Gotik kadın kahramanların evrimi: Ann Radcliffe'in Sicilyada bir Aşk Hikayesi ve Emily Bronte'nin Uğultulu Tepeleri

Loading...
Thumbnail Image

Date

2023

Authors

Elbir, Nüket Belgin

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of English Language and Literature
(1997)
Founded in 1997, the Department of English Language and Literature is one of the first Departments of Atılım University. Through the graduate and doctorate degree programs in addition to the undergraduate program, the Department raises students and academicians. At the Department of English Language and Literature, we aim to graduate students who have studied and learned the English language and literature at an advanced level and developed the skill to produce ideas; as well as the ability to do analyses and academic research on literature. In addition to granting our students with the opportunity to develop their backgrounds in general culture, the education that we offer contributes to their interest and knowledge in contemporary and current issues. Accredited for 5 years from February 24th 2019 by FEDEK, our undergraduate program grants our students the opportunity to join Double-Major or Minor programs in Translation and Interpretation, and International Relations. Another option for the students of our Department is the Erasmus Exchange Program.

Journal Issue

Abstract

Onsekizinci yüzyılın sonlarına doğru ortaya çıkışının ardından gotik edebi yazın türü, birçok alt-edebi türe zemin hazırlamış olup, türün kendisi de kendi içinde birçok alt türe bölünmüştür. Gotik türünün en yaygın alt türlerinden biri kadın gotiktir. Bu romanların olay örgüsü kadınların durumunu tasvir etmek için gotik gelenekleri kullanır ve mutlu bir sona ulaşmadan önce erkek kötülüğüne maruz kalması gereken bir kadın kahramana odaklanır. Bugün on sekizinci ve on dokuzuncu yüzyıllar arasında kadınlar tarafından yazılan gotik romanlar, feminist eleştirmenler tarafından kadın gotik romanları olarak görülmektedir. Erkek gotik romanlarının birçoğunda, gotik kadın kahramanın tasviri, kadın yazarların tasvirinden farklıdır. Bu nedenle gotik kahramanların tasviri, yazarın cinsiyetine bağlı olarak eleştirmenler tarafından farklı biçimde değerlendirilmektedir. Kadın gotik edebiyatının en önemli öncülerinden birinin de yazar Ann Radcliffe'tir. Radcliffe, romanlarının çoğunda gotik kadın kahramanlar canlandırarak kendine özgü bir üslup yaratmıştır. Birçok kadın yazar da Radcliffe'in gotik hikâyeyi kendine özgü anlatım biçiminden ilham almış ve kendi kadın kahramanlarını yaratmışlardır. Gotik roman geleneği, on dokuzuncu yüzyılda da devam etmiştir. Emily Bronte de Uğultulu Tepeler (1847) romanında kendi gotik kadın kahramanını yaratmıştır. Bu çalışmanın konusu, iki kadın yazarın romanının karşılaştırmalı olarak incelenmesi ve farklı tarihsel dönemlerde yazılmış olmalarının öneminin değerlendirilmesidir. Bu iki romanda tasvir edilen gotik kadın kahramanların karşılaştırmalı incelemesi, kadın gotik türünün değişimini göstermesi açısından önemlidir. Bu tez, incelenen romanlardaki gotik kadın kahramanların betimleme biçimini karşılaştırarak, kadın gotik geleneğinin farklı dönemlerde yazılmış romanlardaki özelliklerini incelemekte ve bir değerlendirme sunmaktadır.
After its emergence towards the end of the eighteenth century, the gothic literary genre laid the groundwork for many sub-literary genres, and the genre itself was divided into many sub-genres. One of the most crucial sub-genres of the gothic genre is the female gothic. These novels usually use gothic conventions to portray women's condition and focus on a heroine who has to undergo male villainy before she pursues happiness. Because many gothic novels written by women authors have similar qualities, the twentieth-century literary critics coined the term female gothic. The gothic novels written by women between the eighteenth and the nineteenth centuries today are regarded as female gothic novels by feminist critics. In many of the 'male gothic' novels, the depiction of the gothic heroine is different from female authors' depiction. Also, early gothic female novelists changed the classic style of the male authors' gothic heroine qualities. They reshaped the plot, also the characters, in order to present particular gothic heroine qualities. Author Ann Radcliffe is one of the most important pioneers of female gothic fiction. In many of her novels, Radcliffe created a unique style when she portrayed gothic heroines. After Radcliffe's formation of the gothic heroine, many women writers were inspired by her unique way of telling the gothic story and created their heroines. Subsequently, in the nineteenth century, Emily Bronte also created her kind of gothic heroine in the novel Wuthering Heights (1847). Therefore, a comparative analysis of the gothic heroines depicted in these two novels will also provide an opportunity to examine the change and development of the female gothic genre. In this regard, this thesis attempts to investigate the characteristic elements of female gothic conventions in terms of comparing the formation of the gothic heroines in the novels; A Sicilian Romance (1790) and Wuthering Heights (1847).

Description

Keywords

İngiliz Dili ve Edebiyatı, 18. yüzyıl, English Language and Literature, 18. century, 19. yüzyıl, 19. century

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

96