Öğrenci performansının öngörülmesi için tahmin algoritmalarının karşılaştırılması

No Thumbnail Available

Date

2018

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Computer Engineering
(1998)
The Atılım University Department of Computer Engineering was founded in 1998. The department curriculum is prepared in a way that meets the demands for knowledge and skills after graduation, and is subject to periodical reviews and updates in line with international standards. Our Department offers education in many fields of expertise, such as software development, hardware systems, data structures, computer networks, artificial intelligence, machine learning, image processing, natural language processing, object based design, information security, and cloud computing. The education offered by our department is based on practical approaches, with modern laboratories, projects and internship programs. The undergraduate program at our department was accredited in 2014 by the Association of Evaluation and Accreditation of Engineering Programs (MÜDEK) and was granted the label EUR-ACE, valid through Europe. In addition to the undergraduate program, our department offers thesis or non-thesis graduate degree programs (MS).

Journal Issue

Abstract

Bu tez, Atılım Üniversitesi Bilgi Sistemlerinde barındırılan öğrenci bilgilerinin oluşturduğu veri kümelerini kullanarak altı farklı makine öğrenmesi algoritmalarının öğrenci performansı tahminine uygulanmasını incelemektedir. Bu öğrenme algoritmaları şu dört ölçü kullanılarak karşılaştırılmıştır: Doğruluk, Kesinlik, Geri Çağırma ve F-ölçüsü. Çalışmada aynı anda çok sayıda ders başarısı tahmininin, kullanılan sınıflandırıcıların performansıyla doğrudan veya ters orantılı olup olmadığına da bakılmıştır. Ayrıca; veri ön işlemenin yanı sıra, Korelasyon temelli Özellik Seçimi (CFS)'nin öğrenme algoritmaları üzerindeki etkilerinin ölçümü gerçekleştirilmiştir. Kullanılan algoritmalar şunlardır: Naif Bayes, Lojistik Regresyon, Çok Katmanlı Perceptron, SMO (Destek Vektör Makineleri), IBk (K-En Yakın Komşu) ve J48 (C4.5 Karar Ağacı). Naïve Bayes ve IBk, karşılaştırılan algoritmalar arasında en iyi sonuçlar vermiştir. Sonuçlar, birlikte tahmin edilen derslerin sayısı arttıkça tahmin performansının azaldığını da göstermektedir. Veri ön işleme ve CFS'nin, genellikle makine öğrenimi algoritmalarının performansını artırdığı görülmüştür.
This thesis investigates the application of six machine learning algorithms to student performance prediction, using datasets made up of only students information available at the Atilim University administrative systems. In addition, these learning algorithms were compared using four measures: Accuracy, Precision, Recall and F-measure. The study also investigates whether the number of courses predicted together is directly or inversely proportional to the performance of the classifiers used. A measure of the effects of data preprocessing as well as Correlation based Feature Selection (CFS) on the learning algorithms was also conducted, respectively. The algorithms used are: Naive Bayes, Logistic Regression, Multilayer Perceptron, SMO (based on Support Vector Machines), IBk (K-Nearest Neighbor) and J48 (C4.5 Decision Tree). Naïve Bayes and IBk proved to be the best among the compared algorithms. The results also show that as the number of courses being predicted together increases, the prediction performance decreases. Data preprocessing and CFS are also found to generally improve the performance of the machine learning algorithms.

Description

Keywords

Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol, Computer Engineering and Computer Science and Control

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

95