Stratejik insan kaynakları transferinde sosyal ağların rolü: Türkiye yükseköğretim kurumları üzerine uygulama
Loading...
Date
2023
Authors
Tuzlukaya, Şule
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Yükseköğretim kurumları arasında öğretim üyesi transferi olgusunu anlamak, yükseköğretim sistemlerini geliştirmek ve yükseköğretime artan talebi karşılamak için kritik öneme sahiptir. Türkiye'deki devlet ve vakıf yükseköğretim kurumlarının sayısı son yıllarda artmasına rağmen, yükseköğretime erişim ve yükseköğretimin kalitesi, yükseköğretim sektöründe birbiriyle bağlantılı iki önemli sorundur. Sonuç olarak bu araştırmanın amacı, Stratejik İnsan Kaynağı olan öğretim üyelerinin Türk Yükseköğretim Kurumları arasındaki transferini Kaynak Temelli ve sosyal ağ bakış açısıyla açıklamaktır. Aynı zamanda Türk Yükseköğretim Kurumları arasında öğretim üyesi transferi için oluşturulan sosyal ağ ilişkilerinin anlamını ve içeriğini anlamak ve bunlarda oluşan kilit aktörleri ve kalıpları belirlemektir. Araştırma, 208 Türk Yükseköğretim Kurumunun tamamı ve 182.764 öğretim üyesi hakkında toplanan ikincil verileri işleyerek nesnel bir değerlendirme nicel metodolojisini benimsemektedir. Veri kullanımının etkinliğini ve verimliliğini artırmak için her biri kendi veri işleme stratejisine sahip iki araştırma yöntemini birleştirmektedir. İlk olarak, araştırma sorularının geliştirilmesine ve ele alınmasına yardımcı olan genel eğilimleri ve altta yatan ayrıntıları ortaya çıkarmak için Python kodlamasını kullanan bir Keşif Çalışması kullanıldı. Keşif Çalışmasının çıktıları Gephi yazılımı tarafından Sosyal Ağ Analizi ile işledikten sonra nihai sonuçlara ulaşmak üzere kullanıldı. Araştırmanın bulgularına göre, sosyal ağın içeriği Türkiye'nin 81 ilinde bulunan 205 Türk Yükseköğretim Kurumu arasındaki ilişki iken, diğer 3 Türk Yükseköğretim Kurumu Türk Yükseköğretim Kurumları arasındaki geçişte aktif olmamakta, bu durum öğretim üyesi eksikliğinden kaynaklanmaktadır. Bu ilişkiler, 1965'ten 2022'ye kadar 57 yıllık bir süreçte 41.544 öğretim üyesinin ve buna bağlı olarak 61.745 transferin bir sonucu olarak oluşturulmuştur. Buna ek olarak, çalışma yatay geçişte coğrafi konum, yasal durum, Türkiye Yükseköğretim Kurumunun yaşı ve akademik sıralama gibi yatay geçiş üzerinde niceliksel ve yönlü bir etkiye sahip olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, araştırma, dört ayrı merkezilik ölçüsünün her birinde merkezi Türk Yükseköğretim Kurumlarını ve bu sosyal ağ içinde geliştirilen yedi Türk Yükseköğretim Kurumu topluluğunu ortaya çıkarmaktadır.
Understanding the phenomenon of faculty member transfer among Higher Education Institutions (HEIs) is critical for developing the higher education system and meeting the increasing demand for higher education. Despite an increase in the number of state and foundation HEIs in Turkey in recent years, access to and quality of higher education as well as enhancing the performance of these HEIs, remain major interconnected challenges in the higher education sector. As a result, the aim of this research is to examine the transfer of faculty members, who are Strategic Human Resources (SHRs) from a Resource-Based View (RBV), among Turkish Higher Education Institutions (THEIs), as main actors from social network (SN) perspective. To understand the meaning and content of the SN relationships generated for the transfer of faculty members among THEIs, as well as identify the key actors and patterns formed in a national, static, weighted, and directed SN. The research adopts an objective evaluation quantitative methodology through processing secondary data collected about all the 208 THEIs and all their faculty members the 182,764. In the meso-level of analysis, the unit of analysis is the THEIs. It combines two research methods, each with its own data processing strategy, to enhance the efficiency and efficacy of data utilization. First, an Exploratory Study (ES) utilizing Python coding reveals overall trends and underlying details that help develop and investigate research questions. After that, processing the ES's outputs with Social Network Analysis (SNA) by the Gephi software to reach the final conclusions. According to the study's findings, the SN's content is the relationship among 205 THEIs situated in 81 Turkish cities, while 3 other THEIs are inactive in the transfer among THEIs 208 due to a lack of faculty members. These relationships were formed as a result of the transfer of 41,544 faculty members, resulting in 61,745 transfers over a 57-year period from 1965 to 2022. Additionally, the study revealed that the factors influencing the transfer, which were geographical location, legal status, THEI age, and academic ranking, had a quantity and directional influence on the transfer in this study. Furthermore, the research revealed central THEIs in each of the four separate centrality measures, as well as seven THEIs communities developed inside this SN.
Understanding the phenomenon of faculty member transfer among Higher Education Institutions (HEIs) is critical for developing the higher education system and meeting the increasing demand for higher education. Despite an increase in the number of state and foundation HEIs in Turkey in recent years, access to and quality of higher education as well as enhancing the performance of these HEIs, remain major interconnected challenges in the higher education sector. As a result, the aim of this research is to examine the transfer of faculty members, who are Strategic Human Resources (SHRs) from a Resource-Based View (RBV), among Turkish Higher Education Institutions (THEIs), as main actors from social network (SN) perspective. To understand the meaning and content of the SN relationships generated for the transfer of faculty members among THEIs, as well as identify the key actors and patterns formed in a national, static, weighted, and directed SN. The research adopts an objective evaluation quantitative methodology through processing secondary data collected about all the 208 THEIs and all their faculty members the 182,764. In the meso-level of analysis, the unit of analysis is the THEIs. It combines two research methods, each with its own data processing strategy, to enhance the efficiency and efficacy of data utilization. First, an Exploratory Study (ES) utilizing Python coding reveals overall trends and underlying details that help develop and investigate research questions. After that, processing the ES's outputs with Social Network Analysis (SNA) by the Gephi software to reach the final conclusions. According to the study's findings, the SN's content is the relationship among 205 THEIs situated in 81 Turkish cities, while 3 other THEIs are inactive in the transfer among THEIs 208 due to a lack of faculty members. These relationships were formed as a result of the transfer of 41,544 faculty members, resulting in 61,745 transfers over a 57-year period from 1965 to 2022. Additionally, the study revealed that the factors influencing the transfer, which were geographical location, legal status, THEI age, and academic ranking, had a quantity and directional influence on the transfer in this study. Furthermore, the research revealed central THEIs in each of the four separate centrality measures, as well as seven THEIs communities developed inside this SN.
Description
Keywords
İşletme, Business Administration
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
0
End Page
154