Covid-19 Hanehalkı Tüketim Harcamaları Ankara İli Örneği

Loading...
Thumbnail Image

Date

2022

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

Covid-19 pandemisi, insanların günlük yaşamlarında değişime neden olurken ailelerin tüketim alışkanlığını da değiştirmiştir. Pandemi öncesine göre insanlar, kısıtlama ve tedbirler nedeniyle evlerinde daha fazla vakit geçirmek durumunda kaldı. Bu durum hanehalkı tüketim harcamalarına yansımıştır. Bu çalışma, Ankara'da yaşayan bireylerin hanehalkı tüketim harcamalarını analiz etmektedir. Çalışma, Ankara'da yaşayan 384 kişi üzerinden gerçekleştirilmiştir. 11'i demografik ve tanımlayıcı bilgilerle, 12'si TÜİK soruları, 13'ü de uzman görüşleriyle alınan toplamda 36 sorunun yer aldığı sorular sorulmuştur. Araştırma sonucunda, hanehalkı bireylerinin tüketici harcama gruplarından olan eğlence ve kültür harcamaları, mobilya ve ev eşyaları, gelirden tasarruf ettiği miktarın, giyim ve ayakkabı harcamaları ile sağlık harcamalarının diğer harcama gruplarına göre çok daha olumsuz yönde etkilendiği tespit edilmiştir. Haberleşme harcamalarının ise diğer gruplara oranla daha çok arttığı tespit edilmiştir. Anahtar Sözcükler: Covid-19, Tüketim Harcamaları, Ankara, Pandemi, Hanehalkı
The Covid-19 pandemic has made changes in the families of families geared towards everyone's lifestyle. Comparing to Before Pandemi time People spend more time in their small homes and restrictions. This is reflected in household consumption. This work experiences what happened in Ankara. The study was experienced in 384 cases in Ankara. Thirty-six questions were asked, 11 of which were demographic and informational, 12 of them were TurkStat questions, and 13 of them were expert opinions. It was determined that entertainment and cultural expenditures, furniture and household goods, from the expenditure groups for the research, were affected more negatively by the amount of budget expenditures, clothing expenditures and health expenditures. A greater number of designs were used among other groups of communications expenditures. Keywords: Covid-19, Consumption Expenditurex, Ankara, Pandemic, Household

Description

Keywords

İşletme, Business Administration

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

82

Collections

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

2

ZERO HUNGER
ZERO HUNGER Logo

3

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GOOD HEALTH AND WELL-BEING Logo

5

GENDER EQUALITY
GENDER EQUALITY Logo

6

CLEAN WATER AND SANITATION
CLEAN WATER AND SANITATION Logo

11

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES Logo

14

LIFE BELOW WATER
LIFE BELOW WATER Logo

15

LIFE ON LAND
LIFE ON LAND Logo

16

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS Logo

17

PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS Logo