizi ve yorumları yapılmıştır. Yapılan analiz sonucunda ise 'Eğitim kurumlarında psikolojik şiddete bence bayanların daha çok uğradığı görülmüştür' sonucuna ulaşılmıştır.
The main purpose of this study is to determine the theoretical and practical forms of mobbing in institutions. In the first chapter of Thesis; Mobbing concept and definition, conceptual and factual mobbing are discussed. In the second chapter; The phenomenon of mobbing is discussed at the international level and examples about mobbing have been placed. In the third chapter, the findings of the study are included. The analysis of the applied study in Ankara Yahya Özsoy Comprehensive School and Ankara Kemal Yurtbilir Vocational High-School is discussed as well. A questionnaire consisting of 26 questions was prepared for this study. This questionnaire was applied to 50 teachers in total. The datas obtained from this research were entered into SPSS, the Scientific Statistical Data Analysis program of Social Sciences also these datas were evaluated and the comments and analysis of the tables were made. As a result of the analysis, it has been deduced that 'There is a positive relationship between psychological violence and personal performance in educational institutions.'

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, İşletme, Education and Training, Eğitim kurumları, Business Administration, Mobbing, Education establishments, Mobbing, Öğretmenler, Teachers

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

99