Analyzing Store Interior Designs in Metaverse Universes

No Thumbnail Available

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Events

Abstract

Gerçeklik teknolojileri, iç mekânları ve çevreleri deneyimlemeyi, keşfetmeyi ve etkileşimde bulunmayı yeniden tanımlamaktadır. İç mimarlık ve çevre tasarımı disiplinlerinde sınırları zorlayarak, tasarımcılara daha yaratıcı ve etkili çözümler sunmaktadır ve gerçeklik teknolojilerinin iç mimari tasarımlarla ilişkisindeki önemi giderek artmaktadır. Bu teknolojiler ile daha yenilikçi, etkileyici ve kullanıcı dostu iç mekânlar yaratmak mümkündür. İç mimari ile gerçeklik teknolojilerinin kesiştiği nokta, ilgili piyasayı da etkisi altına almaktadır ve iç mimari tasarımlara ilişkin, bu teknolojilerin tasarım süreçlerine entegrasyonunu teşvik etmek, iç mekânların geleceğini şekillendirmede kritik bir adımdır. Bu çalışma, gerçeklik teknolojilerinin iç mimarlık ve çevre tasarımı disiplinlerindeki önemini vurgulamak ve bu teknolojilerin gelecekteki tasarım uygulamalarını şekillendirmek için önemli bir referans kaynağı olacağı kabulu ile ortaya konmuştur. Bu çalışma, arttırılmış gerçeklik, sanal gerçeklik ve Metaverse gibi yenilikçi teknolojilerin, mağaza iç mekân tasarımında potansiyelini ve etkisini değerlendirmek amacıyla ele alınmıştır. Bu teknolojilerin, tasarım sürecinin farklı aşamalarında nasıl kullanılabileceği ve tasarım kararlarını nasıl etkileyebileceği üzerinde durulmuştur. Farklı Metaverse evrenlerinde varolan moda mağazaları seçilerek, bu moda mağazalarının tasarımları, iç mekan faktörleri(aydınlatma, renk, malzeme, organizasyon şeması ve sergileme elamanları) ve dış tasarım unsurları (vitrin, giriş kapısı, mağaza tabelası) açısından incelenmiştir. Ayrıca, gerçeklik teknolojilerinin, tüketicilerin mağaza deneyimleri ve iç mekân algısı üzerindeki etkisi detaylı bir şekilde araştırılmıştır. Bu araştırma sonucunda elde edilen veriler ile, iç mimarlık ve çevre tasarımı alanında çalışan profesyonellerin, öğrencilerin ve araştırmacıların gerçeklik teknolojileri konusundaki bilgi ve yetkinliklerini geliştirmelerinin ve bu teknolojilerin tasarım süreçlerine daha etkin bir şekilde entegre edilmesinin teşvik edilmesinin önemi ortaya çıkmıştır.
Reality technologies are redefining how we experience, explore and interact with interiors and environments. By pushing the boundaries in interior architecture and environmental design disciplines, it offers more creative and effective solutions to designers and the importance of reality technologies in relation to interior architectural designs is increasing. With these technologies, it is possible to create more innovative, impressive and user-friendly interiors. The intersection of interior architecture and reality technologies is influencing the related market, and encouraging the integration of these technologies into the design process is a critical step in shaping the future of interiors. This thesis is prepared to emphasise the importance of reality technologies in the disciplines of interior architecture and environmental design to consider the 'Relationship between Reality Technologies and Design' for professionals working in the field of design with the assumption that these technologies will be an important reference source for shaping future design practices. In this study, innovative technologies such as augmented reality, virtual reality and Metaverse are analysed through various examples in order to evaluate their potential and impact in store interior design. It is emphasised how these technologies can be used at different stages of the design process and how they can affect design decisions. In addition, the impact of reality technologies on consumers' purchasing behaviour, store experiences and perception of interior space has been investigated in detail. With the data obtained as a result of this research, it aims to improve the knowledge and competences of professionals, students and researchers working in the field of interior architecture and environmental design on reality technologies and to encourage more effective integration of these technologies into design processes. These technologies, which provide convenience in the context of the user and consumer, increase brand and user loyalty, as well as making the shopping experience more fun and easy as they offer easy access to the user.

Description

Keywords

İç Mimari ve Dekorasyon, Interior Design and Decoration

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

192

Collections