Agatha Christie'nin Taken at the Flood ve Death on the Nile adlı romanlarındaki kadın karakterlerin, Simone de Beauvoir'ın the Second Sex eseri ışığında, ilişkilerindeki konumlarının incelenmesi

Loading...
Thumbnail Image

Date

2020

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of English Language and Literature
(1997)
Founded in 1997, the Department of English Language and Literature is one of the first Departments of Atılım University. Through the graduate and doctorate degree programs in addition to the undergraduate program, the Department raises students and academicians. At the Department of English Language and Literature, we aim to graduate students who have studied and learned the English language and literature at an advanced level and developed the skill to produce ideas; as well as the ability to do analyses and academic research on literature. In addition to granting our students with the opportunity to develop their backgrounds in general culture, the education that we offer contributes to their interest and knowledge in contemporary and current issues. Accredited for 5 years from February 24th 2019 by FEDEK, our undergraduate program grants our students the opportunity to join Double-Major or Minor programs in Translation and Interpretation, and International Relations. Another option for the students of our Department is the Erasmus Exchange Program.

Journal Issue

Abstract

Bu tezin amacı, Agatha Christie'nin Taken at the Flood ve Death on the Nile başlıklı romanlarındaki kadın karakterlerin ilişkileri içindeki konumlarının araştırılmasıdır. Referans olarak Simone de Beauvoir'ın The Second Sex (İkinci Cinsiyet) kitabındaki the 'One' ve the 'Other' (asıl ve öteki) konseptleri kullanılmıştır ve kadınların ilişkileri içinde erkek partnerleri tarafından ötekileştirilip ötekileştirilmediği analiz edilmiştir. Buna ek olarak kadın karakterler birbirleriyle de karşılaştırılmıştır ve ötekileşen ve ilişkilerinde pasif rolde olan kadınların, ilişkilerinde ikincil rolde olmayan diğer kadın karakterlerden neden farklı olabilecekleri, Marxist feminist bakış açısıyla incelenmiştir. Ayrıca, tezde feminizmin ve detektif romanın tarihsel gelişimi ve değişimine de değinilmiştir. Bunun amacı, romanların yazıldığı dönemdeki feminizm hareketi ve roman türü olarak altın çağını (golden age) yaşayan detektif romanının, tezde incelenen romanların yazıldığı zamanın şartlarıyla değerlendirmektir. Christie'nin edebiyat kariyeri ise, gelişmekte olan türün öncülerinden biri olduğu için ve otobiyografisinden edinilen bilgilerin yazarın kariyerinin ve yarattığı karakterlere etkisinin gözlenebilmesi amacıyla eklenmiştir. Sonuç olarak, Chrtistie'nin birbirine yakın tarihlerde yayımlanan bu iki romanında, biri hariç tüm kadın karakterler, ilişkilerinde de ötekileşirilmemiştir; aksine tüm karar mekanizmalarının bu kadınların elinde olduğu bilgisine ulaşılmıştır. Ötekileştirilen tek karakterin (Rosaleen Cloade) olduğu, ve ekonomik sınıfa bağlı olarak erkek partneri tarafından ezilmeye mahkum olduğu sonucuna varılmıştır. Anahtar kelimeler: Feminizm, Kadın, Agatha Christie, Öteki, İlişki
The aim of this thesis is to explore the position of women in their relationships with their male partners in Agatha Christie's Taken at the Flood and Death on the Nile referring to the 'One' and the 'Other' concepts through Simone de Beauvoir's The Second Sex, and it specifically focuses on whether female characters in these two books are the 'One' or the 'Other' in their relationships, and the reason why they are dominated or not dominated by a man is discussed. In addition, female characters are compared with each other to find the differences between one another, which will help explain why one is subordinated while the other has an active role in her relationship. In addition, the differences the women characters have been analysed, and discussed referring to the Marxist Feminist perspective. Also, the history of feminism and crime fiction is added to analyse the novels regarding the changes and improvements in the genre, and feminist movement. In addition, the literary career of Christie provides how the genre was changing then since she was one of the pioneers who developed the genre during its golden age. It is thought that her autobiography may provide a guide to her literary style and her characterization of both women and men in her books. It is concluded that all the woman characters, except for one of them, Rosaleen Cloade, in the novels have an active role in their relationships. It is found that they are not only dominant, but also active participators in their partnership, and the reason why Rosaleen Cloade is doomed to be othered is the class she belongs to. Keywords: Feminism, Agatha Christie, Woman, Otherness, Relationship.

Description

Keywords

İngiliz Dili ve Edebiyatı, Christie, Agatha, Feminizm, Kadın-erkek ilişkileri, English Linguistics and Literature, Kadınlar, Christie, Agatha, Roman, Feminism, Woman-man relations, Ötekileşme, Women, Novel, İlişki, Otherisation, İngiliz edebiyatı, Relationship, English literature, İngiliz romanı, British novel

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

106