Üniversite öğrencilerinin beden memnuniyeti, benlik saygısı ve sosyal görünüş kaygısının Instagram kullanım davranışlarına etkisi

Loading...
Thumbnail Image

Date

2022

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Public Relations and Advertising
(2000)
The Department of Public Relations and Advertising started its 4-year undergraduate degree program in 2000 under the School of Business. The Department of Public Relations and Advertising offers a program that stresses the skill of analytical thinking for students. The program is based on academic standpoints and supported by practices and new technologies. The department offers the opportunity to take elective courses from its own curriculum, or from other departments, in addition to theoretical and practical courses that complement each other. With a program offered in English, the Department of Public Relations and Advertising has mutual contracts with universities from Spain, the Netherlands and Finland within the scope of the “Erasmus Exchange Program”. In addition, the graduate degree program of “Public Relations and Advertising” under the Graduate School of social Sciences aims to sustain the continuity of undergraduate-level education and training, and to meet the demands of those pursuing to advance academically.

Journal Issue

Abstract

Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin Instagram kullanımları incelenmiştir. Bu bağlamda nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama yöntemi kullanılarak üniversite öğrencilerine anket uygulanmıştır. Anket formunda, Araştırmacı tarafından hazırlanan 12 soruluk demografik form, Beden Memnuniyeti Ölçeği, Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği ve Instagram Kullanımı Ölçüm Aracı yer almaktadır. Araştırmanını örneklemini Instagram hesabı olan ve üniversite öğrencisi olan 19-32 yaş arası 537 kişi oluşturmaktadır. Anketler kişilere çevrimiçi ortamda yapılmıştır. Elde edilen verilere göre, benlik saygısı, beden memnuniyeti ve sosyal görünüş kaygısı, Instagram kullanım davranışları anlamlı düzeyde etkilemektedir. Benlik saygısı, sosyal görünüş kaygısını anlamlı düzeyde yordadığı belirlenmiştir. Benlik saygısı ve sosyal görünüş kaygısının Instagram kullanım davranışlarını anlamlı düzeyde yordadığı belirlenmiştir. Benlik saygısı, beden memnuniyetini anlamlı düzeyde yordadığı görülmüştür. Benlik saygısı ve beden memnuniyeti Instagram kullanım davranışlarını anlamlı düzeyde yordadığı belirlenmiştir.
In this study, the use of Instagram by university students was examined. In this context, a questionnaire was applied to university students by using the general survey method, one of the quantitative research methods. In the questionnaire, there are 12-question demographic form prepared by the researcher, Body Satisfaction Scale, Social Appearance Anxiety Scale, Rosenberg Self-Esteem Scale and Instagram Usage Measurement Tool. The sample of the research consists of 537 people between the ages of 19-32 who have an Instagram account and are university students. Questionnaires were administered to individuals online. According to the data obtained, Self-Esteem, Body Satisfaction and Social Appearance Anxiety significantly affect Instagram Usage. Self-Esteem and Social Appearance Anxiety were determined to be at a significant level. Self-Esteem and Social Appearance Anxiety It has been determined that Instagram Use is at a significant level. Self-Esteem and Body Satisfaction were found to be at a significant level. Self-Esteem and Body Satisfaction Instagram Usage was determined to be at a significant level.

Description

Keywords

Halkla İlişkiler, Reklamcılık, Beden memnuniyeti, Public Relations, Advertising, Benlik saygısı, Body satisfaction, Sosyal görünüş kaygısı, Self esteem, Social appearance anxiety, İnstagram, Instagram

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

135