İki Aşamalı Çok Kriterli Karar Verme ile Performans Değerlendirmesi: Ahp ve Topsıs Yöntemlerinin Entegrasyonu

dc.contributor.author Samut, Pınar Kaya
dc.contributor.other Department of Business
dc.date.accessioned 2024-10-06T11:31:34Z
dc.date.available 2024-10-06T11:31:34Z
dc.date.issued 2014
dc.department Atılım University en_US
dc.department-temp ATILIM ÜNİVERSİTESİ en_US
dc.description.abstract Performans değerlendirmesi ve buna bağlı olarak dahaetkin ve verimli karar süreçlerinin tanımlanması, iş - letmelerin sürdürülebilirliği ve rekabeti için önem arzetmektedir. Bir hizmet sektörü olan eğitimde de per- formansın değerlendirilmesi, iyileştirilmesi ve uluslararası düzeyde analiz edilerek diğer ülkelerle rekabetedilebilir hale gelinmesi için eksikliklerin tartışılmasıgerekmektedir. Uluslar arası düzeyde eğitim perfor- manslarının değerlendirilmesinin amaçlandığı bu çalış - mada iki aşamalı çok kriterli bir karar verme yöntemikullanılmıştır. İlk aşamada AHP (Analytic HierarchyProcess-Analitik Hiyerarşi Süreci) yöntemi kullanılarakeğitim performans kriterlerinin ağırlıkları bulunmuş - tur. İkinci aşamada ise TOPSIS (Technique for Order ofPreference by Similarity to Ideal Solution) yöntemi ileOECD (Organisation for Economic Co-operation andDevelopment- Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü)ülkelerinin eğitim performansları analiz edilerek, ülkesıralamaları elde edilmiştir. AHP yöntemiyle elde edilenperformans kriterleri sıralamasında, eğitime yapılanharcamalar ve maaşlar eğitim performansını etkileyenen önemli kriterler olarak bulunurken, okullaşma oranıise en düşük ağırlığa sahip performans kriteri olmuştur.İlköğretime ilişkin kriterlerin orta öğretime nazaraneğitim performansını daha çok etkilediği yine bulgulararasındadır. TOPSIS yöntemi ile elde edilen, eğitimperformans sıralamasında en başarılı ülke Lüksemburgolarak bulunurken, en başarısız ülke ise Türkiye olmuş - tur. Lüksemburgu, İsviçre ve Kanada izlemektedir. Buülkelerin öğretmen maaşlarının ve GSYH (GayrisafiYurtiçi Hasıla)dan eğitime ayırdıkları payın oldukçayüksek olduğu göze çarpmaktadır. en_US
dc.identifier.citationcount 10
dc.identifier.endpage 68 en_US
dc.identifier.issn 1303-0876
dc.identifier.issn 2667-8683
dc.identifier.issue 4 en_US
dc.identifier.startpage 57 en_US
dc.identifier.trdizinid 172234
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/172234/iki-asamali-cok-kriterli-karar-verme-ile-performans-degerlendirmesi-ahp-ve-topsis-yontemlerinin-entegrasyonu
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14411/9784
dc.identifier.volume 14 en_US
dc.institutionauthor Samut, Pınar Kaya
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title İki Aşamalı Çok Kriterli Karar Verme ile Performans Değerlendirmesi: Ahp ve Topsıs Yöntemlerinin Entegrasyonu en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication 4bc7f377-e5e9-4d23-bc9b-bb55639447ea
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 4bc7f377-e5e9-4d23-bc9b-bb55639447ea
relation.isOrgUnitOfPublication 6fecf408-e340-4cbc-a391-6c8984c45f5e
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 6fecf408-e340-4cbc-a391-6c8984c45f5e

Files

Collections