BİR ÖZEL YETENEK SINAVI ANALİZİ VE ORTAYA ÇIKAN NİTELİK SORUNU

No Thumbnail Available

Date

2017

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Textile and Fashion Design
The Department of Textile and Fashion Design was founded to train versatile and sensitive designers, able to reach creative results through an artistic and aesthetic point of view. In this regard, the department offers an extensive syllabus that consists of theoretical and practical courses such as Basic Design, Sustainable Fashion, Experimental Design, Project, Art History to support the personal and professional development of students. At our department where all shareholders are constantly in touch, current developments are closely followed; while developing systematic and innovative practices catered for the field. Our students are granted an opportunity to work in leading companies of the sector before graduation through the Cooperative Education Model that integrates business life into education. In addition, the mandatory internship studies in the department program fosters the collaboration between the sector and the university. Moreover, with our academic agreements with many international universities, our students are granted the option to pursue their education abroad.

Journal Issue

Abstract

YÖK'ün hazırladığı özel yetenek sınavlarını tanımlayan bir değerlendirme sistemi olmakla birlikte, uygulamada farklılıklar gözlenmektedir. Belirlenen formüldeki not ağırlıklarının değiştirilmesi, bazı üniversitelerin ön eleme yapması, bazı üniversitelerin tüm öğrencileri kabul etmesi ya da sadece özel yetenek sınavını ön plana çıkartması, ilk akla gelen farklılıklardan bazılarıdır. Bir vakıf üniversitesi olan AÜ' de yapılan özel yetenek sınavı verileri nitelik sorununu açık bir şekilde yansıtmaktadır. 2015-2016 Akademik Yılı özel yetenek sınav verileri iki boyutlu matris üzerinde değerlendirildiğinde, önceki yıllarla benzeştiği, sözü edilen sorununun çözümü yolunda önlem alınmadığı, öğrenci harçlarıyla varlıklarını sürdüren vakıf üniversitelerinin kontenjanlarını doldurabilmek için, özel yetenek sınavı yerine, sıralama sınavı yaptıkları anlaşılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, YÖK'ün belirlediği değerlendirme sisteminin uygulandığı bir yetenek sınavında, adayların YGS, OBP, ÖYSP ve YP analizleriyle yargıya götürecek sayısal verilere ulaşmaktır. Veriler, sanat eğitimine uygun olmayan ve sanatsal davranış geliştiremeyecek adayların, öğrencilik hakkı elde edebildikleri yönündedir

Description

Keywords

Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

1

WoS Q

Scopus Q

Q4

Source

Milli Eğitim

Volume

46

Issue

213

Start Page

67

End Page

78

Collections