William Shakespeare' in Julius Caesar, Hamlet ve Macbeth oyunlarındaki doğaüstü durumların dramatik yönleri
Loading...
Date
2013
Authors
Adanur, Evrim Doğan
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu tez, William Shakespeare' in Julius Caesar, Hamlet ve Macbeth tragedyalarındaki doğaüstü durumları dramatik açıdan incelemeyi amaçlamıştır. Doğaüstü unsurların hem dramatik hemde oyunların yapısal ve kurgusal işlevleri açısından önemli rol oynadığı saptanmış, karakter oluşumu ve olay gelişimini tamamlamaya katkıda bulunduğu gözlemlenmiştir. Bir giriş, üç gelişme ve bir sonuç bölümünden oluşan tezin giriş bölümünde, trajedinin klasik ve Shakespeare başlıkları altında tanımlaması yapılmış ve doğaüstü durumların klasik dönem oyunlarından, Rönesans' a kadar uzanan tarihsel süreçte ki kullanım biçimleri ve dönemsel işlevleri örneklerle incelenmiştir. Üç gelişme bölümü, sırasıyla oyunları kurgu ve yapısal açıdan detaylı incelemiş, doğaüstü durumların bu yapı ve kurgulamadaki dramatik önemi ortaya konulmuştur. Bu tezde, Julius Caesar' da yer verilen doğaüstü unsurların, karakter tanımlamasını desteklediği; bu doğaüstü kullanımların Hamlet'te oyunun temasını vurgulamada belirgin katkısı olduğu ve Macbeth' te oyun gelişimine ve karakter oluşumuna doğrudan etkisi olduğu gözlemlenmiştir. Sonuç bölümünde, üç oyun arasında ki belirgin paralelliklerden yola çıkılarak, doğaüstü ögelerin aynı yapısal düzlemde kullanıldığı ve aynı amaca hizmet ettiği izlenmiştir. Bu bağlamda bu çalışma, üç yolundaki doğaüstü kullanımların, yazarın öncelikle dramatik etki yaratması amaçlı kullandığını saptamıştır. Anahtar Sözcükler: Shakespeare, Doğaüstü, Dramatik unsur, Hayalet, Cadı
This thesis is an attempt to explore the dramatic aspects of the Supernatural in William Shakespeare' s tragedies of Julius Caesar, Hamlet and Macbeth. It is dettermined that the Supernatural elements dramatically play an important role to depict the fictional and structural functions of the plays, and it is observed that theSupernatural contributes to characterization and plot development. This thesis consists of an introduction, three main chapters and a conclusion. In the introduction, under the headings of Classic and Shakespeare the definition and the feature of tragedy is analyzed and ist usages and the functions are examined through a histrionic journey form antiquity to the Renaissance. In this thesis, the first main chapter argued that the Supernatural considerably asist characterization in Julius Caesar. The second main chapter explored Hamlet structurally, and expressed theSupernatural's effect on stressing the theme. The final chapter also discussed the contribution of the Supernatural in relation to the dramatization of the hero and the plot development. In the conclusion part, based upon the parallelism between plays, it is determined that the Supernatural is handled in the same structural level and serves principally to heighten the dramatic effect. Key Words: Shakespeare, The Supernatural, Dramatic aspects, Ghosts, Witches
This thesis is an attempt to explore the dramatic aspects of the Supernatural in William Shakespeare' s tragedies of Julius Caesar, Hamlet and Macbeth. It is dettermined that the Supernatural elements dramatically play an important role to depict the fictional and structural functions of the plays, and it is observed that theSupernatural contributes to characterization and plot development. This thesis consists of an introduction, three main chapters and a conclusion. In the introduction, under the headings of Classic and Shakespeare the definition and the feature of tragedy is analyzed and ist usages and the functions are examined through a histrionic journey form antiquity to the Renaissance. In this thesis, the first main chapter argued that the Supernatural considerably asist characterization in Julius Caesar. The second main chapter explored Hamlet structurally, and expressed theSupernatural's effect on stressing the theme. The final chapter also discussed the contribution of the Supernatural in relation to the dramatization of the hero and the plot development. In the conclusion part, based upon the parallelism between plays, it is determined that the Supernatural is handled in the same structural level and serves principally to heighten the dramatic effect. Key Words: Shakespeare, The Supernatural, Dramatic aspects, Ghosts, Witches
Description
Keywords
Sahne ve Görüntü Sanatları, İngiliz Dili ve Edebiyatı, Doğaüstü, Dramatik, Performing and Visual Arts, English Linguistics and Literature, Dramatik tiyatro, Supernatural, Dramatic, Shakespeare, William, Dramatic theatre, Tiyatro, Shakespeare, William, Theatre, Tiyatro oyunları, Theater plays
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
0
End Page
108