Kabin Ekiplerinde İş Tatmini ve Tükenmişlik Duygusu: Thy Örneği
Loading...
Date
2012
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu çalışmada tükenmişlik ve iş tatmini kavramları açıklanmaya çalışılmış ve tükenmişliğin iş tatminine etkisi bilimsel bir araştırmayla ortaya konulmuştur. Tükenmişlik, sıklıkla işi gereği insanlarla birebir çalışma durumunda olan kişilerde görülen psikolojik bir rahatsızlıktır. Özellikle polisler, öğretmenler, hekimlerde sıklıkla rastlanmaktadır. Tükenmişlik ilk olarak Freudenberger tarafından ortaya atılmıştır. Daha sonra Maslach'ın geliştirmiş olduğu model kabul görmüştür. Maslach tükenmişliği üç alt boyutuyla tanımlamıştır: Duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarı.Tükenmişliğin pek çok etkeni vardır; bunlar kişisel, ailesel ve örgütsel sebepler olarak gruplandırılabilir. Bunların ortaya çıkardığı tükenmişlikle mücadelede geliştirilmiş pek çok yöntem vardır. Bunlar kişinin kendi kendine uygulayabileceği yöntemler olabileceği gibi örgütün çalışanlar için yapabileceği uygulamalar da olabilir. Her iki taraflı yapılacak uygulamalar tükenmişliğin en kısa sürede sonlandırılmasına katkı sağlayacaktır.Tükenmişlik tek basına bir problem olmasının yanında başka problemleri de tetikleyici bir etmendir. Bu çalışmada araştırılan tükenmişliğin iş tatminine etkisinde olduğu gibi tükenmişlik iş tatminsizliğinin arttıran bir etmendir.Araştırma kısmında, Maslach Tükenmişlik Envanteri ve İş Tatmin Ölçeği kullanılmış; bu anket çalışması ile tükenmişliğin iş tatminine etkisi ölçülmüştür.Araştırmada THY'nda çalışan Ankara ve İstanbul'da ikamet eden kabin ekiplerine anket çalışması uygulanmıştır. Anketler yüz yüze görüşme yöntemiyle yapılmış, 150 kişiye uygulanmış ve tümü geçerli sayılmıştır. Verilerin analizinde SPSS-16 istatistik paket programından yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, tükenmişliğin iş tatminine etkisi yapılan istatistiki analizlerde saptanmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda durum için öneriler getirilmiştir.Anahtar Kelimeler:1.Kabin Ekipleri2.İş Tatmini3.Tükenmişlik Duygusu
In this study, the burnout and job satisfaction was explained and effect of burnout to job satisfaction was put forwarded with scientific research. Burnout is a psychological illness that seems frequently at who work with people face to face. Especially, it seems at policemen, nurses, doctors and teachers.At first, burnout was described by Freudenberger. After that, the model that Maslach developed had been accepted. Maslach characterized the burnout with three dimensions: Emotional exhaustion, depersonalization and personal accomplishment.A lot of factors can be caused the burnout, they can be personal, domestic and organizational factors. Also a lot of solutions ways can be used to improve this situation. The person who is burnout use a lot of methods by self to improve the illness and also organization apply different ways. Both of them, organizational and personal methods, help treatment of burnout as short as possible.Burnout is a big problem and also cause the other problems. It cause less job satisfaction like which is searched in this study. The effect of burnout to job satisfaction was measured with Maslach Burnout Inventory, Job Satisfaction Inventory. In this research, this survey was applied to cabin crew who work Turkish Airlines and lives in Ankara and İstanbul. 150 surveys were applied cabin crews and all of them were answered and valid. For analysis these datums, SPSS-16 statistic programme was used. As result, some suggestions have been offered for this situation.Key Words:1.Cabin Crews,2.Job Satisfaction,3.Burnout Sendrom
In this study, the burnout and job satisfaction was explained and effect of burnout to job satisfaction was put forwarded with scientific research. Burnout is a psychological illness that seems frequently at who work with people face to face. Especially, it seems at policemen, nurses, doctors and teachers.At first, burnout was described by Freudenberger. After that, the model that Maslach developed had been accepted. Maslach characterized the burnout with three dimensions: Emotional exhaustion, depersonalization and personal accomplishment.A lot of factors can be caused the burnout, they can be personal, domestic and organizational factors. Also a lot of solutions ways can be used to improve this situation. The person who is burnout use a lot of methods by self to improve the illness and also organization apply different ways. Both of them, organizational and personal methods, help treatment of burnout as short as possible.Burnout is a big problem and also cause the other problems. It cause less job satisfaction like which is searched in this study. The effect of burnout to job satisfaction was measured with Maslach Burnout Inventory, Job Satisfaction Inventory. In this research, this survey was applied to cabin crew who work Turkish Airlines and lives in Ankara and İstanbul. 150 surveys were applied cabin crews and all of them were answered and valid. For analysis these datums, SPSS-16 statistic programme was used. As result, some suggestions have been offered for this situation.Key Words:1.Cabin Crews,2.Job Satisfaction,3.Burnout Sendrom
Description
Keywords
İşletme, Hava yolu işletmeleri, Kabin personeli, Business Administration, Tükenmişlik, Airline companies, Cabin crew, Tükenmişlik duygusu, Burnout, Türk Hava Yolları, Burnout feeling, Turkish Airlines, İş doyumu, Job satisfaction
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
0
End Page
152