Akış, Tolga

Loading...
Profile Picture
Name Variants
Akis T.
Akis,Tolga
Tolga, Akış
Akış,T.
Akis,T.
T., Akış
Akis, Tolga
Akış, Tolga
Tolga Akış
T., Akis
T.,Akış
Akış T.
T.,Akis
Akiş T.
A.,Tolga
A., Tolga
Tolga, Akis
Akis, T
Job Title
Profesör Doktor
Email Address
tolga.akis@atilim.edu.tr
Main Affiliation
Civil Engineering
Status
Website
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID

Sustainable Development Goals Report Points

SDG data could not be loaded because of an error. Please refresh the page or try again later.
Scholarly Output

45

Articles

28

Citation Count

399

Supervised Theses

13

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 10 of 15
  • Master Thesis
    Isıl ve Mekanik Yükler Altındaki Çok Katmanlı ve Fonksiyonel Derecelendirilmiş Malzemeden Yapılmış Elastik Tüplerin Sayısal Analizi
    (2019) Al-mashhadanı, Haıthem Mohammed Ahmed; Akış, Tolga; Civil Engineering
    Uçları sabitlenmiş çok katmanlı ve fonksiyonel derecelendirilmiş malzemeden yapılmış kalın silindirik tüplerin ısıl ve mekanik yükler altındaki elastik davranışlarını belirlemek için sayısal bir yöntem geliştirilmiştir. Çalışmanın ilk kısmında MATHEMATICA sembolik yazılım programı kullanılarak tek katmanlı tüplere ait sıcaklık dağılımı, gerilme ve radyal yönde yer değiştirme ifadeleri farklı yükleme ve sınır koşulları için elde edilmiştir. Daha sonra MATHEMATICA programının sayısal denklem çözüm opsiyonu kullanılarak, çok katmanlı tüplerin ısıl ve mekanik yükler altındaki davranışı bir dizi lineer olmayan denklemin çözümüyle elde edilmiştir. Sayısal yöntemin doğruluğunu kontrol etmek amacıyla çeşitli çalışmalarda yer alan çok katmanlı ve fonksiyonel derecelendirilmiş malzemeden yapılmış tüp problemleri ele alınmıştır. Çok katmanlı tüplerde neredeyse aynı sonuçlar bulunurken, fonksiyonel derecelendirilmiş malzemeden yapılmış tüp problemlerinde katman sayısının artırılması ile daha yakın sonuçlar elde edildiği görülmüştür. Kolay kullanımının yanı sıra, önerilen yöntem ile özellikle analitik çözümü bulunmayan eksenel simetriye sahip fonksiyonel derecelendirilmiş tüp, şaft ve disk problemlerinin sayısal çözümlerinin bulunabileceği düşünülmektedir.
  • Article
    Citation - WoS: 2
    Citation - Scopus: 2
    Structural Design Optimization of Multi-Layer Spherical Pressure Vessels: a Metaheuristic Approach
    (Springer, 2019) Akis, Tolga; Azad, Saeid Kazemzadeh; Civil Engineering; Department of Civil Engineering
    This study addresses the optimum design problem of multi-layer spherical pressure vessels based on von Mises yield criterion. In order to compute the structural responses under internal pressure, analytical solutions for one-, two-, and three-layer spherical pressure vessels are provided. A population-based metaheuristic algorithm is reformulated for optimum material selection as well as thickness optimization of multi-layer spherical pressure vessels. Furthermore, in order to enhance the computational efficiency of the optimization algorithm, upper bound strategy is also integrated with the algorithm for reducing the total number of structural response evaluations during the optimization iterations. The performance of the algorithm is investigated through weight and cost minimization of one-, two- and three-layer spherical pressure vessels and the results are presented in detail. The obtained numerical results, based on different internal pressures as well as vessel sizes, indicate the usefulness and efficiency of the employed methodology in optimum design of multi-layer spherical pressure vessels.
  • Article
    Citation - WoS: 2
    Yielding of Radially Pressurized Functionally Graded Long Tubes Based on Von Mises Criterion
    (Gazi Univ, 2015) Akis, Tolga; Eren, Omur; Civil Engineering
    The elastic behaviour of functionally graded long tubes with axially constrained ends subject to either internal or external pressure is investigated analytically. The modulus of elasticity and the yield limit of the tube material are assumed to vary radially in nonlinear forms. Making use of von Mises yield criterion, the effect of grading parameters on the yielding behavior of the tube is investigated and it is observed that for both pressure cases, the plastic flow may commence at the inner surface, at the outer surface or simultaneously at both surfaces depending on the functionally grading parameters.
