Tükendim, Tükendim, Tükendim Artık! Üniversite Öğrencilerinde Tükenmişliğe Neden Olan Faktörler

dc.contributor.authorKorkmaz, Leman
dc.contributor.authorKaraoğlu, Leman Korkmaz
dc.contributor.authorYurtören, Deniz Derin
dc.contributor.authorTümözen, Tuna
dc.contributor.authorKaraoğlu, Leman Korkmaz
dc.contributor.otherDepartment of Psychology
dc.contributor.otherDepartment of Psychology
dc.date.accessioned2024-09-10T21:38:01Z
dc.date.available2024-09-10T21:38:01Z
dc.date.issued2020
dc.departmentAtılım Universityen_US
dc.department-tempATILIM ÜNİVERSİTESİ,BAŞKENT ÜNİVERSİTESİ,Tanımlanmamış Kurumen_US
dc.description.abstractTükenmişlik, kişinin yaptığı işle aşırı ve yoğun bir şekilde uğraşması sonucunda ortaya çıkan; duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve yetkinlik olmak üzere üç alt boyutta incelenen bir kavramdır. İki farklıçalışmayı içeren bu araştırmada, üniversite öğrencilerinde tükenmişliğin alt boyutlarını yordayabilecekfaktörlerin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. İlk çalışmada, çevresel ve demografik faktörlerin etkisiniincelemek amacıyla 18-26 yaş aralığında 209 üniversite öğrencisine Demografik Bilgi Formu, MaslachTükenmişlik Envanteri- Öğrenci Formu ve tükenmişliğin sebeplerini ölçmek amacıyla hazırlananDeğerlendirme Formu uygulanmıştır. Bulgular, öğrencilerin okudukları bölümlere ve bulunduklarısınıflara göre tükenmişlik seviyelerinde anlamlı farklılıklar bulunduğunu; derslerin yoğunluğu, bölümdekilerle anlaşamama gibi çevresel/ göreve ait farklı faktörlerin tükenmişliğin alt boyutları için yordayıcı olduğunu göstermiştir. Bölümden memnun olmama, tükenmişliğin tüm alt boyutlarını yordayantek faktör olmuştur. İkinci çalışmada, demografik faktörlerin etkisi kontrol edildiğinde öz-yeterlilik veilişki, başarı ve güç ihtiyacı olmak üzere, kişisel ihtiyaçların yordayıcı gücü incelenmiştir. Bu amaçla,18-35 yaş aralığında 335 üniversite öğrencisi katılımcıya Yeni Psikolojik İhtiyaçlar DeğerlendirmeÖlçeği, Maslach Tükenmişlik Envanteri- Öğrenci Formu ve Öz-yeterlik Ölçeği uygulanmıştır. Eldeedilen bulgular, demografik faktörler kontrol edildiğinde öz-yeterliğin sadece tükenmişliğin yetkinlikboyutunu, ilişki ihtiyacının sadece tükenmişliğin duygusal tükenme boyutunu, başarı ihtiyacının isetükenmişliğin üç boyutunu da yordadığını göstermiştir. Elde edilen bulguların öğrencilerde tükenmişliği azaltacak çalışmalar ve müdahale programları için yol gösterici olması beklenmektedir.en_US
dc.identifier.citationcount0
dc.identifier.doi10.5455/kpd.26024438m000025
dc.identifier.endpage123en_US
dc.identifier.issn2602-4438
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage106en_US
dc.identifier.trdizinid406781
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.5455/kpd.26024438m000025
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/406781/tukendim-tukendim-tukendim-artik-universite-ogrencilerinde-tukenmislige-neden-olan-faktorler
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14411/7492
dc.identifier.volume4en_US
dc.institutionauthorKaraoğlu, Leman Korkmaz
dc.language.isotren_US
dc.relation.ispartofKlinik Psikoloji Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.titleTükendim, Tükendim, Tükendim Artık! Üniversite Öğrencilerinde Tükenmişliğe Neden Olan Faktörleren_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication1469aa95-0f67-4922-90c2-9f8091826995
relation.isAuthorOfPublication1469aa95-0f67-4922-90c2-9f8091826995
relation.isAuthorOfPublication1469aa95-0f67-4922-90c2-9f8091826995
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery1469aa95-0f67-4922-90c2-9f8091826995
relation.isOrgUnitOfPublicationd03aee88-f01c-44c4-a304-c7d7552fbbe9
relation.isOrgUnitOfPublicationd03aee88-f01c-44c4-a304-c7d7552fbbe9
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscoveryd03aee88-f01c-44c4-a304-c7d7552fbbe9

Files

Collections