Hemşirelerin Çalışma Yaşam Kalitesinin Hasta Tatmini Üzerindeki Etkisinin İrdelenmesi

dc.contributor.advisorÇelik, Yusuf
dc.contributor.authorToprak, Çiğdem
dc.contributor.authorÇelik, Yusuf
dc.contributor.otherDepartment of Business
dc.date.accessioned2024-07-08T09:41:24Z
dc.date.available2024-07-08T09:41:24Z
dc.date.issued2013
dc.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü / Sağlık Kurumları İşletmeciliği Ana Bilim Dalı
dc.description.abstractBu araştırmada Hacettepe Üniversitesi Erişkin Hastanesi?nde yataklı kliniklerde çalışan Hemşirelerin Çalışma Yaşam Kalitesinin Hasta Tatmini Üzerine Etkisi incelenmiştir.Araştırmada Hacettepe Erişkin Hastanesi Yataklı tedavi kliniklerinde çalışan 201 hemşireye çalışma yaşam kalitesini değerlendirmek için Sağlık Personeli Çalışma Yaşam Kalitesi ölçeği ve 313 hasta içinde Hasta Tatmini anketi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 18 programında değerlendirilmiştir. Bağımsız değişkenler olan yaş, medeni durum, çocuk sayısı, mesleki çalışma süresi, iş güvencesi, gece çalışma durumu ve gelir durumu, çalışma yaşam kalitesiyle ilgili olan parametrelerle olan ilişkisi açısından incelenmiştir. Yaş grupları arasında sürekli gelişme ve iyileşme faaliyetlerinin yanı sıra işstresi ve zaman baskısı açısından anlamlı farklılıklar izlenmiştir. Kurumda çalışma süresi göz önüne alınarak yaş grupları arasında yapılan karşılaştırmada iş stresi ve zaman baskısı açısından anlamlı farklılık saptanmıştır. Hasta tatmini anketinde incelenen bağımsız değişkenler hastaneye ilk başvuru durumu, cinsiyet, yaş, medeni durum, öğrenim durumu, sosyal güvence, meslek, tedavi şekli ve yatış süresi olmuştur. Daha önceden başvuru yapmışolan ve ilk kez başvuran hastalar arasında memnuniyet düzeyleri açısından anlamlı farklılık izlenmiştir. Kadın ve erkek hasta grupları arasında da memnuniyet düzeyleri anlamlı olarak farklı saptanmıştır (p<0,05). Hastalar tarafından yatan hasta tatmin anketinde yer alan hemşirelik hizmetleri, hekimler ve hastanenin genel değerlendirilmesi olumlu olarak değerlendirilmiştir. Ankette hastaların hastaneye ilk başvuru mu? sorusuna %68?1 hayır yanıtını verdiği saptanmıştır. Bu hastaların daha önce bu kurumda tedavi aldığı ve memnun kaldığı için tekrar aynı kurumu tercih ettiğini düşündürmektedir. Çalışma sonucunda hemşirelerin çalışma yaşam kalitesi ile hasta tatmini arasında herhangi bir ilişki olmadığı görülmüştür. Bu konuda ise profesyonel meslek anlayışına göre hemşirelerinin çalışma yaşam kalitesindeki olumsuzlukları hastalarına yansıtmadığını düşündürmektedir ve bakım alan hastaların hemşirelik hizmetleri uygulamalarından memnun olduğu bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: 1.Çalışma yaşam kalitesi 2. Hasta tatmini
dc.description.abstractIn this research, the effect of the occupation quality of the nurses working in the wards of the Adult Hospital of the Hacettepe University, on the patient satisfaction. Health Personnel Occupation Life Quality Schedule has been applied to 201 nurses for the evaluation of the occupation life quality, and Patient Satisfaction Questionnaire has been applied to 313 patients. The data of the research was analyzed by using the SPSS 18 programme. The independent variables of age, marriage status, number of children, duration of the occupation, work security, nocturnal occupation status and income status were investigated for detection of correlation with the parameters of occupation life quality. There was significant difference among the age groups in respect to the continuous development and improvement facilities, along with the occupation stress and anxiety about time. The duration of the occupation was also found to be correlated with the degree of the work stress and anxiety about time. The independent variables analyzed in the Patient Satisfaction Questionnaire were the first application status, gender, age, marriage status, educational status, social security, occupation, treatment modality and duration of hospitalization. There was significant difference between the patients with previous application and the ones applying for the first time in respect to the satisfaction level. The difference of satisfaction level between males and females was also statistically significant (p<0.05). The evaluation of the nursery service, the doctors and the hospital in the Patient Satisfaction Questionnaire revealed approvement of the patients. It was detected that it was not the first application to the hospital for the 68% of the patients. This suggested that those patients were previously treated in this center and preferred the same center again, because of previous satisfaction. The research did not reveal any correlation between occupation life quality of the nurses and patient satisfaction. This analysis suggested that the nurses did not reflect the negativities in occupation life quality to the patients, in accordance with the professional occupation manner, and revealed that the patients were satisfied with the nursery services. Key Words: 1. Quality of working life2. Patient satisfactionen
dc.identifier.endpage102
dc.identifier.startpage0
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14411/5900
dc.identifier.yoktezid327457
dc.language.isotr
dc.subjectHemşirelik
dc.subjectSağlık Kurumları Yönetimi
dc.subjectİşletme
dc.subjectHasta memnuniyeti
dc.subjectNursingen_US
dc.subjectHealth Care Managementen_US
dc.subjectHemşireler
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.subjectPatient satisfactionen_US
dc.subjectHemşirelik
dc.subjectNursesen_US
dc.subjectYaşam kalitesi
dc.subjectNursingen_US
dc.subjectQuality of lifeen_US
dc.subjectİş hayatı kalitesi
dc.subjectQuality of work lifeen_US
dc.titleHemşirelerin Çalışma Yaşam Kalitesinin Hasta Tatmini Üzerindeki Etkisinin İrdelenmesi
dc.titleInvestigation of the Effect of the Occupation Life Quality of the Nurses on the Patient Satisfactionen_US
dc.typeMaster Thesis
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationd78857b6-b533-46b0-bb15-f57212aa9190
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryd78857b6-b533-46b0-bb15-f57212aa9190
relation.isOrgUnitOfPublication6fecf408-e340-4cbc-a391-6c8984c45f5e
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery6fecf408-e340-4cbc-a391-6c8984c45f5e

Files