Sermaye yapısı açısından Türk medya sektörünün mali karakteristikleri, Almanya ve İngiltere uygulamalarıyla karşılaştırılması

No Thumbnail Available

Date

2002

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Business
In parallel to our vision and mission statements, we offer graduate programs in Business Administration, Finance, Healthcare Management fields, either in Turkish or English as medium of instruction. Programs in English appeal to foreign students as well as Turkish ones for that we offer education through the latest that science has reached. We also offer online Master’s programs to students who cannot attend to our full-time programs.

Journal Issue

Abstract

173 ÖZET Medya sektörü diğer sektörlerden daha yoğun düzeyde ürünleri, hizmetleri ve çevresiyle yaşayan ve büyüyen bir sektördür. Sektör, bir yandan globalleşmenin itici gücü olurken, diğer tarafında bu olgudan büyük oranda etkilenmiştir. İletişime bağlı olarak gelişen medya ortamı radyodan-televizyona, mobil telefondan-internete, gazeteden-elektronik medyaya kadar geniş bir alanda faaliyet göstermektedir. İletişim ve medyanın gelişmesi bilişim sektörünü ortaya çıkarmıştır. Bilişim sektörü, medya sektörünün alt yapışım oluşturduğundan bu iki sektörü birbirinden ayırmak mümkün değildir. Bu özellikler dikkate alınarak, ulusal bazda yayın yapan bir televizyon kuruluşunun fonksiyonlarım yerine getirmesi için sahip olması gereken mali gücünün ne olması gerektiği incelenmiştir. Bu aşamada şirket varlık ve yükümlülükleri detaylı şekilde incelenirken sermaye yapısının oluşturulmasında mali araçların ne oranda bu yapı içerisinde yer alması gerektiği üzerinde özellikle durulmuştur. Halen faaliyette bulunan ve ulusal bazda yayın yapan yabancı kuruluşların mali yapısı da ele alınmıştır. Bununla birlikte ülkemizde ulusal bazda televizyon yayım yapan televizyon kuruluşlarının mali yapısı ele alınmıştır. Mali oranlan anlamlı hale getirebilmek için uygun istatistiksel yöntemler kullanılarak görsel medya sektöründeki kuruluşların finansal yapılan ile ilgili tespitlerde bulunulmuştur. Sonuç olarak; yabancı ve yerli medya kuruluşlarının mali tabloları göz önünde tutularak, ülkemizde bağımsız bir görsel medya kuruluşu olabilmek için kuruluşlara! sahip olması gereken mali yapı hacmi ve bileşimi ortaya konulmuştur. Anahtar Kelimeler: Medyalar, Medya Sektörü, Televizyon Şirketleri
174 ABSTRACT The Mass Media Sector is; living and growing with its own products, services and environment denser than other sectors. The sector, could not be stayed unresponsive, which mirrors the ongoing globalization. New Information and Communication Technologies sector has developed significantly. Advances in computing, telecommunications and broadcasting technologies are leading to a convergence of these three industries and this is having a significant impact on the media sector. There is a move towards digital broadcasting, web-sites for magazines and newspapers and downloading of records, video and books. Also, The Media sector includes radio and TV broadcasters; motion picture, movie theater, and music companies; newspaper, periodical, and book publishers; and Internet service and content providers. Taking these characteristics into consideration, it's examined for a television company, broadcasting on national base, how much economic power possesed to be able to achieve the corporate duties. In this stage, the company wealth and obligations were examined in detail. Some foreign firms, broadcasting national, was analyzed. Also, The economic structure of television companies that broadcasting national in our country was examined. As a conclusion, Taking the financial sheets of foreign and local media companies into consideration, for being an independent visual media company in our country, The financial values that companies had to own, was examined. Key Words : Mass media, Media sector, Television Company ***** ^SSS***' ***

Description

Keywords

İşletme, Almanya, Finansal planlama, Medya, Business Administration, Sektörel analiz, Germany, Financial planning, Sermaye yapısı, Media, Sectoral analysis, Televizyon yayıncılığı, Capital structure, Türkiye, Television broadcasting, Turkey, İngiltere, England

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

182