Tek Silindirli Hbo Motorun Performans Gelişimi

dc.contributor.advisor Jafarı, Rahım
dc.contributor.author Fendal, Metin
dc.contributor.other Automotive Engineering
dc.date.accessioned 2024-07-07T12:49:56Z
dc.date.available 2024-07-07T12:49:56Z
dc.date.issued 2020
dc.department Fen Bilimleri Enstitüsü / İmalat Mühendisliği Ana Bilim Dalı / Mühendislik Bilimleri Bilim Dalı
dc.description.abstract The development of 2 and 4 stroke cycle prototype spark ignition engines using gasoline, manufactured by Minisan A.Ş., is intended in this study. The engines, designed to operate with carburetors and conventional ignition system, functioned successfully. The first designed engine was manufactured with a similar cylinder head, valve configuration, spark plug location and equal cylinder diameter and piston stroke with the ACME model engine, for comparison. The geometry of the connecting rod was altered. The center of the crankshaft shifted approximately 40 – 70 mm from the center of the cylinder. The specific fuel consumption of the new engine was lower and a decision was made to develop it. After the first 340 cc prototype, 2 cylinder, air and water cooled prototype engines were manufactured. A 340 cc engine was also developed within the scope of this thesis. Appropriate combustion chamber geometry and valve configuration for the thermodynamic cycle of these engines were not included in this study. Within the scope of the thesis, commercial electronic fuel injection and ignition systems were acquired and adapted to the engines. These systems were operated by electronic control units (ECU) which were acquired. Theoretical simulation and experimental performance and mapping work were done on the engines for programming the ECU. Two dimensional tables were constructed for the injectors and igniton systems to follow according to the working modes of the engines and were uploaded to the ECU's. Performance tests were conducted with the iv upgraded electronic injection and ignition system of the engines. In comparison to the operation of the engines with carburetors and conventional ignition system, for same engine speed ranges and loads up to 20 percent increase was observed for the excess air coefficient and up to 30 percent decrease was observed for the brake specific fuel consumption. Keywords: Internal combustion engine, ignition system, performance evaluation tests.
dc.description.abstract Bu tezde Minisan A.Ş. tarafından prototipleri üretilen, tek ve iki silindirli, 2 ve 4 zamanlı, buji ateşlemeli, benzinle çalışan içten yanmalı motorların geliştirilmesi ve performanslarının deneylerle saptanması amaçlandı. Karbüratörlü ve konvansiyonel ateşlemeli olarak tasarlanan motorlar başarılı bir şekilde çalıştı. İlk tasarlanan motorla benzer silindir kafası, sübab düzeni, buji yerleşimi, aynı silindir çapı ve piston stroku ile üretildi. Sadece biyel kolunun geometrisi değiştirildi. Bununla birlikte krank milinin merkezi silindir merkezinden yaklaşık 40 – 70 mm kaydı. Benzer tork ve devirlerde yeni motorun özgül yakıt tüketiminin daha düşük olduğu görüldükten sonra geliştirilmesine karar verildi. 340 cc süpürme hacimli olan ilk prototipten sonra 2 silindirli hava ve su soğutmalı prototip HBO motorlar üretildi. Bu tez kapsamında 340 cc hacimli olan motorun da geliştirme çalışması yapıldı. Motorların çevrimlerine uygun yanma odası ve sübap ayarları için gereken kam mili geometrisi bu çalışmanın kapsamına dahil edilmedi. Tez kapsamında piyasadan temin edilen elektronik yakıt püskürtmeli ve elektronik ateşlemeli sistemler motorlara adapte edildi. Bu sistemler, satın alınan elektronik kontrol ünitelerinin (EKÜ) denetimi altında çalıştırıldı. Ekü programlaması için prototip motorlar üzerinde teorik simülasyon ve deneysel performans haritalama çalışmaları yapıldı. Enjektörlerin ve ateşleme sistemleri ile performans deneyleri yapıldı. Motorların karbüratörlü ve konvansiyonel ateşlemeli sistemleri ile performans deneyleri yapıldı. Motorların karbüratörlü ve konvansiyonel vi ateşlemeli aynı devir aralığı ve yük aralığındaki çalışmalarına göre hava fazlalık katsayılarında %20' e varan artış ve özgül yakıt tüketimlerinde %30'a varan azalma görüldü. Anahtar Kelimeler: İçten yanmalı motor, motorun ateşleme sistemi, performans geliştirme testleri en
dc.identifier.endpage 88
dc.identifier.startpage 0
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14411/5513
dc.identifier.yoktezid 620549
dc.institutionauthor Jafari, Rahim
dc.language.iso en
dc.subject Makine Mühendisliği
dc.subject Mechanical Engineering en_US
dc.title Tek Silindirli Hbo Motorun Performans Gelişimi
dc.title Performance Evaluation of a Single Cylinder Hbo Engine en_US
dc.type Master Thesis
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication 5bcaecde-f33a-497d-ac10-660e2fed2f16
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 5bcaecde-f33a-497d-ac10-660e2fed2f16
relation.isOrgUnitOfPublication 7d024e9b-1f00-4f1d-a95a-f448a474eea9
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 7d024e9b-1f00-4f1d-a95a-f448a474eea9

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
620549 Performance evaluation of a single cylinder hbo engine.pdf
Size:
2.45 MB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections