Sarah Scott'ın A Description of Millennium Hall, Florence Dixie'nin Gloriana; Or, The Revolution of 1900 ve Fay Weldon'nın Darcy's Utopia adlı eserlerinde ütopik söylemin incelenmesi
Loading...
Date
2017
Authors
Aras, Gökşen
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Sarah Scott'ın A Description of Millenium Hall (1762), Florence Dixie'nin Gloriana; Or, The Revolution of 1900 (1890) ve Fay Weldon'ın Darcy's Utopia (1990) adlı eserleri yönetici sınıfta bulunan erkeklerin gücünü ve imtiyazlarını meşrulaştıran ataerkil politikaları eleştirir. Sırasıyla on sekizinci yüzyıl ortasında, on dokuzuncu ve yirminci yüzyıl sonlarında etkili olan feminist akımlardan etkilenmiş olan Scott, Dixie ve Weldon, kadın başkahramanları aracılığıyla feminist ütopyalarında baskıcı ataerkil ideolojiye ve söyleme karşı çıkarlar. Cinsiyet ayrımcılığını sosyo-politik bir sorun olarak ele alan kadın kahramanlar, kadınların zihinsel ve fiziksel yönlerden daha aşağı bir konumda oldukları varsayımının din, eğitim ve evlilik gibi sosyal kurumlar tarafından dayatıldığını ileri sürerler. Ayrıca, kadınların ve ikincil toplumsal, ırksal ve dini sınıfların baskılanması arasında da benzerlik kurarlar. Tez, çoğunlukla Foucault'nun ve feministlerin söylemlerine gönderme yaparak Scott, Dixie ve Weldon'ın eserlerinde kadınların ezilmesi ve sömürülmesi konusunu tartışır ve toplumsal cinsiyet meselesinin farklı sosyo-tarihsel açılardan ele alınsa da başkahramanların, kadınların ezilmesinin ideolojik olduğunu ve kadınların sözde biyolojik, zihinsel veya ahlaki açıdan güçsüzlükleriyle ilgili olmadığını savunduklarını açıklamayı amaçlar. Ayrıca, kadınların ikincil konuma itilmesinin, gücün üst sınıf Hıristiyan beyaz erkeklerin ellerinde toplanmasını savunan ataerkil devlet tarafından yasallaştırıldığını iddia ettikleri ortaya konur. Tez, Scott, Dixie ve Weldon'ın kadın kahramanlarının, kadınların erkek egemenliğinden kurtarılması için ataerkil gücü pekiştiren geleneksel sosyal, ekonomik, politik, dini ve ahlaki ideolojilerin yeniden düzenlenmesi gerektiğini savundukları sonucuna varır.
Sarah Scott's A Description of Millenium Hall (1762), Florence Dixie's Gloriana; Or, The Revolution of 1900 (1890), and Fay Weldon's Darcy's Utopia (1990) criticize patriarchal policies that legitimize the power and privileges of ruling patriarchs. Having been influenced respectively by the mid-eighteenth-, late-nineteenth-, and late-twentieth-century feminist movements, Scott, Dixie, and Weldon challenge the oppressive patriarchal ideology and discourse in their feminist utopias through their female protagonists. Treating gender discrimination as a socio-political problem, the heroines contend that women's perceived mental and physical inferiority is enforced through such social institutions as religion, education, and marriage. They also draw a similarity between the domination of women and the subordinated social, racial, and religious classes. The dissertation refers mainly to Foucauldian and feminist arguments to discuss the issue of the subjugation and exploitation of women in Scott, Dixie and Weldon, and it aims to explain that although gender issue is treated from different socio-historical perspectives, the protagonists maintain that the oppression of women is ideological, and it is not related to women's alleged biological, mental, or moral inferiority. It is also revealed that they claim that the subordination of women is enacted by patriarchal state, which advocates the concentration of power in the hands of the upper-class, Christian, white men. The dissertation concludes that Scott's, Dixie's, and Weldon's heroines argue that the conventional social, economic, political, religious and moral discourses should be reformed to emancipate women from men's domination.
Sarah Scott's A Description of Millenium Hall (1762), Florence Dixie's Gloriana; Or, The Revolution of 1900 (1890), and Fay Weldon's Darcy's Utopia (1990) criticize patriarchal policies that legitimize the power and privileges of ruling patriarchs. Having been influenced respectively by the mid-eighteenth-, late-nineteenth-, and late-twentieth-century feminist movements, Scott, Dixie, and Weldon challenge the oppressive patriarchal ideology and discourse in their feminist utopias through their female protagonists. Treating gender discrimination as a socio-political problem, the heroines contend that women's perceived mental and physical inferiority is enforced through such social institutions as religion, education, and marriage. They also draw a similarity between the domination of women and the subordinated social, racial, and religious classes. The dissertation refers mainly to Foucauldian and feminist arguments to discuss the issue of the subjugation and exploitation of women in Scott, Dixie and Weldon, and it aims to explain that although gender issue is treated from different socio-historical perspectives, the protagonists maintain that the oppression of women is ideological, and it is not related to women's alleged biological, mental, or moral inferiority. It is also revealed that they claim that the subordination of women is enacted by patriarchal state, which advocates the concentration of power in the hands of the upper-class, Christian, white men. The dissertation concludes that Scott's, Dixie's, and Weldon's heroines argue that the conventional social, economic, political, religious and moral discourses should be reformed to emancipate women from men's domination.
Description
Keywords
İngiliz Dili ve Edebiyatı, Cinsiyet, Dixie, Florence, Edebiyat, Kadınlar, Roman, English Linguistics and Literature, Gender, Scott, Sarah, Dixie, Florence, Literature, Weldon, Fay, Women, Novel, Ütopya, Scott, Sarah, Weldon, Fay, İdeoloji, Utopia, Ideology, İngiliz edebiyatı, English literature
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
0
End Page
206