Begen, Sena Nur

Loading...
Profile Picture
Name Variants
S.N.Begen
S. N. Begen
S., Begen
B.,Sena Nur
B., Sena Nur
Begen,S.N.
Begen, Sena Nur
Sena Nur, Begen
S.,Begen
Job Title
Araştırma Görevlisi
Email Address
sena.begen@atilim.edu.tr
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Scholarly Output

4

Articles

1

Citation Count

0

Supervised Theses

0

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Review
    Citation Count: 0
    Nörojenik Yutma Bozukluğu Olan Erişkin Hastalarda Duygu Durum ve Yaşam Kalitesi
    (2020) Begen, Sena Nur; Arslan, Selen Serel
    Yutma bozukluğu; periferal ve santral sinir sistemini etkileyen travma veya hastalıklar, kas ve/veya nöromusküler kavşağı etkileyen hastalıklar olmak üzere birçok nörolojik hastalık sonucu ortaya çıkan bir tablodur. Uluslararası İşlevsellik, Engellilik ve Sağlık Sınıflandırması (ICF)hastalıkları vücut yapıları, vücut fonksiyonları, aktivite ve katılım, kişisel ve çevresel faktörler bağlamında sınıflandırmaktadır. Nörojenikyutma bozukluğu görünürde vücut yapı ve fonksiyonlarındaki yetersizlikler ile ortaya çıksa da kişisel ve çevresel faktörlerin etkisiyle aktiviteve katılımı da kısıtlamaktadır. Halihazırda mevcut olan nörolojik problem kişilerin ruhsal durumu ve yaşam kalitesini etkileyebileceği gibiyutma bozukluğunun eşlik etmesi hem hasta, hem de aile ve bakım veren için ek bir yük oluşturmaktadır. Bu nedenle nörojenik yutma bozukluğuna yaklaşımımız hem değerlendirme, hem de tedavi aşamasında ICF kapsamında bireyi tüm yönleriyle ele almak olmalıdır. Yutmabozukluğu yönetiminde görev alan sağlık profesyonelleri kişi ve aile ve/veya bakım verenlerin duygu durumlarının ve yaşam kalitelerininolumsuz yönde etkilenebileceğinin farkında olmalı ve rehabilitasyon programı içerisinde bu konuların ele alınması gerekliliği unutulmamalıdır.
  • Review
    Citation Count: 0
    Yutma Rehabilitasyonunda Servikal Bölgeye Yönelik Egzersiz Yaklaşımları
    (2021) Begen, Sena Nur; Arslan, Selen Serel
    Yutma bozukluğu hem bireyi, hem de aile ve/veya bakım verenietkileyen, ciddi komplikasyonlara sebep olabilen ve bütüncül yaklaşımgerektiren bir problemdir. Havayoluna besin aspirasyonu önemli birdurumdur. Havayolu korumasında görevli parametrelerden biri yeterlihyolaringeal hareketin sağlanmasıdır. Yutma esnasında subrahiyoidkasların kontraksiyonu ile hiyoid kemik ve larinks yukarıya çekilir,epiglothun kapanması ile birlikte havayolu koruması sağlanır. Suprahiyoid kaslardaki yetersizlik durumunda hyolaringeal elevasyon azalmakta, yutma sonrası faringeal kalıntı artmakta, yutma sırası vesonrasında aspirasyon izlenebilmektedir. Bu nedenle yutma rehabilitasyonunda suprahiyoid kas aktivasyonunu artırmayı amaçlayan birçokegzersiz yaklaşımı bulunmaktadır. Bu egzersiz yaklaşımlarının çoğuservikal bölgeye yönelik egzersizlerden oluşmaktadır. Servikal bölgeyeyönelik geliştirilen ilk egzersiz Shaker egzersizidir. Geliştirilen ilk egzersizin yutma fonksiyonu üzerindeki olumlu etkilerinden yola çıkarakservikal bölgeyi içine alan birçok egzersiz yaklaşımı geliştirilmiş vefarklı hastalık gruplarında etkinlikleri değerlendirilmiştir. Örnek olarak modifiye Shaker egzersizi, dirence karşı “chin tuck” egzersizi, alından verilen dirence karşı “chin tuck” egzersizi, çene açma egzersizleri,göğüs kafesine doğru dirençli çene açma egzersizi, Theraband egzersizleri, baş ekstansiyondayken yutma egzersizi, proprioseptif nöromusküler fasilitasyon ve servikal izometrik egzersizler sayılabilir.Hastanın durumuna göre egzersiz yaklaşımlarının birbirlerine avantajveya dezavantajları olabilmektedir. Rehabilitasyonda önemli olan bireye özel egzersiz programı oluşturmaktır. Yutma rehabilitasyonu değerlendirmesinde elde edilen bulgular ışığında hastanın durumu gözönünde bulundurulmalı ve egzersiz seçimi gerçekleştirilmelidir. Herhasta fiziksel, kişisel ve çevresel faktörlerle beraber ele alınmalı ve ihtiyaçları belirlenerek bireysel tedavi yaklaşımları tercih edilmelidir.
