Modern İngiliz detektif romanında türe özgü yapıların yıkılması, cinsiyet ve ideoloji ilişkisi

Loading...
Thumbnail Image

Date

2020

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of English Language and Literature
(1997)
Founded in 1997, the Department of English Language and Literature is one of the first Departments of Atılım University. Through the graduate and doctorate degree programs in addition to the undergraduate program, the Department raises students and academicians. At the Department of English Language and Literature, we aim to graduate students who have studied and learned the English language and literature at an advanced level and developed the skill to produce ideas; as well as the ability to do analyses and academic research on literature. In addition to granting our students with the opportunity to develop their backgrounds in general culture, the education that we offer contributes to their interest and knowledge in contemporary and current issues. Accredited for 5 years from February 24th 2019 by FEDEK, our undergraduate program grants our students the opportunity to join Double-Major or Minor programs in Translation and Interpretation, and International Relations. Another option for the students of our Department is the Erasmus Exchange Program.
Organizational Unit
Department of Modern Languages
In DML, post prep students are offered higher level academic English to help further their education and non-prep students are given basic English courses depending on their needs. In the departments students are exposed to various teaching learning methods and techniques and offline and online facilities to help develop learning strategies, analysing, questioning, synthesising, internalising, applying and evaluating the skills and knowledge to utilize them throughout their lives.

Journal Issue

Abstract

Polisiye türü ve polisiye romanın genelde edebi türe özgün bir formül ve çerçeve içerisinde yazıldığı düşünülür. Ancak, bu tezin amacı, 1970'li yıllardan sonra, klasik polisiye roman yazınında, cinsiyet ve ataerkil ideoloji ile bağlantıları olan ciddi bir yol ayrımı yaşandığı savını araştırmak ve mümkünse ispatlamaktır. P.D. James'in kadınların profesyonel tercihleri ve gelişimlerini engelleyen sınırları sorgulayan ve yıkmaya çalışan 1970'lerin 'yeni kadın' kavramını örnekleyen detektif figürünü resmettiği Kadınlara Göre Değil (1972) adlı kitabıyla başlayan bu edebi yol ayrımı, Martin Amis'in, özellikle kurgusal detektifin geleneksel karakter tasviri, dilin daima polisiye türüne özgü bir biçimde kullanılışı, gerilimin her zaman tepe noktasına ulaştığı ve çözümlendiği alışılagelmiş anlatım tarzı, ve suçun hep benzer türde ve özellikte olması ve sonuçlarının hep aynı şekilde cezalandırılması gibi polisiye roman türüne has klişeleri yıktığı ve aynı zamanda polis teşkilatında çalışan bir kadın detektifin bu maskülen ortamda var olmasının zorluklarını ve belki de imkansızlığını ele alan Gece Treni (1997) gibi eserlerle devam eder. Graham Swift'in Günyüzü (2003) adlı romanı bu tartışmaları hem daha ileri noktalara taşır hem de türe özgü bilindik anlatı yapılarını alt üst eder ve bu edebi alt üst olma, klasik polisiye romanlarındaki tipik 'kurtarıcı' detektif figürünün de alt üst edilmesiyle paralel olarak verilir. Swift'in romanında detektif figürü, toplumu işlenen suçtan kurtarmak istemeyen veya bu yeteneğe sahip olamayan ve suçun bozduğu düzenin yeniden kurulmasını sağlayamayan ya da bu konularla ilgilenmeyen bir anti-kahramana veya anti-detektife dönüştürülür. Aynı doğrultuda klasik detektif figürünün geleneksel azami otoritesi ve polisiye romanda alışılagelmiş tasvir eden 'erkek bakışı' gücünü ve otoritesini, özellikle kadınlar karşısında, kaybetmiş olarak resmedilir. Çalışmada ele alınan üç romanın, polisiye türüne özgü yapıları yıkmasının geleneksel kadın ve erkek ilişkilerinin ve toplumdaki tipik rollerinin sorgulamasıyla paralel olduğu görülür.
Detective fiction and detective novel have always been stigmatized as a formulaic convention with strict generic features and definite boundaries, yet, the argument of this dissertation is to claim a significant generic deviation taking place after 1970s with repercussions on arguments about gender and patriarchal ideology. Beginning with P.D. James's An Unsuitable Job for a Woman (1972) which portrays a female detective as a representative for the 'new woman' of 1970s subverting the stereotypical detective masculine in the genre and the patriarchal boundaries set around women's professional preferences and growth, the deviation continues with Martin Amis's Night Train (1997) which not only challenges the generic traditions of the detective novel particularly in the areas of characterization of the fictional detective, the specific use of language in the genre, the triangular climactic plot and the denouement following the climax, the nature and type of the crime and its repercussions, but also draws attention to the difficulty and perhaps impossibility to survive in an extremely masculine working environment in a patriarchal society, that is the police officer. Graham Swift's The Light of Day (2003), furthers the deviation and subverts the traditional narrative structure of classic detective novels, and the detective as a 'saviour' in classic examples of detective novel is transformed into an anti-hero or an anti-detective who cannot or will not either save the society from the crime or restore the order disturbed by the crime. Moreover, the traditional supreme authority and the male gaze of conventional detective figures in the genre are challenged in Swift's novel to an extent that obviously depower the gazer and question its authority against women. The dissertation, thus, concludes that not only do these three novels explored in the study undermine various generic traditions of classic detective novel, but also the detective figures presented in these works challenge stereotypical gender roles in patriarchy.

Description

Keywords

Batı Dilleri ve Edebiyatı, İngiliz Dili ve Edebiyatı, Polisiye romanlar, Roman, Western Linguistics and Literature, Toplumsal cinsiyet, English Linguistics and Literature, Detective novels, İdeoloji, Novel, Gender, İngiliz edebiyatı, Ideology, English literature, İngiliz romanı, British novel

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

229