Yaşam Tarzının Müşteri Sadakati ve Tüketici Satın Alma Davranışları Üzerine Etkileri; Organik Gıda Ürünlerini Kullanan Tüketiciler Üzerinde Bir Uygulama

Loading...
Thumbnail Image

Date

2013

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

Bu çalışmada amaç, yaşam tarzının gruplarını belirlemek ve yaşam tarzının tüketicileri satın alma davranışı ve müşteri sadakati üzerinde etkisinin araştırılmasıdır. Uygulanan anket çalışması ve elde edilen analiz sonuçlarına göre yaşam tarzının tüketicilerin satın alma davranışı ve müşteri sadakati üzerinde çok önemli bir etkisinin olmadığı görülmüştür. Günümüzde işletmelerin pazarlama anlayışı göz önünde bulundurulduğunda en önemli kaynağı tüketicilerdir. İşletmeler tüketicilerin istek, arzu ve ihtiyaçlarına uygun üretmek için birçok yol izlemektedirler. Bu araştırmada katılımcıların var olan özelliklerine hiçbir değişiklik yapılmaksızın veri toplanarak, var olan durum hakkında görüşleri alınmaya çalışılmıştır.Satın alma davranışlarını belirleyen yaşam tarzı grubu, fikirleri, aktiviteleri ve ilgileri benzer olan bireylerin oluşturduğu gruplardır. Aynı kültürde büyümüş, aynı yaş ve aynı mesleğe sahip bireylerin satın alma davranışlarının farklı olduğu görülmektedir. Bunun sebebi, bireylerin sahip oldukları değerleri, kişilikleri, geçmiş deneyimleri, sosyal sınıfları gibi içsel ve dışsal çeşitli faktörlerden farklı olmasıdır. İşletmeler tüketicilerin bu değerlerini ölçümlendirerek müşteri sadakati sağlayacaklardır.
The purpose of this study is to determine the life style groups, and the effect of life style on consumer purchasing behaviour and customer loyalty. According to the questionnaire and acquired analysis results, it has been observed that life style does not have an important effect on consumer purchasing behaviour and customer loyalty. Nowadays, when we consider the marketing approaches of business enterprises, we see that their most valuable source is consumers. Corporations follow many different methods to producer in accordance with the desires, wishes and needs of the consumers. In this study, data has been gathered without making any changes to the current traits of the participants, and an effort has been made to get their views on the current situation.The lifestyle group determining the purchasing behaviour, are groups consisting of individuals who share similar ideas, activities and interests. It has been observed that purchasing behaviour of individuals with the same age and profession, who were grown within the same culture, does show differences. The reason for this is that the personalities, values, past experiences, social statues, and other similar internal and external factors are different. Corporations will be scaling these values of the consumers and establish customer loyalty.

Description

Keywords

İşletme, Gıda ürünleri, Müşteri davranışı, Müşteri sadakati, Business Administration, Organik gıda, Food products, Organik ürünler, Customer behavior, Customer loyalty, Sadakat, Organic food, Organic products, Satın alma, Loyalty, Satın alma davranışı, Purchasing, Purchasing behavior, Yaşam tarzı, Life style

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

118

Collections

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

1

NO POVERTY
NO POVERTY Logo

3

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GOOD HEALTH AND WELL-BEING Logo

4

QUALITY EDUCATION
QUALITY EDUCATION Logo

5

GENDER EQUALITY
GENDER EQUALITY Logo

7

AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY Logo

8

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH Logo

9

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE Logo

10

REDUCED INEQUALITIES
REDUCED INEQUALITIES Logo

12

RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION Logo

16

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS Logo

17

PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS Logo