Konut reklamlarının tüketici üzerindeki etkisi: Reklam görsellerinin mekânsal açıdan değerlendirilmesi

Loading...
Thumbnail Image

Date

2014

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Architecture
(2009)
The Atılım University School of Architecture was founded in 2009. As for the number of students, our School is a medium-sized one, as is the case with many others in Europe. As a profession the expectation for which is to deal with people, society and environment in many aspects, architecture requires a similarly sophisticated education. In the Undergraduate Program at the Department of Architecture, we are working to establish such sophistication within the balance of theory and practice. Following the Integrated Doctorate Program that opened in 2010 for undergraduate and graduate alumni, the Thesis and Project Programs at Graduate Levels were opened in 2018. The self-evaluation studies of the Department that are run in coordination with the intra-evaluation and strategy studies of Atılım University are performed in relation to the external evaluations by the Architectural Accrediting Board (MİAK). The Department of Architecture is a member of the “European Association for Architectural Education” (EAAE).

Journal Issue

Abstract

Son yıllarda değişen ve gelişen inşaat sektörüyle birlikte artan konut projelerine her geçen gün bir yenisi daha eklenmektedir. Sektördeki bu değişim ile birlikte işletmecilerin daha çok kişiye ulaşmak için en güçlü pazarlama stratejisi olan reklamlar aracılığıyla vaat edilen yaşam biçimi, hayat standartlarının yükselmesi tüketicinin konut satın alma eylemini gerçekleştirmesi sağlanmaktadır. Sosyal açıdan reklamın, tüketiciler üzerindeki etkisi yeni tüketici davranışlarını ortaya çıkarmaktadır. Birey, reklamlarla iletilen mesajlarla, alışkanlıklarını, gelirlerini, sosyal yaşantılarındaki farklılıklarını, çeşitli sloganlarla ve görsellerle belirtilen kusursuz yaşam biçimlerini sunulan konutlarda yaşama isteği duymaktadır. Bireye sunulan bu tercihlerin şekillenmesin de görsel kültürün göstergelerinden biri olan reklam ve reklam kampanyalarının önemi tartışılmazdır. Bu çalışma; son yıllarda artan konut reklamlarının tüketiciyi nasıl etkilediği, reklamlarca gösterilen mekân görsellerinin tüketiciyi etkileyip etkilemediği bunun sonucunda konut satın alma eylemini gerçekleştirip gerçekleştirmediğini ölçmeye çalışılmış olup konuta yönelik tercihlerin nasıl belirlendiğini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. 'Konut Reklamlarının Tüketici Üzerindeki Etkisi: Reklam Görsellerinin Mekânsal açıdan Değerlendirilmesi' başlıklı bu tez mekân görsellerinin analizleri yapılarak tüketiciye nasıl bir mesaj verdiği, konut reklamlarının tüketicilerinin dikkatini çekip çekmediği, izlenen reklamların tüketiciyi konut satın almaya yönlendirip yönlendirmediğini ölçen bir çalışmadır. Uygulama çalışması olarak incelenen Sinpaş GYO firmasının, Ankara'da yapmakta olduğu Altınoran ve İncek Life projelerinin reklam görselleri incelenerek tüketiciler üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Konut reklamlarının tüketiciler üzerindeki etkileri sosyo-ekonomik faktörler ile sırasıyla kullanıcıların gelir, yaş, eğitim, meslek, cinsiyet v.b. özellikleri göz önüne alınarak, istatistiksel analiz yöntemler ile elde edilen somut sonuçlara ulaşılmaya çalışılmıştır. Anahtar Kelimeler: Tanıtım Kampanyaları, Konut Reklamları, Tüketim, İç MekânDış Mekân görselleri
ABSTRACT It's added its new day by day residence residence projects which increased with construction sector changing and developing in recent years. With the change in this sector, to reach more people, through the agency of the most strategy of advertisements to reach more people, the managers provide the act of buying a residence with increased life standard and promised life style. In social aspects of advertisements, it finds out the effect of advertisements on comsumer and their behaviors. A person wants to live in residence which present perfect life with advertisements which transmitted messeages . habits, incomes, the differences in his or her social life, various slogan and visuals. The importance of advertisements and the campaings of advertisements is incontroverted in shaping of a person's choices which are presented to a person. This study is made with the aim to present how is determined residence-oriented choices and how imposes on increasing residence advertisements in recent years. This thesis,whose title is ''The Effect of Residence Advertisement on Consumers :In Analysis of Advertisement Visuals''.This study intends to search that how to give messeage to consumer with analysing of residence advertisement and with the influence of this messeage a consumer achieves to act of buying residence or not. Simpas GYO Company's Altınoran and Incek Life projects which is examined as an application study and the effect of advertisement visuals on consumers are searched. With the effect of advertisements on consumers, it has tried to reach concrete results which considering with socio-economic factors, features of a consumer's income, age, education, job, sex etc. Respectively. Key Words: Residence Advertisements, Publicity Campaigns, Consumption, Interior-Outdoor

Description

Keywords

Reklamcılık, İç Mimari ve Dekorasyon, Dış mekan, Görselleştirme, Advertising, Konut, Interior Design and Decoration, Konut pazarlaması, Outdoor, Visualization, Reklamlar, Dwelling house, Housing marketing, Tanıtım faaliyetleri, Advertisements, Tüketiciler, Introduction activities, Consumers, İç mekan, Interior space

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

262