Polimer beton dolgulu alüminyum tüplerin mekanik davranışının araştırılması

Loading...
Thumbnail Image

Date

2021

Authors

Akış, Tolga

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Civil Engineering
(2000)
The Atılım University Department of Civil Engineering was founded in 2000 as a pioneer for the Departments of Civil Engineering among the foundation schools of Ankara. It offers education in English. The Department of Civil Engineering has an academic staff qualified in all areas of the education offered. In addition to a high level of academic learning that benefits from learning opportunities through practice at its seven laboratories, the Department also offers a Cooperative Education program conducted in cooperation with renowned organizations in the construction sector. Accredited by MÜDEK (Association of Evaluation and Accreditation of Engineering Programs) (in 2018), our Department has been granted the longest period of accreditation to ever achieve through the association (six years). The accreditation is recognized by ENAEE (European Network for Accreditation of Engineering Education), and other international accreditation boards.

Journal Issue

Abstract

Bu araştırmada atık döküm kumu, epoksi ve pirinç çeltiği külünden üretilen yeni bir polimer betonla doldurulmuş alüminyum tüplerin mekanik davranışı ve sargılama etkileri incelenmiştir. Ayrıca, karbon fiberle güçlendirmenin polimer beton dolgulu alüminyum tüplerin eksenel yük kapasitesine etkisi ve her iki sargılama yönteminin temel faktörleri araştırılmıştır. Test numuneleri, 120, 150, 180 mm uzunluklarında, 40, 50, 60 ve 70 mm çaplarında veya 2, 3 ve 4 mm kalınlıklarında hazırlanmışlardır. Boş alüminyum tüp, polimer beton dolgulu alüminyum tüp ve karbon fiberle güçlendirilmiş polimer beton dolgulu alüminyum tüpler olmak üzere üç farklı gruba ayrılan deneylerde her geometri için 3 numune kullanılmıştır. Polimer beton dolgulu alüminyum tüpler ve karbon fiberle güçlendirilmiş polimer beton dolgulu alüminyum tüpler iki farklı sargılama modeli kullanılarak incelenmiştir. Tüp çapı ve kalınlığın kompozit tüplerin eksenel yük taşıma kapasitesini etkilediği görülmüştür. Tüp kalınlığının özellikle göçme biçimi üzerinde önemli bir etkiye sahip olduğu gözlenmiştir. Deney sonuçları ayrıca karbon fiberle güçlendirmenin yük taşıma kapasitesini önemli oranda artırdığını göstermiştir. Bunların yanı sıra polimer beton dolgulu alüminyum tüpler için kullanılan sargılama modelinin deneysel sonuçlarla uyum içerisinde olduğu belirlenmiştir. Karbon fiberle güçlendirilmiş polimer beton dolgulu alüminyum tüpler için kullanılan sargılama modeli ise deney sonuçları göz önünde bulundurulduğunda oldukça güvenli tarafta kalmıştır.
This research focuses on the mechanical behaviour and confinement effect of aluminum tubes on a novel polymer concrete (PC) composed of recycled waste foundry sand (WFS), epoxy resin, and rice husk ash (RHA). In addition, we explored the effect of carbon fiber reinforcement (CFRP) on the axial load carrying capacity of polymer concrete-filled aluminum tubes (PCFATs) and determined the main influencing factors of both confinements. Specimens having dimensions of length 120, 150, 180, 210 mm, diameter 40, 50, 60, 70 mm, and thickness 2, 3, and 4 mm were prepared. We tested three specimens for each geometry under compression for three sets of experiments, where hollow circular aluminum tube (HCAT), PCFAT, and carbon fiber reinforced PCFAT (CFPCFAT) specimens were used. We employed two confinement models separately for the PCFAT and CFPCFAT. It is found that both diameter and thickness influence the composite tube's axial load carrying capacity, and the thickness plays a significant role, especially in failure modes. The experimental results also showed the enhancement in the load-carrying capacity when CFRP was used. Moreover, test results show good agreement with the confinement model calculations for PCFAT specimens. On the other hand, the model for the CFPCFATs gives conservative results compared to the experimental ones.

Description

Keywords

İnşaat Mühendisliği, Civil Engineering

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

102