Operasyon yönetimi uygulamalarının KOBİ'lerin performansına etkisi: Somali'nin Borama kentinden kanıtlar

Loading...
Thumbnail Image

Date

2021

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Public Relations and Advertising
(2000)
The Department of Public Relations and Advertising started its 4-year undergraduate degree program in 2000 under the School of Business. The Department of Public Relations and Advertising offers a program that stresses the skill of analytical thinking for students. The program is based on academic standpoints and supported by practices and new technologies. The department offers the opportunity to take elective courses from its own curriculum, or from other departments, in addition to theoretical and practical courses that complement each other. With a program offered in English, the Department of Public Relations and Advertising has mutual contracts with universities from Spain, the Netherlands and Finland within the scope of the “Erasmus Exchange Program”. In addition, the graduate degree program of “Public Relations and Advertising” under the Graduate School of social Sciences aims to sustain the continuity of undergraduate-level education and training, and to meet the demands of those pursuing to advance academically.

Journal Issue

Abstract

Bu çalışma, operasyon yönetimi uygulamalarının Somali'nin Borama kentindeki küçük ve orta ölçekli işletmelerin (KOBİ) performanslarına etkisini incelemiştir. İşletmelerdeki operasyon yönetimi uygulamalarının bir parçası olarak teknoloji, üretim planlaması, değer zinciri yönetimi ve tasarım kararlarının temel yönlerini ele almıştır. Bu yaklaşım, operasyon yönetiminin verimliliklerini sergileyen bir şekilde operasyon yönetimi kullanımının işletmelere sağladığı rekabet üstünlüğüne ilişkin kanıtlar sunar. Bu çalışma, işletme performansını etkileyen dört ana değişkeni araştırmaktadır. Söz konusu bağımsız değişkenler planlama, teknoloji, değer zinciri ve tasarım kararlarıdır. Bağımlı değişken KOBİ'lerin performansıdır. Kesitsel bir araştırma planlaması kullanılarak katılımcılarla bir anket çalışması yapılmıştır. Katılımcıların seçimi elverişlilik temelinde yapılmıştır. İstatistiksel bulgular, tüm değişkenlerin işletmelerin performansıyla pozitif olarak ilişkili olduğunu göstermektedir. Bu nedenle Borama KOBİ'lerine benzer örnekler için operasyon yönetiminde teknoloji, üretim planlama, değer zinciri yönetimi ve tasarım kararlarından yararlanmalarını öneriyoruz.
The study examined the impact of operations management practices on performances of small and medium enterprises' (SMEs) in Borama Town, Somalia. It addressed the key aspects of technology, production planning, value chain management, and designing decisions as part of operations management practices in businesses. The approach provides evidences for the use of operation management businesses' competitive advantages that showcase their efficiency of operations management. The study investigates four main variables that influence business performance. The independent variables are: planning, technology, value chain, and designing decisions. The dependent variable is SMEs' performance. Using a cross-sectional survey design, a questionnaire was administered to participants. The respondents were conveniently selected. The statistical findings show that all the variables are positively correlated to businesses' performance. Therefore, for the samples similar to the Borama SMEs, we suggest them utilize technology, production planning, value chain management, and designing decisions in their operation management.

Description

Keywords

İşletme, Business Administration

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

91