Genç yetişkin kripto para yatırımcılarının sosyal medya kullanımı ile FoMO ve risk algıları arasındakı ilişkiye yönelik bir araştırma

Loading...
Thumbnail Image

Date

2023

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Public Relations and Advertising
(2000)
The Department of Public Relations and Advertising started its 4-year undergraduate degree program in 2000 under the School of Business. The Department of Public Relations and Advertising offers a program that stresses the skill of analytical thinking for students. The program is based on academic standpoints and supported by practices and new technologies. The department offers the opportunity to take elective courses from its own curriculum, or from other departments, in addition to theoretical and practical courses that complement each other. With a program offered in English, the Department of Public Relations and Advertising has mutual contracts with universities from Spain, the Netherlands and Finland within the scope of the “Erasmus Exchange Program”. In addition, the graduate degree program of “Public Relations and Advertising” under the Graduate School of social Sciences aims to sustain the continuity of undergraduate-level education and training, and to meet the demands of those pursuing to advance academically.

Journal Issue

Abstract

Bu çalışmada genç yetişkin kripto para yatırımcılarının problemli sosyal medya kullanımlarına bağlı olarak FoMO (Gelişmeleri Kaçırma Korkusu) ile risk algıları arasındaki ilişkiyi araştırmak amaçlanmıştır. Çalışmada anket formu hazırlanarak veri toplanmıştır. Anket formunda 254 kişi ile yapılan çalışmada demografik soruların yanı sıra FoMO (Gelişmeleri Kaçırma Korkusu), Problemli Sosyal Medya Kullanım, Risk Algısı ve Belirsizliğe Tahammülsüzlük ölçekleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen verilere göre ankete katılan yatırımcılar kripto para gelişmelerini sosyal medya üzerinden takip etmektedir. Buna bağlı olarak yatırımcıların FoMO ve problemli sosyal medya kullanımları arasında pozitif bir ilişki saptanırken risk alma eğilimleri arasında negatif bir ilişki bulunmuştur. Yatırımcıların problemli sosyal medya kullanımları ile belirsizliğe tahammülsüzlük seviyeleri arasında pozitif yönlü bir ilişki saptanmıştır. Ancak risk alma eğilimi ile problemli sosyal medya kullanımı ve belirsizliğe tahammülsüzlük bulguları arasında ilişki saptanmamıştır.
In this study, the aim is investigate the relationship between FoMO (Fear of Missing Out), risk perceptions, problematic social media usage of young adult cryptocurrency investors. In the study, a questionnaire consisted to using 5-point Likert type scales. In total 254 young adult participated in this study. Besides demographic questions, FoMO (Fear of Missing Out), Problematic Social Media Use, Risk Perception and Intolerance of Uncertainty scales were designed and disseminated through the social media networks. They analyses showed the positive relationship was found between investors' FoMO and problematic social media use, while a negative relationship was found between their risk-taking tendencies. A positive correlation was found between the problematic social media use of investors and their intolerance to uncertainty levels. However, no relationship was found between to take risks and problematic social media use and intolerance to uncertainty.

Description

Keywords

Bilim ve Teknoloji, Science and Technology, Reklamcılık, Advertising

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

88