Ticaret ve Siyasal Pazarlama İlişkisi: Türkiye Özelinde Bir İnceleme

Loading...
Thumbnail Image

Date

2023

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

Siyasal pazarlama ve ekonomi ilişkisi Türkiye'de çok partili hayata geçiş döneminden itibaren kullanılmış olup siyasi partilerin oy toplama aracı olarak kullanılmaktadır. Siyasi partilerin ekonomi politikalarını siyasal pazarlamada ürün olarak kullanılması seçmenlerin oy verme davranışını etkileyip etkilemediğini ortaya çıkarmıştır. Bu çalışmada siyasal pazarlama ve ticaret ilişkisi incelenmiş olup siyasi partilerin seçim beyannamelerine ve parti programları üzerinden ekonomi politikalarına bakılmış ve arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak hedeflenmiştir. Bunu yaparken siyasi partilerin siyasal pazarlama kampanyaları ve seçim beyannameleri incelenmiştir. Aynı zamanda bu tez kapsamında siyasal pazarlama ve ticaret arasındaki ilişkinin ne yönlü olduğu olduğunu ve siyasal pazarlama – ekonomi arasındaki ilişkiye ışık tutmak için yapılmıştır. Araştırma sonucu göstermektedir ki siyasal pazarlama ve ticaret arasında ilişki bulunmaktadır. Siyasi partiler seçmenlerin oy verme davranışlarını etkilemek için siyasal pazarlama politikalarında ekonomiyi kullanmış ve seçmenlerden kâr amaçlı oy toplamaya çalışmıştır. Türkiye'nin tarihinde çok partili hayata geçiş ile siyasal pazarlamanın aktif olarak kullanıldığı görülse de 1980'ler de en üst noktaya ulaşmıştır. Siyasi partiler ise içinde bulundukları rekabet ortamında başarılı olabilmek için siyasal pazarlamayı kullanmışlardır.
The relationship between political marketing and economy has been used since the transition period to multi-party life in Turkey and it is used as a voting tool for political parties. The use of the economic policies of political parties as a product in political marketing has revealed whether it affects the voting behavior of the voters. In this study, the relationship between political marketing and trade has been examined, and the political parties' election manifestos and economic policies through party programs have been examined and it has been aimed to reveal the relationship between them. In doing so, political marketing campaigns and election manifestos of political parties were examined. At the same time, within the scope of this thesis, it was made to shed light on the relationship between political marketing and trade and the relationship between political marketing and economy. The result of the research shows that there is a relationship between political marketing and trade. Political parties used the economy in their political marketing policies to influence the voting behavior of the voters and tried to collect votes for profit from the voters. Although it is seen that political marketing is actively used with the transition to multi-party life in the history of Turkey, it reached its peak in the 1980s. Political parties, on the other hand, have used political marketing to be successful in the competitive environment they are in.

Description

Keywords

Ekonomi, Economics

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

134

Collections

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

3

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GOOD HEALTH AND WELL-BEING Logo

6

CLEAN WATER AND SANITATION
CLEAN WATER AND SANITATION Logo

7

AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY Logo

8

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH Logo

9

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE Logo

11

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES Logo

12

RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION Logo

14

LIFE BELOW WATER
LIFE BELOW WATER Logo