Crisis communication management: A case study of 'match-fixing and indicement accusation' of Fenerbahçe Spor Club

Loading...
Thumbnail Image

Date

2018

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Public Relations and Advertising
(2000)
The Department of Public Relations and Advertising started its 4-year undergraduate degree program in 2000 under the School of Business. The Department of Public Relations and Advertising offers a program that stresses the skill of analytical thinking for students. The program is based on academic standpoints and supported by practices and new technologies. The department offers the opportunity to take elective courses from its own curriculum, or from other departments, in addition to theoretical and practical courses that complement each other. With a program offered in English, the Department of Public Relations and Advertising has mutual contracts with universities from Spain, the Netherlands and Finland within the scope of the “Erasmus Exchange Program”. In addition, the graduate degree program of “Public Relations and Advertising” under the Graduate School of social Sciences aims to sustain the continuity of undergraduate-level education and training, and to meet the demands of those pursuing to advance academically.

Journal Issue

Abstract

Bu tez; kriz iletişimi yönetimi bağlamında Fenerbahçe Spor Kulübünün başkanı ve üç yöneticisine yönelik 'şike ve teşvik suçlaması' olayı üzerinden kurumsal iletişiminin nasıl yönetildiğini incelemeyi amaçlamaktadır. Bunu yapmak için, 3 Temmuz ile 10 Temmuz 2011 arası data toplama ve analizi dönemi olarak seçildi. Bu zaman aralığı seçildi, çünkü, kulüp başkanı ve bazı yöneticilerinin hukuki takibi, tutuklanması ve kulübün geleceğine ilişkin yüksek belirsizlik gibi en önemli olaylar bu önemli günlerde oldu. Kulüp yönetimi tarafından krizin nasıl yürütüldüğünü analiz etmek ve değerlendirmek için, kulübün kurumsal açıklamaları ve kriz yönetimi faaliyetleri sırasında kullanılan örgütsel medya kanallarının metinlerinin niteliksel içerik analizi kullanıldı. Tezin yararlandığı temel kuramsal yaklaşım, kriz iletişimi literatüründe Timothy Coombs tarafından geliştirilen durumsal kriz iletişimi teorisidir. Fenerbahçe Spor Kulübünün 'şike ve teşvik suçlaması' olayı durumsal kriz iletişiminin varsayımlarına ve temel kavramlarına göre analiz edildi ve değerlendirme teorinin uygulanabilirliği ve kapsamlılık gücü bağlamında sunuldu. Bu araştırma, kulübün halkla ilişikler biriminin somut bir kriz yönetimi planının olmadığını ve Kulübün halkla ilişkiler biriminin krizi yönetmede hiç etkili olmadığını buldu. Bir plan olmadığı için, başlangıçta, krizi yönetmede doğrudan veya dolaylı olarak yer alanlar arasında şaşkınlık ve kafa karışıklığı vardı. Bununla beraber, şaşkınlık ve kafa karışıklığından beş gün sonra, anlamlı stratejiler uygulama bağlamında kısmen başarılı kriz yönetimi olduğu bulundu. Araştırmanın önemli bulgularından biri, ulusal ve uluslar arası seviyelerde kriz önleme ve yönetme ölçütlerinde, planlamada, kriz provasında ve yönetiminde, sorumluluk almada ve atıfların kullanımında çarpıcı farkların olduğuna işaret etmektedir. Anahtar kelimeler: Durumsal Kriz İletişim Kuramı, Kriz İletişimi Yönetimi, Kriz Yönetimi, Örnek Olay İncelemesi, Söylenti.
This thesis is aimed at studying how the organizational communication in terms of crises management of Fenerbahçe Sport Club concerning the match fixing and inducement accusation directed to the chairman and three managers of the club. To do so, June 3 to 10 of 2011 was chosen as the time period of the data collection and analysis. This time period was selected because, the most important events such as legal summary proceeding and detention of the club chairman and managers, and high uncertainty about the future of the club occurred at these crucial days. Qualitative content analysis of the speeches of corporate statements of the club and texts of organizational media outlets that were used during the process of crisis management activities were applied in order to analyze and evaluate the manner of handling the crisis by the club management. Situational crisis communication theory developed by Timothy Coombs in the literature of crisis communication is the main theoretical approach which is study benefits from. The case of Fenerbahçe Sport Club concerning the match fixing and inducement accusation is analyzed referring to core concepts and assumptions of situational crisis communication and evaluation is presented in terms of theory's applicableness and comprehensiveness power. The study found that the club did not have any concrete crisis management plan and the public relations unit of the club was not effective at all in the management of the crisis. Due to the non-existence of a plan, at the beginning, there was a confusion and dismay among those who were directly or indirectly involved in dealing with the crisis. However, after the five days of confusion and shock, it was found that there were partially successful crisis management in terms of applying meaningful strategies. One of the important findings of the study indicates that there are striking differences in crisis prevention and management measures, planning, crisis drill and management, taking responsibility and using attributions at the national and international levels. Keywords: Case Study, Crisis Communication Management, Crisis Management, Rumor, Situational Crisis Communication Theory.

Description

Keywords

Halkla İlişkiler, Fenerbahçe, Kriz iletişimi, Public Relations, Kriz yönetimi, Fenerbahçe, Crisis communication, Spor kulüpleri, Crisis management, Teşvikler, Sports clubs, Incentives, Şike, Fix

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

133