Konu Modelleme ile Varlığından Bügüne Kadar Mobil Öğrenme Alanındaki Araştırmaların Tema ve Trendlerinin Tespiti

Loading...
Thumbnail Image

Date

2021

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

Günümüzde mobil telefonlar sadece bir telefon olarak değil, aynı zamanda bireyleri eğitmek için kullanılabilecek, öğrenme için gelişmiş özellikler sağlayan ve bilim adamlarının yeni bir modern eğitim paradigması geliştirmek için mobil cihazlardan yararlanma konusundaki ilgisinin artmasına yol açan akıllı cihazlardır. Son zamanlarda, Covid-19 pandemisinin etkisiyle, dünya çapındaki ülkeler, özellikle çevrimiçi/e-öğrenme olmak üzere uzaktan öğrenme teknolojileri geliştirmeye daha fazla yönelerek Mobil Öğrenme (m-öğrenme) ortamlarının daha çekici ve yaygın olmasını sağladı. Bu çalışma, mobil öğrenmenin varlığından günümüze kadar olan tüm araştırma eğilimlerini tespit etmeyi amaçlamaktadır. İlk olarak, bu çalışmada, alan bilgisinin önceki durumunu değerlendirmek için m-öğrenmede önceki çalışmalar hakkında geniş spektrumlu bir literatür taraması gerçekleştirilmiştir. İkinci olarak, çalışma, mobil öğrenme yayınlarının içeriğine Latent Dirichlet Allocation (LDA) Konu Modellemesi ile metin madenciliği teknikleri uygulamıştır. Uygulanan analiz sonucunda, m-öğrenmede 12 baskın konu tespit edilmiştir. İlk üç konu: 'Mobil Teknoloji ile Öğrenim', 'Öğrenci Dil Öğrenim' ve 'Öğrenme Tasarımı' dır.
Nowadays, a mobile phone is more than just a phone; it is a smart device that can be used to educate individuals, enabling enhanced features for learning, and leading to an increased interest by scholars in leveraging mobile devices to develop a new paradigm of modern education. Recently, with the spread out of the Covid-19 pandemic, countries worldwide have become more orientated towards developing distance learning technologies, specifically online/e-learning, resulting in the emergence of Mobile Learning domain (m-learning) that becomes attractive and pervasive globally. This study aims to detect the longitudinal research trends of mobile learning from its existence to today. First, the study conducted a wide-spectrum literature review on the former studies in m-learning to evaluate the former state of the domain knowledge. Second, the study applied text mining techniques using Latent Dirichlet Allocation (LDA) Topic Modeling to the mobile learning publications content. The main findings of this study concluded 12 dominant topics in m-learning. The Top Three Topics were: 'Learn with Mobile Technology', 'Student Language Learn', and 'Learning Design'.

Description

Keywords

Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol, Computer Engineering and Computer Science and Control

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

110

Collections

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

3

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GOOD HEALTH AND WELL-BEING Logo

5

GENDER EQUALITY
GENDER EQUALITY Logo

6

CLEAN WATER AND SANITATION
CLEAN WATER AND SANITATION Logo

7

AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY Logo

9

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE Logo

14

LIFE BELOW WATER
LIFE BELOW WATER Logo

16

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS Logo