A Research on the Relationship Between Assessment of Entrepreneurial Opportunities and Innovative Behavior

No Thumbnail Available

Date

2025

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Events

Abstract

Bu tez çalışmasında, girişimcilik fırsatlarını değerlendirerek inovatif davranış arasındaki ilişkiyi inceleyerek bu özelliklerin girişimcilik eğilimleri üzerindeki etkilerini ortaya koymak amaçlamaktadır. İnovatif davranış özellikleri; bireylerin yaratıcı düşünce, yeniliklere açıklık, risk alma eğilimleri ve problem çözme becerileriyle şekillenen bir davranış seti olarak tanımlanmaktadır. Bu özellikler, girişimcilik eğilimlerinin temelini oluşturan risk alma isteği, proaktif davranışlar ve fırsat değerlendirme becerileri üzerinde belirleyici bir etkiye sahiptir. Araştırma, nicel yöntem yaklaşımıyla gerçekleştirilmiş ve veriler, 342 üniversite öğrencisinden anket ile toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında analiz edilmiştir. Araştırma bulguları, inovatif davranış özelliklerinin girişimcilik fırsatları üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Regresyon analizi sonucunda, inovatif düşünme davranışlarının, girişimcilik fırsatlarını tanıma değişkenini anlamlı bir şekilde etkilediği tespit edilmiştir. Ayrıca, çalışma durumu ve ailesinde girişimci olma durumu gibi değişkenlerin, inovatif düşünme ve girişimcilik fırsatlarını tanıma üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi ve gelir düzeyi gibi bazı demografik faktörlerin, inovatif davranışlar ve girişimcilik eğilimleri üzerinde anlamlı bir farklılık yaratmadığı belirlenmiştir. Bununla birlikte, girişimcilik eğitimi alma durumu, girişimcilik fırsatlarını tanıma üzerinde anlamlı bir farklılık yaratmış ve girişimcilik eğitiminin bu konuda önemli bir katkı sağladığını ortaya koymuştur. Araştırmanın sonuçları, inovatif davranışın girişimcilik fırsatlarını güçlendiren bir etkiye sahip olduğunu ve bu davranışın genç bireylerin ekonomik ve toplumsal alandaki girişimcilik rollerini desteklediğini göstermektedir. Ayrıca, girişimcilik derslerinin ve girişimcilik ortamlarında bulunan bireylerin, bu eğilimlerin geliştirilmesinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu bulgular, üniversitelerde girişimcilik eğitimine daha fazla önem verilmesi gerektiğini ve girişimcilik destek programlarının bireylerin inovatif davranış potansiyellerini ortaya çıkarmak için önemli bir araç olduğunu göstermektedir.
This thesis aims to examine the innovative and innovative personality traits of university students and to investigate the effects of these traits on their entrepreneurial tendencies. Innovative and innovative personality traits are defined as a set of behaviors shaped by individuals' creative thinking, openness to innovation, risk-taking tendencies and problem-solving skills. These traits have a determining effect on the willingness to take risks, proactive behaviors and opportunity evaluation skills that form the basis of entrepreneurial tendencies. The research was carried out with a quantitative method approach and data were collected from 342 university students above through a questionnaire method. The data obtained were analyzed in SPSS program. Research findings show that innovative and innovative personality traits have a positive and significant effect on entrepreneurial tendencies. As a result of regression analysis, it was found that innovative thinking behaviors significantly predicted the variable of recognizing entrepreneurial opportunities. In addition, variables such as employment status and having entrepreneurs in the family were found to be effective on innovative thinking and recognizing entrepreneurial opportunities. However, some demographic factors such as gender, age, education level and income level did not create a significant difference on innovative behaviors and entrepreneurial tendencies. However, taking an entrepreneurship course made a significant difference on recognizing entrepreneurial opportunities and revealed that entrepreneurship education makes an important contribution in this regard. The results of the study show that innovative and innovative personality traits have a strengthening effect on entrepreneurial tendencies and that these traits support the entrepreneurial roles of young individuals in the economic and social sphere. Moreover, it was concluded that entrepreneurship courses and individuals in entrepreneurial environments are effective in developing these dispositions. These findings suggest that more emphasis should be placed on entrepreneurship education in universities and that entrepreneurship support programs are an important tool to unlock the innovative potential of individuals.

Description

Keywords

İşletme, Business Administration

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

94

Collections