Üniversite Düzeyinde Verilen Çeviri Eğitimine, İngiliz Dili Eğitiminde Kullanılan Dört Dil Becerisinin Yansımalarının Analizi

dc.contributor.advisor Erton, Halil İsmail
dc.contributor.author Topgül, Zeynep Birim
dc.contributor.author Erton, Halil İsmail
dc.contributor.author Erton, Halil İsmail
dc.contributor.other English Translation and Interpretation
dc.contributor.other English Translation and Interpretation
dc.date.accessioned 2024-07-08T09:41:39Z
dc.date.available 2024-07-08T09:41:39Z
dc.date.issued 2015
dc.department Sosyal Bilimler Enstitüsü / Çeviribilim Ana Bilim Dalı / Mütercim Tercümanlık (İngilizce) Bilim Dalı
dc.description.abstract İnsanların yabancı bir dil öğrenmeye ihtiyaç duymalarının önemli sebepleri vardır. Bir dili bütünüyle öğrenebilmek için dil, okuma, yazma, dinleme ve konuşma olarak adlandırılan dört dil becerisi üzerinden ele alınır. Bu çalışmada, Dilbilgisi Çeviri Yöntemi'nin ve İşlevsel Çeviri Yöntemi'nin etkileri, dört dil öğrenme becerisi açısından ele alınarak, anadilin ve dil öğreniminin okuma, yazma, dinleme ve konuşma olarak bilinen dört dil becerisi yoluyla çeviri aşamalarının yabancı dil ortamındaki yeri üzerinde durulmuştur. Ayrıca bu çalışmada hem öğretmenlerin hem de öğrencilerin uyguladıkları çeviri odaklı yöntemler ve öğrencilerin dili kullandıkları çeviri süreci incelenmiştir. Sonuç olarak, dil öğretimi ve çeviri bir araya getirilerek, dört dil öğrenme becerisi açısından öğrencilerin bir mesajı bir dilden başka bir dile iletme yöntemleri bu çalışmanın odak noktası olmuştur. Dil öğrenme becerilerinin, öğrencilerin bir dili başka bir dile çevirme yöntemlerini ne şekilde etkilediğini belirlemek ve analiz etmek amacıyla, nicel bir araştırma yürütülmüş olup, veriler konuya uygun olarak hazırlanmış bir anket aracılığıyla toplanmıştır. Bu anket, Hacettepe ve Atılım Üniversitelerinin Mütercim Tercümanlık Bölümü öğrencilerine uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, belirli bir yüzdelik orandaki ikinci ve dördüncü yıl öğrencileri açısından çeviri yapılırken dil; okuma, yazma, dinleme ve konuşma olarak bilinen dört temel öğrenme becerilerine doğrultusunda kullanıldığında, öğrencilerin anadilinin ve kültürünün çeviride daha baskın bir rol oynadığı ortaya çıkmıştır. Bu sebeple öğrenciler, bir dilden başka bir dile bir mesajı iletirken öncelikli olarak kendi anadillerinde düşünme eğiliminde olup, o dilin kurallarını ve yapılarını uygulamaktadırlar. Anahtar Kelimeler: Çeviri, Çeviri Yöntemleri, Dilbilgisi Çeviri Metodu, İşlevsel Çeviri Metodu, Dil Öğrenme Becerileri, Çeviri ve Anadil
dc.description.abstract There are particularly important reasons why people need to learn a foreign language. In order to be able to learn a language entirely, the language is practiced through four language skills which are; reading, writing, listening and speaking. In this study, the specification of the influences of two certain teaching methods, which are Grammar Translation Method and Functional Translation Method, in the improvement of the four language skills of language learning process was analyzed. Moreover, the role of mother tongue and the stages of translation by means of four skills (reading, writing, listening and speaking) of language learning was examined. This study focuses on the translation-oriented methods that both instructors and learners apply and the translation process that learners practice with language. Eventually, by linking language teaching and translation together, the way that students transfer a message from one language to another in terms of these four language learning skills becomes the main focus of this study. In order to identify and analyse how language learning skills influence the way students translate the language from one into another, a quantitative research was carried out and data was collected via a questionnaire related to the topic. The questionnaire was distributed to the second and the fourth year students of Hacettepe and Atılım Universities' Translation and Interpretation departments. Findings show that for a reasonable percentage of both the second and the fourth year students, the native language and the native culture play a more dominant role when translating the language through reading, writing, listening and speaking processes. Hence, they tend to think in the native language and apply the native language rules and structures first while transferring a message from one language to another. Keywords: Translation, Translation Methods, Grammar Translation Method, Functional Translation Method, Language Learning Skills, Translation and Mother Tongue en
dc.identifier.endpage 133
dc.identifier.startpage 0
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14411/5954
dc.identifier.yoktezid 396106
dc.institutionauthor Erton, Halil İsmail
dc.language.iso en
dc.subject Eğitim ve Öğretim
dc.subject Mütercim-Tercümanlık
dc.subject Dil öğrenimi
dc.subject Dört dil becerisi
dc.subject Eğitim
dc.subject Education and Training en_US
dc.subject Translation and Interpretation en_US
dc.subject Eğitim yöntemleri
dc.subject Study of languages en_US
dc.subject Yabancı dil
dc.subject Four language skills en_US
dc.subject Education en_US
dc.subject Çeviri
dc.subject Education methods en_US
dc.subject Foreign language en_US
dc.subject Çeviri eğitimi
dc.subject Translation en_US
dc.subject Üniversiteler
dc.subject Translation education en_US
dc.subject Universities en_US
dc.subject İngilizce
dc.subject English en_US
dc.title Üniversite Düzeyinde Verilen Çeviri Eğitimine, İngiliz Dili Eğitiminde Kullanılan Dört Dil Becerisinin Yansımalarının Analizi
dc.title An Analysis of the Reflections of Four Language Skills in English Language Teaching on Translation Studies at University Level en_US
dc.type Master Thesis
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication 4842e13b-0ff3-4e49-8443-dd1084a8e86f
relation.isAuthorOfPublication 4842e13b-0ff3-4e49-8443-dd1084a8e86f
relation.isAuthorOfPublication 4842e13b-0ff3-4e49-8443-dd1084a8e86f
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 4842e13b-0ff3-4e49-8443-dd1084a8e86f
relation.isOrgUnitOfPublication fa50d81a-2c09-412c-b5ab-e31ddcc01486
relation.isOrgUnitOfPublication fa50d81a-2c09-412c-b5ab-e31ddcc01486
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery fa50d81a-2c09-412c-b5ab-e31ddcc01486

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
396106 An Analysis of the reflections of four language.pdf
Size:
2.7 MB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections