Türkiye Yükseköğretiminde Kalite Güvencesi: Atılım Üniversitesi Örneği
Loading...
Date
2017
Authors
Karakaya, Songül
Ülker, Halil İbrahim
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
'Kamu Yönetimi ve Siyaset Bilimi' bölümünde yürütülmekte olan bu tez çalışmasında kamu alanı olarak 'Türkiye Yükseköğretimi', konu olarak 'Kalite Güvencesi' ve uygulama örneği olarak da 'Atılım Üniversitesi' ele alınmıştır. Çalışmanın amacı Yükseköğretimde Kalite Güvencesi çalışmalarının literatür taraması ve doküman incelemesi yapılarak ortaya konulması, Türkiye Yükseköğretimi Kalite Güvencesi konusunun ve konu ile ilgili olarak Atılım Üniversitesi özelinde yapılan çalışmaları inceleyerek ortaya koymak bu konuda çalışma yapacak kişi ve kurumlara bilgi sunmaktır. Bu doğrultuda öncelikle Kalite konusu detaylı bir şekilde ele alınmış ve Kalite kavramlarına yer verilmiştir. Kalite Güvencesi'nin sağlanmasının olmazsa olmazı olan Toplam Kalite Yönetimi konusu incelenmiş, Türkiye Yükseköğretiminde Kalite Güvencesi çalışmaları Bolonya Süreci ile de ilişkilendirilerek ele alınmıştır. Tez çalışması, Atılım Üniversitesi'nin Bolonya Süreci'nin bir parçası olan ESG-2015 standartlarına ve sürecin önerdiği 'Yapısal ve Sistemsel Reformlar' çalışmalar doğrultusunda eğitim-öğretim boyutu ile sınırlanmıştır. Atılım Üniversitesi özelinde bu yönde atılan adımlar ve kullanılan çalışma yöntemlerine de yer verilmiş, Atılım Üniversitesi'nin Bolonya Süreci'nde öngörülen yapısal reformlar ve ESG standartlarına uyumu büyük ölçüde tamamlamış olduğu sonucuna varılmıştır. Göze çarpan iyileştirmeye açık yönleri konusunda öneriler geliştirilmiş ve sunulmuştur. Ayrıca, benzer konularda araştırma çalışması yapacak araştırmacılara yönelik önerilere de yer verilmiştir.
In this thesis, carried out in the department of 'Public Administration and Political Science', 'Higher Education in Turkey' is selected as a public domain,'Quality Assurance' as a subject and 'Atılım University' as an application domain are studied. The main objective of this study is to make literature review to analyse and present the findings about the works done at Atılım University in relation of Quality Assurance in Turkish Higher Education. We are to present our findings to the people and institutions that will work on this subject. In this respect, firstly the quality concept has been dealt with in detail and the concepts of quality have been given. Total Quality Management which is essential for the provision of Quality Assurance has been examined and the Quality Assurance Studies in Higher Education in Turkey have been taken into consideration in connection with the Bologna Process. The thesis work is limited by studies of 'Structural and Systematic Reforms' conducted by Atılım University in the Bologna Process. The steps taken in this direction and the methods used were also mentioned and it was concluded that Atılım University had completed the structural reforms envisaged in the Bologna Process and compliance to ESG-2015 standards to a great extent. Suggestions have been developed and presented on outstanding aspects of improvement. Additionally, recommendations for researchers have been stated to whom that will conduct research work on this topics.
In this thesis, carried out in the department of 'Public Administration and Political Science', 'Higher Education in Turkey' is selected as a public domain,'Quality Assurance' as a subject and 'Atılım University' as an application domain are studied. The main objective of this study is to make literature review to analyse and present the findings about the works done at Atılım University in relation of Quality Assurance in Turkish Higher Education. We are to present our findings to the people and institutions that will work on this subject. In this respect, firstly the quality concept has been dealt with in detail and the concepts of quality have been given. Total Quality Management which is essential for the provision of Quality Assurance has been examined and the Quality Assurance Studies in Higher Education in Turkey have been taken into consideration in connection with the Bologna Process. The thesis work is limited by studies of 'Structural and Systematic Reforms' conducted by Atılım University in the Bologna Process. The steps taken in this direction and the methods used were also mentioned and it was concluded that Atılım University had completed the structural reforms envisaged in the Bologna Process and compliance to ESG-2015 standards to a great extent. Suggestions have been developed and presented on outstanding aspects of improvement. Additionally, recommendations for researchers have been stated to whom that will conduct research work on this topics.
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Kamu Yönetimi, Atılım Üniversitesi, Kalite, Education and Training, Kalite Güvence Geliştirme Programı, Public Administration, Kalite güvence sistemi, Atılım Universities, Quality, Kalite güvencesi, Quality Assurance and Improvement Programme, Quality assurance system, Toplam kalite yönetimi, Quality assurance, Yükseköğretim kurumları, Total quality management, Higher education institutions, Üniversiteler, Universities
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
0
End Page
177