TR-Dizin
Permanent URI for this collectionhttps://ada.atilim.edu.tr/handle/123456789/21
Browse
Browsing TR-Dizin by Journal "Adli Bilimler Dergisi"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Review Evlilik Öncesi Muayene ve Testlerin Hukuksal Niteliği(2009) Yücel, Özge; LawTürkiye’de evlenmek isteyen kişiler, evlenebilmek için zorunlu olarak bazı test ve muayenelere tabi tutulmaktadır. Bu testler genellikle cinsel veya kalıtsal yolla geçen bir hastalık olup olmadığını belirlemeye ilişkindir. Ancak muayene ve testler arasında sadece akıl hastalığı muayenesinin bugün için geçerli bir yasal dayanağı vardır, diğerleri ise yönetsel işlemlere dayandırılarak yapılmaktadır. Diğer yandan bu testlerin ve muayenelerin yasal dayanağı ister olsun ister olmasın evlenmek için zorunlu tutulması ve hastalığı belirlenen kişilerin evlenmelerine izin verilmemesi, evlenme hakkını özüne dokunur biçimde ölçüsüzce sınırlamaktadır. Ayrıca hastanın bilgilerinin üçüncü kişilerle paylaşılmamasına yönelik gizlilik ilkesi, hastalığın varlığına veya yokluğuna ilişkin düzenlenen sağlık raporlarıyla ihlal edilmektedir. Kanımızca eş adayları, zorunlu test ve muayeneye tabi tutularak, haklarında sağlık raporu düzenlenmek yerine, evlenme işlemlerinin yürümesi için hekime cinsel ve kalıtsal yolla geçen hastalıklar konusunda danışma yükümlülüğü getirilmesi ve yetkili makama eş adaylarının aydınlatıldığına dair yazı verilmesi yeterli olmalıdır.Review Uzmanlık Öğrencisi Hekimlerin ve Aile Hekimi Adayı Öğrencilerin Müdahalelerinden Doğan Yasal Sorumluluk(2009) Yaylacı, Serpil; Yücel, Özge; Hancı, İ. Hamit; LawTıbbi hatalara olan dikkatin artması, hekim sorumluluğu ve olası risklerin yönetiminin daha özenle irdelenmesi ihtiyacını doğurdu.Yine de henüz tıp fakültesi öğrencilerinin, asistanların öğrenme sürecinde, uygulamalara katılımlarından doğan yasal sorumluluk hakkında yalın farkındalıktan söz edilemez.Bu yazıda sözkonusu grup için Türkiye'de geçerli yasal düzenlemeler irdelenmiş, yasal sorumluluğun öğrenciler, öğreticiler açısından ortaya konması amaçlanmıştır. Literatür ve yıllar içindeki seyir, risk yönetimi unsurları hakkında ipuçları içermektedir. Bunlar uygulanabilir, ölçülebilir, öngörülebilir parametrelerdir. Asistanların, tıp fakültesi öğrencilerinin ve süpervizörlerin bu ilişkinin yasal zeminini ve niteliğini bilmesi, olası tıbbi hata potansiyelinin yönetilmesinde anahtar rol oynayabilir. Öğrenme ve öğretme sürecinin tıbbi hata açısından yasal şemsiye altına alınma biçimi ve koşullarını ortaya koymak tarafları rahatlatacak, ilişkiyi güçlendirecek, sürecin etkin yönetilmesine zemin oluşturacaktır. Yasal sorumlulukların bilinmesi, asistanların ve hekim adaylarının eğitiminin ayrılmaz parçası olarak algılanmalıdır. Öğretme sürecinde süpervizyon basamakları, hasta güvenliğini aksatmayacak unsurları barındırmalıdır.