  • Review
    Citation Count: 0
    Yutma ve Kognitif Fonksiyonların İlişkisi
    (2024) Begen, Sena Nur; Arslan, Selen Serel
    Kognitif fonksiyonlar; bilgi edinme, saklama ve kullanmayı sağlayan önemli beyin işlevlerindendir. Tüm vücut fonksiyonları gibi yutma fonksiyonunun düzenlenmesi ve ayarlanmasında kognitif fonksiyonlar önemli rol almaktadır. Bu sayede birey, besin ve çevreye ait özellikler algılanıp yordanmakta ve değişen koşullara uyum sağlanarak yutma güvenli şekilde gerçekleştirilmektedir. Özellikle görsel algılama, oryantasyon, dikkat, hafıza ve yürütücü işlevleri içeren temel kognitif fonksiyonlar etkin ve güvenli yutma için gereklidir. Yutma fonksiyonu yutma öncesi faz, oral hazırlık, farengeal ve özofageal faz olarak incelenmektedir. Yutma öncesi faz ve oral hazırlık fazında kognitif fonksiyonlara daha fazla ihtiyaç duyulmakla birlikte tüm yutma sürecinde farklı düzeylerde kognitif fonksiyona ihtiyaç olmaktadır. Kognitif bozuklukların yutma bozukluğu ile ilişkisi kognitif fonksiyonların etkilendiği; Alzheimer, demans ve inme gibi durumlarda açıkça görülmektedir. Kognitif fonksiyonlar ile yutma fonksiyonu ilişkisini inceleyen daha fazla çalışmaya ve bu çalışmalar doğrultusunda yutma bozukluğu rehabilitasyonunda yeni yaklaşımlara ihtiyaç bulunmaktadır.
  • Article
    Citation Count: 0
    How do visual, auditory and motor dual-tasking each affect swallowing and chewing function?
    (Wiley, 2024) Begen, Sena Nur; Arslan, Selen Serel
    Background: It can be challenging to perform a second task at the same time as swallowing. Objective(s)The study aimed to investigate the effect of visual, auditory and motor dual-tasking on swallowing and chewing function in healthy young adults. Method: Right-handed healthy adults without any psychological and cognitive problems were included in the study. Swallowing was evaluated based on the dysphagia limit in different liquid textures such as water and nectar consistencies, and chewing was evaluated by the Test of Masticating and Swallowing Solids. For the second task, visual and auditory performance was assessed using reaction time, and the motor performance was assessed using a bilateral tapping task. Assessments were performed in two steps: baseline and dual-task. For baseline, all evaluation methods were applied individually. After completing the baseline assessment, dual-task assessment were carried out the following day. For dual-task assessment, the swallowing and chewing tasks were performed simultaneously with visual, auditory and motor tasks. Results: Results showed a significant decrease in dysphagia limit in the nectar consistency, and significant increase in chewing time, visual reaction time and tapping rate (right-left) when compared to baseline and dual-task conditions (chi(2)(3) = 9.61, p = .02; chi(2)(3) = 9.02, p = .02; chi(2)(3) = 28.09, p < .001; chi(2)(3) = 28.97, p < .001; chi(2)(3) = 21.56, p < .001, respectively). However, there were no differences in dysphagia limit in the water and auditory reaction time compared to baseline and dual-task conditions (chi(2)(3) = 3.18, p = .36; chi(2)(3) = 2.56, p = .50, respectively). Conclusion: Results shedding light on how simultaneous dual tasks can influence swallowing and chewing. Dual-tasking cause a decrease in both swallowing/chewing and the visual/motor performances. These results may provide valuable information for designing interventions or strategies aimed at improving or maintaining optimal swallowing and chewing during in various populations during daily life.