Browsing by Author "Korkmaz, Leman"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
 - Sort Options
 
Editorial Does "who Says What Regarding the Expropriation of Sur" Has an Influence on the Evaluation of the Message and Collective Guilt?(Turkish Psychologists Assoc, 2020) Korkmaz, Leman; Tasman, Dicle Rojda; Department of Psychology; 02. School of Arts and Sciences; 01. Atılım University[No Abstract Available]Article Citation - WoS: 3Citation - Scopus: 3The Immigrant and the Citizen: Out-Group Evaluations and Well-Being of Turkish Immigrants From Bulgaria(Sage Publications inc, 2021) Korkmaz, Leman; Cingoez-Ulu, Banu; Department of Psychology; 02. School of Arts and Sciences; 01. Atılım UniversityThis study examines the postulates of the Rejection Identification Model (RIM) and Rejection Disidentification Model (RDIM) in a sample of 314 ethnic Turks from Bulgaria who migrated to Turkey. We investigate the intervening roles of immigrant and citizen identifications between perceived discrimination and the outcome variables (well-being and out-group evaluations). The results indicate that perceived discrimination predicts negative affect and out-group evaluations. Besides, Turkish citizen identification significantly and positively predicts life satisfaction and satisfaction from living in Turkey, whereas immigrant identification negatively predicts satisfaction in Turkey. Citizen identification predicts positive, and immigrant identification predicts negative out-group evaluations. Immigrant identification plays a mediating role in the link between perceived discrimination and satisfaction in Turkey as well as in that between perceived discrimination and out-group attitudes. The results imply the importance of consideration of contextual factors, including historical and cultural backgrounds, and the meaning of different identities for minority groups in predicting well-being.Article Tükendim, Tükendim, Tükendim Artık! Üniversite Öğrencilerinde Tükenmişliğe Neden Olan Faktörler(2020) Korkmaz, Leman; Karaoğlu, Leman Korkmaz; Yurtören, Deniz Derin; Tümözen, Tuna; Karaoğlu, Leman Korkmaz; Department of Psychology; Department of Psychology; 02. School of Arts and Sciences; 01. Atılım UniversityTükenmişlik, kişinin yaptığı işle aşırı ve yoğun bir şekilde uğraşması sonucunda ortaya çıkan; duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve yetkinlik olmak üzere üç alt boyutta incelenen bir kavramdır. İki farklıçalışmayı içeren bu araştırmada, üniversite öğrencilerinde tükenmişliğin alt boyutlarını yordayabilecekfaktörlerin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. İlk çalışmada, çevresel ve demografik faktörlerin etkisiniincelemek amacıyla 18-26 yaş aralığında 209 üniversite öğrencisine Demografik Bilgi Formu, MaslachTükenmişlik Envanteri- Öğrenci Formu ve tükenmişliğin sebeplerini ölçmek amacıyla hazırlananDeğerlendirme Formu uygulanmıştır. Bulgular, öğrencilerin okudukları bölümlere ve bulunduklarısınıflara göre tükenmişlik seviyelerinde anlamlı farklılıklar bulunduğunu; derslerin yoğunluğu, bölümdekilerle anlaşamama gibi çevresel/ göreve ait farklı faktörlerin tükenmişliğin alt boyutları için yordayıcı olduğunu göstermiştir. Bölümden memnun olmama, tükenmişliğin tüm alt boyutlarını yordayantek faktör olmuştur. İkinci çalışmada, demografik faktörlerin etkisi kontrol edildiğinde öz-yeterlilik veilişki, başarı ve güç ihtiyacı olmak üzere, kişisel ihtiyaçların yordayıcı gücü incelenmiştir. Bu amaçla,18-35 yaş aralığında 335 üniversite öğrencisi katılımcıya Yeni Psikolojik İhtiyaçlar DeğerlendirmeÖlçeği, Maslach Tükenmişlik Envanteri- Öğrenci Formu ve Öz-yeterlik Ölçeği uygulanmıştır. Eldeedilen bulgular, demografik faktörler kontrol edildiğinde öz-yeterliğin sadece tükenmişliğin yetkinlikboyutunu, ilişki ihtiyacının sadece tükenmişliğin duygusal tükenme boyutunu, başarı ihtiyacının isetükenmişliğin üç boyutunu da yordadığını göstermiştir. Elde edilen bulguların öğrencilerde tükenmişliği azaltacak çalışmalar ve müdahale programları için yol gösterici olması beklenmektedir.Article Yas Sürecine İlişkin Sosyal Temsiller Üzerine Niteliksel Bir Çalışma(2020) Balcı, Büşra Bahar; Korkmaz, Leman; Department of Psychology; 02. School of Arts and Sciences; 01. Atılım UniversitySosyal temsiller halihazırda bildiğimiz şeyleri ya da yeni tanıştığımız kavramları anlamak ve onları iletmek içinkullanılan bir yoldur. Bu araştırmanın amacı ise, yürütülen iki farklı çalışma ile yasa ilişkin sosyal temsillerinaraştırılmasıdır. Birinci çalışmada Türkiye’de sıklıkla kullanılan 3 internet sözlüğünde (Ekşi Sözlük, Uludağ Sözlükve Instela) “yas” başlığı altına yazılmış 171 tane girdi incelenmiş ve anlamlı tematik birimlere ayrılmıştır. Çalışma2’de çevrimiçi veri toplama platformu üzerinden katılımcılardan “yas” denildiğinde akıllarına gelenleri yazmalarıistenmiştir. Bu soruya cevap veren 93 katılımcının cevabı, birinci çalışmada olduğu gibi anlamlı tematik birimlereayrılmıştır. Yapılan içerik analizleri sonucunda her iki çalışmada, “Yas Sürecindeki Duygusal Tepkiler”, “YasSürecini Tanımlayıcı / Betimleyici İfadeler”, “Yas Sürecindeki Bilişsel Tepkiler”, “Yas Sürecindeki DavranışsalTepkiler”, “Yas Sürecindeki Psikopatolojik Tepkiler”, “Kolektif Yas” ve “Yasa İlişkin Olumlu Atıflar” olmak üzere7 ortak tematik birime ulaşılmıştır. Bunlara ek olarak sadece Çalışma 1’de “Yas Sürecinin Sanattaki Yansımaları /Yasın Sanatla İfade Edilmesi” tematik birimine ulaşılmıştır. Alan yazında yasa ilişkin çalışmalar genellikle kişilerleyüz yüze yapılan görüşmelere dayanmaktadır. Bu araştırma, internet sözlüklerini kullanması ve bireylere anketaracılığı ile yasa ilişkin doğrudan soru sorması açısından alan yazındaki diğer çalışmalardan yöntemsel olarakfarklılaşmaktadır. Ayrıca, Türkiye’de yasın sosyal temsillerine dair daha önce yürütülen bir çalışma olmadığı için, buçalışmanın alan yazına katkı sunacağı düşünülmektedir