  • Article
    Radyal Yönde Basınç Uygulanan Fonksiyonel Derecelendirilmiş Malzemeden Yapılmış Uzun Tüplerde Von Mises Kriterine Göre Akmanın Başlaması
    (2015) Akış, Tolga; Eren, Ömür; Civil Engineering
    İç ya da dış yüzeyden radyal yönde basınçlandırılmış, fonksiyonel derecelendirilmiş malzemeden yapılmış uçları sabitlenmiş uzun bir tüpün elastik davranışı analitik olarak incelenmiştir. Tüpün elastisite modülünün ve akma dayanımının radyal koordinat boyunca lineer olmayan formda değiştikleri varsayılmıştır. Von Mises akma kriteri kullanılarak, fonksiyonel derecelendirme parametrelerinin tüpteki plastik akmanın başlangıcına etkileri incelenmiş, akmanın bu parametrelere bağlı olarak her iki basınç durumu için de önce iç yüzeyden, önce dış yüzeyden, ya da her iki yüzeyden de aynı anda başlayabileceği gözlenmiştir.
  • Letter
    Citation - WoS: 0
    Citation - Scopus: 0
    Amendments on "application of Mises Yield Criterion To Rotating Solid Disk Problem" by N. Aleksandrova [int. J. Eng. Sci. 51 (2012) 333-337]
    (Pergamon-elsevier Science Ltd, 2012) Eraslan, Ahmet N.; Akis, Tolga; Civil Engineering
    [No Abstract Available]
  • Conference Object
    Citation - Scopus: 0
    Improvement of Mechanical Performance in Different Concrete Applications Through Use of Steel Fibers
    (International Committee of the SCMT conferences, 2016) Baran,E.; Mertol,H.C.; Akis,T.; Civil Engineering; Department of Civil Engineering
    The use of steel fibers improves the brittle characteristics of concrete and provides superior mechanical performance compared to the conventional concrete. Remarkable increase in tensile strength and flexural toughness is obtained when steel fibers are used in conventional concrete, mainly due to the crack arrest effect of these fibers. The use of waste materials, such as scrap tires as a source of steel fibers, as well as the resulting increase in service life and the savings in the life cycle cost make the steel fiber reinforced concrete (SFRC) a sustainable construction material. From this perspective, SFRC offers a strong potential for a more sustainable and more economical alternative to conventional concrete. This paper presents examples of how the addition of steel fibers improves the mechanical performance in two different concrete applications: (1) bond behavior of prestressing strands and (2) flexural behavior of reinforced concrete beams. The first part of the study aimed at investigating the variation in bonding mechanism of prestressing strands when used in plain concrete and in SFRC. Pullout tests were conducted on 12.7 mm diameter prestressing strands embedded in SFRC blocks with four different fiber concentrations. This way, the applicability of the available transfer length and development length formulas for prestressing strands embedded in SFRC was investigated. In the second part of the study, flexural behavior of SFRC beams with various levels of flexural reinforcement ratio was studied. The aim was to identify the influence of steel fibers on the mechanical response of lightly and relatively heavily reinforced SFRC beams. The response of SFRC beams and the companion plain concrete beams were evaluated based on the moment capacity, deformation capacity, and service stiffness. © 2016 International Committee of the SCMT conferences. All rights reserved.
  • Article
    Citation - WoS: 10
    Citation - Scopus: 12
    Automated Selection of Optimal Material for Pressurized Multi-Layer Composite Tubes Based on an Evolutionary Approach
    (Springer London Ltd, 2018) Azad, Saeid Kazemzadeh; Akis, Tolga; Civil Engineering; Department of Civil Engineering
    Decision making on the configuration of material layers as well as thickness of each layer in composite assemblies has long been recognized as an optimization problem. Today, on the one hand, abundance of industrial alloys with different material properties and costs facilitates fabrication of more economical or light weight assemblies. On the other hand, in the design stage, availability of different alternative materials apparently increases the complexity of the design optimization problem and arises the need for efficient optimization techniques. In the present study, the well-known big bang-big crunch optimization algorithm is reformulated for optimum design of internally pressurized tightly fitted multi-layer composite tubes with axially constrained ends. An automated material selection and thickness optimization approach is employed for both weight and cost minimization of one-, two-, and three-layer tubes, and the obtained results are compared. The numerical results indicate the efficiency of the proposed approach in practical optimum design of multi-layer composite tubes under internal pressure and quantify the optimality of different composite assemblies compared to one-layer tubes.
