Çevrecilik bağlamında halkla ilişkiler aracı olarak belgesellerin rolü: Netflix belgeselleri üzerine inceleme

Loading...
Thumbnail Image

Date

2022

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Public Relations and Advertising
(2000)
The Department of Public Relations and Advertising started its 4-year undergraduate degree program in 2000 under the School of Business. The Department of Public Relations and Advertising offers a program that stresses the skill of analytical thinking for students. The program is based on academic standpoints and supported by practices and new technologies. The department offers the opportunity to take elective courses from its own curriculum, or from other departments, in addition to theoretical and practical courses that complement each other. With a program offered in English, the Department of Public Relations and Advertising has mutual contracts with universities from Spain, the Netherlands and Finland within the scope of the “Erasmus Exchange Program”. In addition, the graduate degree program of “Public Relations and Advertising” under the Graduate School of social Sciences aims to sustain the continuity of undergraduate-level education and training, and to meet the demands of those pursuing to advance academically.

Journal Issue

Abstract

Bu araştırmada, belirlenen belli sorular çerçevesinde çevre belgesellerini ele alarak çevre kavramının tanımlaması, çevre korunmasıyla ilgili çalışmaların as başlıklar ve yürütülmesi, bu kapsamda karşılaşılan problemlerin ortaya konulması ve bunlara yönelik çözüm ve önlemlerin oluşturulmasına yol gösterilmesi amaçlanmaktadır. Nitel yürütülen bu araştırmada kavramların incelenmesi amacıyla metod olarak Çerçeveleme Kuramı seçilmiştir. Araştırmada incelenmek üzere seçilmiş olan evrenin Netflix Türkiye belgeselleri içinden seçilmesinin nedeni, Netflix Türkiye'nin ülke çapında 2021 yılında 3.5 milyon izleyici kitlesine yaklaşarak Türkiye'de bulunan internet televizyonculuğu alanında en yüksek izlenme oranlarına sahip olması nedeni ile evren bu platformdaki belgeseller içinden seçilmiştir. Araştırmada çevre iletişimi, çevre problemlerinin topluma aktarılması ve çevre bilincinin oluşturulması için halkla ilişkiler aracı olarak kullanılan belgesellerin toplumun çözüm ve önerilerle katılım sağlaması, aynı zamanda belgesellerin de yönlendirilmesiyle topluma eğitici bir alan sağlayıp çevre-toplum ilişkisini güçlendirebilirliği açısından incelenmiştir. Araştırma sonuçları incelendiğinde bu doğrultuda literatür ile karşılaştığında evrendeki belgeseller toplam belgesel sayıları, ana temalar, alt temalar ve vurgulanan kavramlar açısından incelenmiştir. Bu doğrultuda literatür ile karşılaştırıldığında belgesellerin çoğu ana temalara doğru vurgular yapmasına karşın vurgulanan kavram sayısı ve belgesel sayıları açısından yetersizlikler izlenmiştir. Bunun sonucu olarak çevrecilik bağlamında belgesellerin kullanımı ile ilgili çeşitli kısıtlılıklar ve güçlendirilmesi gereken bazı hususlar ortaya çıkmaktadır. Bu araştırma ile alt kategoriler üzerinden çevre iletişiminin nasıl olduğu, belgesellerde nasıl işlendiği gibi konular ele alınırken bu iletişimin güçlendirilmesi ve toplumun daha büyük bir kesimine ulaşabilmesi için dikkat edilmesi gerekenler ele alınmıştır. Anahtar Sözcükler: halkla ilişkiler, çevre, çevre iletişimi, belgesel, internet televizyonculuğu
In this research, it is aimed to understand the concept of environment by considering environmental documentaries within the framework of certain questions. definition, main titles and execution of environmental protection studies, in this context to identify the problems encountered and to create solutions and measures for them. In this qualitative research, in order to examine the concepts, Framing Theory was chosen as the method. It consists of Netflix Turkey documentaries. Netflix Turkey's nationwide in 2021 Approaching 3.5 million viewers, it is one of the leading companies in the field of internet television broadcasting in Turkey. Evren is one of the documentaries on this platform due to its high viewing rates has been selected. In the research, environmental communication, transferring environmental problems to society and environmental awareness documentaries used as a public relations tool for the creation of It provides an educational space to the society by providing participation and directing the documentaries at the same time. examined in terms of its ability to strengthen the environment-society relationship. When the research results are examined in this direction, when the documentaries in the universe meet with the literature, the total number of documentaries, main themes, examined in terms of sub-themes and emphasized concepts. In this direction, the literatüre In comparison, most of the documentaries emphasize the main themes correctly, but the Inadequacies in terms of the number of concepts and documentaries were observed. As a result, environmentalism Various limitations and some issues that need to be strengthened regarding the use of documentaries in the context of emerges. With this research, issues such as how environmental communication is and how it is handled in documentaries are discussed through sub-categories, while strengthening this communication and making the society more the things that need to be considered in order to reach a large part of the population are discussed. Keywords: public relations, environment, environmental communication, documentary, internet television

Description

Keywords

Halkla İlişkiler, Public Relations

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

221