İnternet pazarlamasında müşteri memnuniyeti: Günün fırsatları üzerine bir uygulama

Loading...
Thumbnail Image

Date

2012

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Business
In parallel to our vision and mission statements, we offer graduate programs in Business Administration, Finance, Healthcare Management fields, either in Turkish or English as medium of instruction. Programs in English appeal to foreign students as well as Turkish ones for that we offer education through the latest that science has reached. We also offer online Master’s programs to students who cannot attend to our full-time programs.

Journal Issue

Abstract

Globalleşen dünyada internet kullanımının hızla gelişmesi, internet kullanım alanlarını etkilemekte ve bu alanların başında pazarlama gelmektedir. Bu da interneti, hem firmalar hem de tüketiciler açısından geniş bir pazar ve çekici bir ortam haline getirmektedir. İnternetten alışveriş yapan tüketicilerin davranışlarının analiz edilmesi hem alışveriş yapanların hem de yapmayanların nedenlerinin ortaya konması, firmaların hizmetlerini geliştirmesi ve daha geniş bir pazara sahip olması açısından önemlidir. İnternetten alışverişin de artmasıyla birlikte mal ve hizmet üreticileri geniş müşteri kitlelerine ulaşmak için çeşitli rekabet araçları geliştirmeye başlamışlardır. Sosyal paylaşım sitelerini kullanmak ya da fırsat siteleri aracılığıyla avantajlarını duyurmak bunlardan bazılarıdır.Bu çalışmada müşterilerin internetten alışverişlerindeki davranışları ve özellikle günün fırsatı sitelerinden memnuniyetlerinin araştırılması amaçlanmıştır. Gerçekleştirilen anket çalışması ve elde edilen analiz sonuçlarına göre fırsat sitelerinin internetten alışveriş eğilimini artırmakta önemli bir rol oynadığı gözlenmiştir. Ancak müşterilerin fırsat sitelerinden yaptıkları alışverişlerin bir kısmından memnun kalmadıkları da önemli bir sorun teşkil etmektedir. Bununla birlikte güven sorunu internetten alışverişi negatif yönde etkilese de internet pazarlamasının yakın gelecekte geleneksel pazarlamaya göre daha etkin kullanılacağı söylenebilir.
In the globalizating world, increasing of internet usage effects an area of internet usage especially the marketing. This becomes the internet as a large and an attractive market for both firms and customers. Analyzing the customer?s purchasing behaviors and the reasons for both doing and not doing internet shopping is important for the firms to develop their services and have larger market. With the increase in internet shopping, good and services producers have started to reach wide variety customers and to develop competing tools. Social networking sites or opportunity sites are some of them.This study examines the customers? internet shopping behaviors and their satisfactions of the opportunity sites. According to survey and its results, the opportunity sites are the important to increase the tendency of internet shopping increase. However, it is a problem that the customers who used the opportunity sites have several complaints. In addition, although the customers? trust problem effects the internet marketing negatively, it will be used much more actively according to traditional marketing in the near future.

Description

Keywords

İşletme, Elektronik pazarlama, Business Administration, Müşteri tatmini, Electronic marketing, Pazarlama, Customer satisfaction, Marketing, İnternet, Internet

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

143