  • Master Thesis
    Benzetilmiş Tavlama Algoritması Kullanılarak Betonarme Bir Köprünün Toplam Maliyet Optimizasyonu
    (2014) Tafıda, Abba Kabır; Akış, Tolga; Dengiz, Orhan; Civil Engineering
    İnşaat projelerinin başarısını etkileyen en önemli etkenlerden biri olan yapım maliyeti öyle bir seviyeye çıkmıştır ki inşaat projelerinde bunun etkisini azaltmaya ihtiyaç duyulmuştur. Toplam yapım maliyetinin minimizasyonu, betonarme köprü inşaatlarının yüksek yapım maliyetlerinin azaltılmasına yardımcı olur. Yapım maliyetini minimize etmek için, uygun köprü açıklığının, açıklık sayısının, kiriş tipinin, kiriş adedinin, köprü ayak boyutlarının, köprü ayak adedinin, temel boyutlarının seçimini yapacak ve bunlarla birlikte diğer bütün köprü elemanlarını kapsayan toplam maliyeti tahmin edebilecek bir karar destek sisteminin geliştirilmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu çalışmanın amacı, köprü inşaat projelerinde uygulanabilir olan, köprünün optimum toplam maliyetini, optimum açıklık uzunluğunu, en uygun açıklık adedini ve köprü maliyetini en uygun hale getirilmesini sağlayan prototipi belirlemektir. Önerilen toplam yapım maliyetini optimize eden karar destek sistemi farklı açıklık uzunluklarını, farklı prekast I kiriş tipi alternatiflerini köprü projesinin optimum toplam maliyetini gerçekleştirebilmek için analiz edebilir. Maliyet optimizasyonunun süreç modeli, MATLAB programında tasarımı yapabilmek için ve optimum toplam köprü maliyetini tahmin etmek için kodlanmış ve geliştirilmiştir. Ele alınan köprü üstyapısı, köprü ayak başlığı üzerinde yer alan prekast I kirişler tarafından desteklenmektedir ve altyapı çoklu kolon ayaklarından ve dikdörtgen radye temelden oluşmaktadır. Bu çalışmada standard AASHTO prekast I kiriş tipleri kullanılmakta ve köprü ayak ve temelleri izin emniyet gerilmeleri tasarım metodu kullanılarak tasarlanmaktadır. Üstyapının minimum derinliği, I kiriş tipi, maksimum açıklık uzunluğu, aralığı ve çıkıntı genişlik sınırlamaları dikkate alınmalıdır. Benzetilmiş tavlama algoritması köprünün optimum tasarımı için kullanılmakta ve toplam yapım maliyeti en uygun kriter olarak alınmalıdır.
  • Master Thesis
    Basınç Altındaki Çok Katmanlı Kompozit Tüplerin Analitik Olarak İncelenmesi
    (2010) Atlı, Ahmet; Akış, Tolga; Civil Engineering
    Bu çalışmanın amacı iç ve dış basınç altındaki çok katmanlı kompozit tüplerin gerilme analizi için analitik bir yaklaşım sunmaktır. Tek, iki ve üç katmanlı tüpler için gerilme ve yer değiştirme ifadeleri elde edilmiş ve kritik akma koşulları von Mises ve Tresca akma kriterleri kullanılarak incelenmiştir. Bulunan analitik çözümler çeşitli malzeme setleri için uygulanmış, gerilme ve yer değiştirme dağılımları bulunmuştur. İç veya dış basınç altındaki tek katmanlı tüplerde akmanın iç yüzeyden başladığı bulunmuştur. İki katmanlı tüplerde akma iç veya dış tüplerin iç yüzeyinden veya aynı anda bu iki yerden başlayabilir. Üç katmanlı tüplerde ise malzeme özelliklerine göre farklı akma durumları oluşabilir. Çalışmada bu farklı akma durumlarını oluşturan koşullar etraflıca incelenmiştir.
  • Article
    Citation - WoS: 3
    On the Yielding of Two-Layer Composite Spherical Pressure Vessels
    (Gazi Univ, 2017) Akis, Tolga; Civil Engineering
    The yielding of two-layer composite spherical pressure vessels under either internal or external pressure is investigated analytically in the framework of small deformations and von Mises yield criterion. It is shown for both pressure cases that depending on the material properties and sphere dimensions, different modes of plasticization may take place. Unlike the deformation behavior of a single layer spherical pressure vessel, yielding may commence at the inner layer or at the outer layer or simultaneously at both layers of the assembly.