Çağdaş Romanda Var Olma ve Güçlenme Aracı Olarak Hikaye Anlatımı: Margaret Atwood'un The Handmade's Tale, Jennifer Johnston'ın The Invisible Worm ve Margaret Drabble'ın The Red Queen Adlı Romanları

dc.contributor.advisor Elbir, Belgin
dc.contributor.author Al-obaıdı, Hayfaa Abdulkhaleq Ahmed
dc.contributor.other Department of English Language and Literature
dc.date.accessioned 2024-07-07T12:49:30Z
dc.date.available 2024-07-07T12:49:30Z
dc.date.issued 2020
dc.department Sosyal Bilimler Enstitüsü / İngiliz Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı / İngiliz Kültürü ve Edebiyatı Bilim Dalı
dc.description.abstract Bu çalışmada, üç kadın yazar Margaret Atwood, Jennifer Johnston ve Margaret Drabble'ın, sırasıyla The Handmaid's Tale (1985), The Invisible Worm (1991) ve The Red Queen (2004) adlı romanları incelenmektedir. Bu romanların tümünde kadın başkarakterler, geçmişte başlarından geçen acı ve yaralayıcı olayların neden olduğu travma ile baş etme yöntemi olarak hikayelerini anlatma yolunu seçmişlerdir ve bir değişim ve iyileşme sürecinden geçmektedirler. Tezin amacı, hikaye anlatımının bu süreçteki etkisinin ve işlevinin romanlarda nasıl betimlendiğini irdelemek ve tartışmaktır. Bu tez, esas olarak, travma bağlamında kendini güçlendirme mekanizması olarak hikaye anlatımının etkinliğine ve hikaye anlatımının özellikle hayatta kadınlara kalanlara etkisi üzerine odaklanmaktadır. Bu çalışmadaki kadın karakterler genellikle bir çeşit değişim ve iyileşme yolundadır tezde, travmatik iyileşme konusu 'konuşma' veya 'yazma' şeklinde hikaye anlatımının gerçekleştirilmesiyle birlikte arastırılmaktadır. Birinci bölüm travma teorisi ve hikaye anlatma ile ilgilidir. Bu bölümde, Travma ve hikaye anlatımı arasındaki bağlantı ve psikologların travmatik deneyimlerin üstesinden gelmek için hastalarıyla hikaye anlatımını nasıl kullandıkları tartışılmaktadır. Bu bölümde ayrıca bazı psikologlar, akademisyenler ve edebiyat eleştirmenlerinin travma tanımlarına değinilmektedir. Psikolojik travma tipik olarak felaket olayları, savaş, cinsel şiddet, çocuk istismarı, aile içi vahşet veya sevilen bir insanı kaybetmekle oluşur. Özellikle, 1970'lerin sonuna doğru, doğal afet, savaş veya büyük bir bireysel kayıp, zihinsel hasarlar için psikolojik travma kavramı ve özellikle psikolojide travma sonrası stres bozukluğu (TSSB) kavramı yaygınlaşmaya başlamıştır. Zihinsel yaraya yol açan eyleme 'travmatizasyon' denilmiş ve bu nedenle 'travma' anlayışı travma cerrahisi ile karşılaştırılabilir şekilde geliştirilmiştir. Sonraki üç bölümde romanlar tek tek ele alınarak, yazarların romanlarındaki baş kadın karakterlerin travmanın üstesinden gelme sürecinde hikaye anlatımının işlevini nasıl gösterdikleri ayrıntılı bir biçimde ve birinci bölümde anlatılan kuramlar ve eleştiri yöntemleri ışığnda incelenmekte ve tartışılmaktadır. Sonuç bölümünde ise, romanların temaları, biçimleri ve anlatım yöntemleri arasındaki benzerlik ve faklılıkların anlamı ve önemi üzerine toplu bir değerlendirme sunulmaktadır. Bu çalışma, incelenen romanlarda hikaye anlatımının geçmişte acı çeken ve ezilen insanları iyileştirmede ve iyileştirmede önemli bir rol oynadığını gösterdiğini ortaya koymaktadır. Çalışmanın konusu olan üç romanda da hikaye anlatımı, acı çeken insanlar için bir ses bulma ve yaşanan travmayı ifade etme süreci ile ilişkilendirilmektedir.
