Yaşam Tarzının Müşteri Sadakati ve Tüketici Satın Alma Davranışları Üzerine Etkileri; Organik Gıda Ürünlerini Kullanan Tüketiciler Üzerinde Bir Uygulama
Loading...
Date
2013
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu çalışmada amaç, yaşam tarzının gruplarını belirlemek ve yaşam tarzının tüketicileri satın alma davranışı ve müşteri sadakati üzerinde etkisinin araştırılmasıdır. Uygulanan anket çalışması ve elde edilen analiz sonuçlarına göre yaşam tarzının tüketicilerin satın alma davranışı ve müşteri sadakati üzerinde çok önemli bir etkisinin olmadığı görülmüştür. Günümüzde işletmelerin pazarlama anlayışı göz önünde bulundurulduğunda en önemli kaynağı tüketicilerdir. İşletmeler tüketicilerin istek, arzu ve ihtiyaçlarına uygun üretmek için birçok yol izlemektedirler. Bu araştırmada katılımcıların var olan özelliklerine hiçbir değişiklik yapılmaksızın veri toplanarak, var olan durum hakkında görüşleri alınmaya çalışılmıştır.Satın alma davranışlarını belirleyen yaşam tarzı grubu, fikirleri, aktiviteleri ve ilgileri benzer olan bireylerin oluşturduğu gruplardır. Aynı kültürde büyümüş, aynı yaş ve aynı mesleğe sahip bireylerin satın alma davranışlarının farklı olduğu görülmektedir. Bunun sebebi, bireylerin sahip oldukları değerleri, kişilikleri, geçmiş deneyimleri, sosyal sınıfları gibi içsel ve dışsal çeşitli faktörlerden farklı olmasıdır. İşletmeler tüketicilerin bu değerlerini ölçümlendirerek müşteri sadakati sağlayacaklardır.
The purpose of this study is to determine the life style groups, and the effect of life style on consumer purchasing behaviour and customer loyalty. According to the questionnaire and acquired analysis results, it has been observed that life style does not have an important effect on consumer purchasing behaviour and customer loyalty. Nowadays, when we consider the marketing approaches of business enterprises, we see that their most valuable source is consumers. Corporations follow many different methods to producer in accordance with the desires, wishes and needs of the consumers. In this study, data has been gathered without making any changes to the current traits of the participants, and an effort has been made to get their views on the current situation.The lifestyle group determining the purchasing behaviour, are groups consisting of individuals who share similar ideas, activities and interests. It has been observed that purchasing behaviour of individuals with the same age and profession, who were grown within the same culture, does show differences. The reason for this is that the personalities, values, past experiences, social statues, and other similar internal and external factors are different. Corporations will be scaling these values of the consumers and establish customer loyalty.
The purpose of this study is to determine the life style groups, and the effect of life style on consumer purchasing behaviour and customer loyalty. According to the questionnaire and acquired analysis results, it has been observed that life style does not have an important effect on consumer purchasing behaviour and customer loyalty. Nowadays, when we consider the marketing approaches of business enterprises, we see that their most valuable source is consumers. Corporations follow many different methods to producer in accordance with the desires, wishes and needs of the consumers. In this study, data has been gathered without making any changes to the current traits of the participants, and an effort has been made to get their views on the current situation.The lifestyle group determining the purchasing behaviour, are groups consisting of individuals who share similar ideas, activities and interests. It has been observed that purchasing behaviour of individuals with the same age and profession, who were grown within the same culture, does show differences. The reason for this is that the personalities, values, past experiences, social statues, and other similar internal and external factors are different. Corporations will be scaling these values of the consumers and establish customer loyalty.
Description
Keywords
İşletme, Gıda ürünleri, Müşteri davranışı, Müşteri sadakati, Business Administration, Organik gıda, Food products, Organik ürünler, Customer behavior, Customer loyalty, Sadakat, Organic food, Organic products, Satın alma, Loyalty, Satın alma davranışı, Purchasing, Purchasing behavior, Yaşam tarzı, Life style
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
0
End Page
118