İşlevsel ve duygusal özelliklerin satın alma niyetinin tahmini üzerindeki etkisi: Sosyal medya reklamcılığı üzerine bir analiz

No Thumbnail Available

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Tourism Management
The aim of Atılım University Department of Tourism Management is to train tourism managers who are able to compete at an international level by offering quality education opportunities. Graduates employed as managers in the fields of accommodation, travel, catering, gastronomy, transportation, congress, conference organization begin their professional life while they are still interns. The academic staff consists of faculty members who are experts in their field, as well as sector professionals. With five years of education including the preparatory English courses offered, the courses of the department are in English. The course program consists of applied and theoretical courses devised with respect to the global trends in tourism. Students perform their internship studies at hotel chains, A-Class travel agencies and professional tourism companies. Our Department is in contract with universities abroad within the scope of the Erasmus student Exchange program. With its quality of education documented by TURAK (Tourism Education, Evaluation and Accreditation Board), Atılım university Department of Tourism Management is the first undergraduate program in Turkey to hold the accreditation.

Journal Issue

Abstract

Günümüzde, sosyal medya reklamlarının kullanıcılar üzerindeki etkisi önemlidir. Bu çalışma, nicel araştırma yöntemi kullanmakta olup uyarıcı-organizma-yanıt teorisini uygulayarak, Instagram'da akıllı saatler için duygusal ve mantıksal farklı çekiciliklerin nasıl etkili olduğunu incelemekte ve Z Kuşağı tüketicilerinin reklama yönelik tutumlarını, markaya yönelik tutumlarını, reklama dikkatlerini ve akıllı saat satın alma niyetlerini araştırmaktadır. Kısmi en küçük kareler yapısal eşitlik modellemesini (PLS-SEM) kullanan analiz, Instagram video reklamlarındaki duygusal veya mantıksal çekiciliğin, tüketicinin reklamlara yönelik tutumlarını doğrudan etkilemediğini ortaya çıkardı. Ancak, mantıksal çekiciliklerin Z Kuşağı tüketicilerinin akıllı saat satın alma niyetlerini önemli ölçüde etkilediği, duygusal çekiciliklerin ise markaya yönelik tutumlarını ve reklama dikkatlerini önemli ölçüde etkilediği saptanmıştır. Ayrıca, bu değişkenler arasındaki aracı ilişkiler de araştırılmıştır. Bu araştırma, gelecek çalışmalar ve Instagram video reklam stratejilerini geliştirmeyi amaçlayan işletmeler için değerli bilgiler sunmaktadır. Anahtar Sözcükler: Satın alma niyeti, Reklama yönelik tutum, Markaya yönelik tutum, Reklama dikkat, Reklam çekiciliği
In today's era, the effect of social media advertising on its users is significant. This study employs a quantitative research method and applies the stimulus-organism-response theory to examine how different appeals (emotional and rational) in Instagram video advertisement for smartwatches affect Generation Z consumers' attitudes toward advertisement, attitudes toward brand, attention to advertisement, and intention to purchase smartwatches. Through an analysis using Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM), it was discovered that neither emotional nor rational appeals in Instagram video advertisement directly influence consumers' attitudes toward advertisement. However, rational appeals do notably impact Generation Z consumers' intention to purchase smartwatches, while emotional appeals has a considerable impact on their attitude toward the brand and attention to the advertisement. Additionally, the study explores the mediating relationships between these variables. This research offers valuable information for future studies and businesses seeking to improve their Instagram video advertising strategies. Keywords: Purchasing intention, Attitude towards advertising, Attitude towards brand, Attention to advertising, Advertising appeal

Description

Keywords

Reklamcılık, İşletme, Advertising, Business Administration

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

119