dc.description.abstract This dissertation focuses mainly on the effectiveness of storytelling as a mechanism of self-empowerment in the context of trauma, and the impact of storytelling specifically on female survivors in the novels of Margaret Atwood's The Handmaid's Tale (1985), Jennifer Johnston's The Invisible Worm (1991), and Margaret Drabble's The Red Queen (2004). The female characters in these novels are generally on a path toward some kind of changing and healing. I endeavor to explore the issue of traumatic recovery in concert with a realization of storytelling in the form of 'talking' or 'writing'. This study aims to explore and discuss the various ways these novelists depict important role and function of storytelling in the recovery and healing process of the protagonists, who were oppressed and had suffered in the past. Chapter one is about trauma theory and storytelling. I discuss the connection between trauma and storytelling and how psychologists use storytelling with their patients as a means to overcome their traumatic experiences. In this chapter, I also refer to some definitions of trauma by some psychologists, scholars, and literary critics discuss how past trauma and traumatic memories have an impact on the mind of the characters. Especially , toward the end of the 1970s, when an ever-widening segment of the public became conscious of mental wound as a result of natural disaster, war, or a huge individual loss, the concept of psychological trauma for mental damages, and in specific the notion of posttraumatic stress disorder (PTSD) in psychology began to become publicized. The action leading to the mental wound was called 'traumatization', and so the concept of 'traumalogy' was developed, comparable to trauma surgery. Then, the next three chapters examine, in the light of the theoretical and critical studies discussed in the first chapter, how the three women writers; Margaret Atwood, Jennifer Johnston, and Margaret Drabble represent, in their novels the importance of storytelling for their traumatized characters. The conclusion presents an overall assessment of the portrayal of the significance of storytelling in the three novels by drawing attention to the similarities and differences in terms of narrative technique, form and themes, and their implications. en
dc.identifier.endpage 280
dc.identifier.startpage 0
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14411/5436
dc.identifier.yoktezid 636199
dc.institutionauthor Elbir, Nüket Belgin
dc.language.iso en
dc.subject İngiliz Dili ve Edebiyatı
dc.subject Atwood, Margaret
dc.subject Drabble, Margaret
dc.subject Feminizm
dc.subject English Linguistics and Literature en_US
dc.subject Hikaye anlatma
dc.subject Atwood, Margaret en_US
dc.subject Drabble, Margaret en_US
dc.subject Johnston, Jennifer
dc.subject Feminism en_US
dc.subject Story telling en_US
dc.subject Roman
dc.subject Johnston, Jennifer en_US
dc.subject Novel en_US
dc.subject Travma
dc.subject Trauma en_US
dc.title Çağdaş Romanda Var Olma ve Güçlenme Aracı Olarak Hikaye Anlatımı: Margaret Atwood'un The Handmade's Tale, Jennifer Johnston'ın The Invisible Worm ve Margaret Drabble'ın The Red Queen Adlı Romanları
dc.title Storytelling as Survival and Self-Empowerment in the Contemporary Novel: Margaret Atwood's the Handmaid's Tale, Jennifer Johnston's the Invisible Worm, and Margaret Drabble's the Red Queen en_US
dc.type Doctoral Thesis
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication 03888b85-5672-40e3-8cfe-5c1c9626ee10
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 03888b85-5672-40e3-8cfe-5c1c9626ee10
relation.isOrgUnitOfPublication 8b792715-728f-42a9-abba-e7efd76da37e
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 8b792715-728f-42a9-abba-e7efd76da37e

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
636199 Storytelling as survival and self-empowerment.pdf
Size:
3.53 MB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections