Yeni Girişimlerde Tedarik Zinciri Uygulamalarının Operasyonel Performans ve Müşteri Kazanımı Üzerine Olan Etkisinin İncelenmesi

dc.contributor.advisorErkan, Turan Erman
dc.contributor.advisorDural-selçuk, Gözdem
dc.contributor.authorOludo, Steffany Atieno
dc.contributor.otherIndustrial Engineering
dc.date.accessioned2024-07-07T12:46:40Z
dc.date.available2024-07-07T12:46:40Z
dc.date.issued2022
dc.departmentFen Bilimleri Enstitüsü / Endüstri Mühendisliği Ana Bilim Dalı
dc.description.abstractYeni girişimler, dünyadaki birçok ekonomide giderek daha önemli bir yer edinmeye başlamıştır. Bununla birlikte, araştırmalar göstermektedir ki; belirli eksiklikler neticesinde yeni girişimlerin hayatta kalma şansı oldukça düşüktür. Bir yeni girişimin hayatta kalabilmesi için gerekli sayıda müşteriyi başarılı bir şekilde cezbetmesi, tatmin etmesi ve elde tutabilmesi kritik öneme sahiptir. Öte yandan tedarik zinciri yönetimi (TZY), uzun vadeli rekabet avantajı elde etmek için en önemli yönetim fonksiyonları arasında tanımlanmıştır. Bu çalışma, TZY uygulamalarının etkin bir şekilde uygulanmasının, piyasada yeni faaliyet göstermeye başlayan firmaların operasyonel performanslarını ve dolayısıyla müşteri edinme yeteneklerini geliştirmelerine yardımcı olabileceğini önermektedir. Çalışmada, yeni girişimlerde TZY uygulamaları, operasyonel performans ve müşteri kazanımı arasındaki çok boyutlu ilişki ampirik olarak incelenmektedir. Çalışma, mevcut teorik kanıtlara dayalı geliştirilmiş, TZY uygulamalarının dört boyutunu kapsayan yeni bir araştırma çerçevesi kullanmaktadır: (1) Stratejik tedarikçi ortaklığı; (2) Müşteri ilişkisi; (3) Bilgi entegrasyonu; ve (4) Bilgi kalitesi. Sunulan çerçevede, bu dört TZY uygulamasının; kalite, teslimat ve maliyet olmak üzere üç operasyonel performans ölçütü üzerine olan etkileri test edilmektedir. Çalışma nihai olarak, farklı TZY uygulamalarının farklı operasyonel performans ölçümlerine katkılarını ve bu ölçümlerin müşteri edinimine katkılarını hiyerarşik bir şekilde göstermeyi amaçlamaktadır.
dc.description.abstractStartups are becoming increasingly important contributors to many economies around the world. However, research indicates that certain shortcomings hinder the chances of startup survival. The ability to successfully attract, satisfy, and retain required number of customers to keep a startup in operation is critical for its survival. Supply chain management (SCM) has been identified among the most important management functions for gaining long-term competitive advantage. This study proposes that implementing SCM practices effectively can help startups improve their operational performance and consequently their customer development capabilities. This study empirically investigates the multidimensional relationships between SCM practices, operational performance, and customer development in startup organizations. The study employs a newly developed research framework based on existing theoretical evidence which explores four dimensions of SCM practices: (1) Strategic supplier partnership; (2) Information integration; (3) Information quality; and (4) Customer relationship. The effects of these four SCM practices are tested on three operational performance measures, namely quality, delivery, and cost. The study aims to demonstrate the respective contributions of different SCM practices to different operational performance measures, as well as the respective contributions of these measures to customer development in a hierarchical way. Data for the study is collected using survey questionnaires among supply chain professionals in startup companies in Kenya and ten hypotheses are tested simultaneously using structural equation modeling (SEM). The research is the first to look at the relationships among SCM practices, operational performance, and customer development in startups in one holistic framework. The study hopes to provide those startup practitioners who seek to maximize the operational performance and customer development capabilities with strategic insights to assist them in the effective adoption of SCM practices.en
dc.identifier.endpage90
dc.identifier.startpage0
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14411/5077
dc.identifier.yoktezid728133
dc.institutionauthorErkan, Turan Erman
dc.language.isoen
dc.subjectEndüstri ve Endüstri Mühendisliği
dc.subjectMüşteri güçlendirme
dc.subjectIndustrial and Industrial Engineeringen_US
dc.subjectOperasyonel performans
dc.subjectCustomer empowermenten_US
dc.subjectTedarik zinciri yönetimi
dc.subjectOperational performanceen_US
dc.subjectSupply chain managementen_US
dc.subjectYapısal eşitlik modelleme
dc.subjectStructural equation modelingen_US
dc.titleYeni Girişimlerde Tedarik Zinciri Uygulamalarının Operasyonel Performans ve Müşteri Kazanımı Üzerine Olan Etkisinin İncelenmesi
dc.titleThe Influence of Supply Chain Management Practices on Operational Performance and Customer Development in Startupsen_US
dc.typeMaster Thesis
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication232686ec-1b23-4304-a125-d9a30dfc2e74
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery232686ec-1b23-4304-a125-d9a30dfc2e74
relation.isOrgUnitOfPublication12c9377e-b7fe-4600-8326-f3613a05653d
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery12c9377e-b7fe-4600-8326-f3613a05653d

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
728133 The influence of supply chain management practices on operational performance and customer development in startups.pdf
Size:
1.66 MB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections