Türkiye'deki siyaset bilimi ve kamu yönetimi bölümlerinin yenilikçilik açısından değerlendirilmesi

Loading...
Thumbnail Image

Date

2015

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Public Administration and Political Science
The graduate programs offered by our department includes a master program and a PhD program in Political Science and Public Administration. Master program includes thesis and non-thesis options. The overall aim of our graduate programs is to prepare students for specialization in Political Science and Public Administration. The curricula of our programs are carefully designed to achieve this aim. All programs offered by our department are supported by our highly qualified departmental faculty members. Our master programs provide students with both practical skills and sound theoretical knowledge. They also provide students with good understanding of Turkish and World politics and administration. While the non-thesis studens will conduct a project, the thesis students will conduct a larger research and write a thesis. Our PhD program prepares students for academic careers in political science and public administration. The program is designed to provide students with substantive theoretical knowledge and research skills. It helps students to develop analytical skills and critical thinking. It also helps students to specialize in at least one sub-field of political science and public administration and to produce not only a PhD thesis but also scholarly articles and books.

Journal Issue

Abstract

Bu tez, eğitimde yenilikçi yaklaşımların, Türk Yükseköğretim Sistemi'ne girmesini, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi (SBKY) ile Kamu Yönetimi (KY) bölümleri özelinde incelemektedir. Yenilikçilik, yenilikçi eğitim uygulamaları, küreselleşme, sanayi toplumundan bilgi toplumuna geçiş süreci vb. etkenlerin; Türk yükseköğretim yapısı, gelişme düzeyi, toplumsal refah ve özelde SBKY /KY bölümlerinin etkinliği ve verimliliği için önemli olduğu görülmektedir. Üniversitelerin dönüşümü, üçüncü kuşak üniversitelerin yeni misyonları, yükseköğretim sisteminin değişmesine ve uluslararası rekabet ortamında yükseköğretim kurumlarının çeşitli yenilikçi süreçlere gitmesine neden olmuştur. Bu araştırmada SBKY/KY bölümü evreninde 101 bölüm tespit edilmiş, bölümlerin akademik personel, öğrenci sayıları, yıllara göre karşılaştırılmıştır. Bölümlerin web siteleri incelenerek, müfredatları, vizyon-misyon ifadeleri ve genel bilgilerinin yer aldığı veri setleri hazırlanmıştır. Bu veri setleri yenilikçiliğin varlığını tespit etmede araç olarak kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, yenilikçi eğitim uygulamalarına sahip olan SBKY/KY bölümünün, oldukça az sayıda olduğunu ortaya koymuştur. Yenilikçilik düzeylerinin ağırlıklı olarak bölümlerin kendi iç dinamiklerinden kaynaklı olduğu görülmüştür. Bu anlamda yenilikçilik türlerinin birçoğunu barındıran, istisnai bir yenilikçilik örneğine Atılım Üniversitesinde karşılaşılmıştır. Yenilikçiliğin, bölümlerin yapılarına ve müfredatlarına ilişkin olarak, politika koyucular tarafından belirlenen bazı düzenleme zorunluluklarının, YÖK yaptırımlarının ve uluslararası süreçlerden (Bologna vb.) kaynaklandığı ve yenilikçiliğin varlığının ağırlıklı olarak yeni kurulan üniversitelerde ortaya çıktığı tespit edilmiştir.
In this thesis, the introduction of innovative approaches in education to Turkish Higher Education System is analysed in the departments of Political Science and Public Administration (PSPA) and Public Administration (PA). It is obvious that factors like innovativeness, innovative educational applications, globalization, transition from industrial to informational society are all important for the structure of Turkish Higher Education, development level, social welfare, and of course the effectiveness and efficiency on the departments of PSPA/ PA. Transformation of universities and new missions of third generation universities caused higher education system to change and because of competition they also led higher education institutions into various innovative processes. In this research 101 PSAP/ PA departments are taken into consideration as sampling; the numbers of academic staff and students in these departments are compared by years. Data sets including curriculum, vision/ mission statements and general information on these programs are prepared by analyzing related web sites. These data sets are used as a means of identifying the existence of innovativeness. According to the results of this research, few numbers of the programs in the departments of PSPA/ PA have innovative education applications. It is seen that the levels of innovativeness are originating from mostly departments' own internal dynamics. It is found that there exists an exceptional example of innovativeness consisting of many types at Atılım University. It is also found that innovativeness results from compulsory arrangements, about departments' structure and curriculum, determined by policymakers, from sanctions of higher education institution and international processes (Bologna, etc.); innovativeness appears first mostly at the young universities.

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Kamu Yönetimi, Eğitim, Eğitim faaliyetleri, Education and Training, Eğitim programları, Public Administration, Kamu yönetimi, Education, Education activities, Siyaset bilimi, Education programs, Public administration, Yenilikçi, Political science, Yükseköğretim, Innovative, Higher education, Üniversiteler, Universities

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

272