Sosyal medya pazarlama stratejilerinin tüketici satın alma davranışı üzerine etkisi
Loading...
Date
2017
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Sosyal medya pazarlaması, marka ürün veya hizmetlerin satın alımına yönelik tüketicilerin satın alma davranışlarında yeni değişiklikler göstermektedir. Sosyal medya kullanımı, tüketicilerin karar vermelerini, onlarda güven ve farkındalık oluşturulmasını ve markanın karının yanı sıra pazar satışlarındaki büyümeden daha çok fayda görülmesini sağlayan en önemli araç haline gelmiştir. Bu araştırmanın asıl amacı, sosyal medya pazarlama aracının tüketicilerin alım yaparken karar verme süreçlerini nasıl etkilediğini ve sosyal medyanın, tüketicilerde marka ürünler veya hizmetler hakkında nasıl güven ve farkındalık yarattığını analiz etmektir. Araştırmanın metodolojisi, sosyal medyayı etkin şekilde kullanan ve ürünler veya hizmetler satın alan Libyalı kişilerden oluşan toplamda 202 katılımcının yanıtlarının yer aldığı betimsel istatistik yaklaşımını (anket) esas almıştır. Mevcut çalışmanın bulguları, sosyal medya pazarlamasının, tüketicilerin satın alma davranışları, farkındalıkları, güvenleri, iletişimleri üzerinde olumlu etkisi olduğunu ve tüketicilerin davranışlarını sosyal medya aracılığıyla etkileyen bazı etkenlerin olduğunu göstermektedir.
Social media marketing presents new changes in the consumer buying behavior towards purchasing of brand product or service. The utilization of the social media has become most important and an effective tool that perceived to improve the consumer decision making, increase trust and awareness as well as more satisfaction for brand's profit and market sales growth. The main purpose of the research is to analyze how social media marketing tool has an impact on the consumer purchase decision making process, how social media improve the customer trust and awareness about brand products or services. A research methodology was based on descriptive statistical approach (questionnaire) in which total 202 participants' responses from people from Libya who are actively engaged with social media and buying products or services. The findings of the present study is indicating that social media marketing have a positive impact on the consumer buying behavior, awareness, trust, communication and improve the productivity of sales growth respectively and there are some factors can affect customer buying decisions through social media.
Social media marketing presents new changes in the consumer buying behavior towards purchasing of brand product or service. The utilization of the social media has become most important and an effective tool that perceived to improve the consumer decision making, increase trust and awareness as well as more satisfaction for brand's profit and market sales growth. The main purpose of the research is to analyze how social media marketing tool has an impact on the consumer purchase decision making process, how social media improve the customer trust and awareness about brand products or services. A research methodology was based on descriptive statistical approach (questionnaire) in which total 202 participants' responses from people from Libya who are actively engaged with social media and buying products or services. The findings of the present study is indicating that social media marketing have a positive impact on the consumer buying behavior, awareness, trust, communication and improve the productivity of sales growth respectively and there are some factors can affect customer buying decisions through social media.
Description
Keywords
Bilim ve Teknoloji, Science and Technology
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
0
End Page
81