İşe Adanmışlık ve Bireysel İş Performansı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Loading...
Thumbnail Image

Date

2022

Authors

Tekin, Ceren

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Psychology
(2004)
The Atılım University Department of Psychology was founded in the year 2004, and is the first Department of Psychology at the Foundation Schools of Ankara. Our undergraduate program is accredited by FEDEK (The Association for Evaluation and Accreditation of University Programs in Mathematical, Natural and Social Sciences) until 2026. The aim of the department is to raise individuals who are experienced in psychological research and practices and equipped with professional ethics and theoretical knowledge. Our department allows our students to take courses in line with their interests and career goals with our wide range of elective courses on the sub-fields of psychology.

Journal Issue

Abstract

Bireysel iş performansı, bireylerin hedeflere ulaşmada sergilemiş olduğu verimlilik ve etkinliktir. Örgütün başarılı olabilmesi çalışanların performanslarına bağlıdır. Dolayısıyla, bireysel iş performansını belirleyen etmenlerin ortaya çıkarılması önem arz eder. İşe adanmışlık, çalışanların işine karşı geliştirmiş olduğu süreklilik hali olan ruhsal durumdur. Bu pozitif durum çalışanların işine karşı yüksek bir enerji ve özveri duymalarını sağlamakta ve çalışanın işe katılım göstermesinde etkili olmaktadır. Bu çalışmanın amacı, işe adanmışlık ve bireysel iş performansı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmaya özel bir şirkette görev yapan 335 çalışan katılmıştır. Araştırmanın verisi anket yöntemi ile toplanmıştır. Katılımcılar demografik bilgiler, işe adanmışlık, görev ve bağlamsal performansı ölçen maddelerin yer aldığı anketi çevrimiçi olarak doldurmuştur. Korelasyon analizi sonuçları, çalışanlarının işe adanmışlık ile iş performansı arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. Buna göre, çalışanların işe adanmışlığı arttıkça, görev ve bağlamsal performansları da artmaktadır. Regresyon analizi sonucunda da işe adanmışlığın, görev ve bağlamsal performansı pozitif yönde yordadığı bulunmuştur. Elde edilen bulgular doğrultusunda değerlendirmeler yapılmış ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Sözcükler: İşe Adanmışlık, Bireysel İş Performansı, Görev Performansı, Bağlamsal Performans, Çalışanlar
Job performance is the productivity and efficiency that individuals display. The success of the organization depends on the employee's performance. Therefore, it is crucial to identify the factors that influence individual job performance. Work engagement is a positive mental state that employees develop toward their job. This positive state enables employees to show energy and devotion to their jobs and thus, contributes to their participation at work. The purpose of this study is to examine the relationship between work engagement and individual job performance. A total of 335 individuals working in a private company participated in the study. The data were collected through survey method. The participants filled out an online questionnaire consisting of items that assess demographic information, work engagement, task performance and contextual performance. The results of correlation analysis showed that there is a positive association between work engagement and individual job performance. That is, as the employee's level of engagement increases, their task performance and contextual performance also increase. The results of regression analysis are also showed that work engagement positively predicts task performance and contextual performance. Finally, the findings of the study are evaluated and recommendations for scholars are provided. Keywords: Work Engagement, Individual Job Performance, Task Performance, Contextual Performance, Employees.

Description

Keywords

İşletme, Business Administration

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

108