Pazarlama Çağında “Pazarlamama”!

No Thumbnail Available

Date

2013

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Bilim ve Teknoloji

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Public Relations and Advertising
(2000)
The Department of Public Relations and Advertising started its 4-year undergraduate degree program in 2000 under the School of Business. The Department of Public Relations and Advertising offers a program that stresses the skill of analytical thinking for students. The program is based on academic standpoints and supported by practices and new technologies. The department offers the opportunity to take elective courses from its own curriculum, or from other departments, in addition to theoretical and practical courses that complement each other. With a program offered in English, the Department of Public Relations and Advertising has mutual contracts with universities from Spain, the Netherlands and Finland within the scope of the “Erasmus Exchange Program”. In addition, the graduate degree program of “Public Relations and Advertising” under the Graduate School of social Sciences aims to sustain the continuity of undergraduate-level education and training, and to meet the demands of those pursuing to advance academically.

Journal Issue

Abstract

Pazarlama kavramı uzun yıllardır gündemde olan ve çoğu firma için pazarda tutunabilmek amacıyla ürün, dağıtım, fiyatlandırma ve tanıtım için belirlenen stratejilerin temelini oluşturmaktadır. Pazarlama aslında tüketiciler ve üreticiler için gerekli olan mal veya hizmetlerin üretilmesi, bu üretilen mal ve hizmetlerin tanıtımının ve dağıtımının yapılması olarak tanımlanır (Elden, Ulugök ve Yeygel, 2005: 16). Bu dağıtım sürecinde belirlenen stratejilerde pazarlama stratejileridir. Pazarlama anlayışının başlıca ögeleri; (1) Tüketici yönlülük, yani potansiyel müşterinin hedef ve beklentilerinin saptanıp ona göre pazarlama ve üretim yapılması, (2) Bütünleşik pazarlama fonksiyonları, yani diğer departmanlar ile pazarlama departmanı arasında fiyat, tutundurma, dağıtım ve ürün gibi elemanlar arası uyum ve işbirliği sağlanması, (3) Tüketicinin tatmini ve kar sağlanması, ancak burada satış öncesi ve sonrası tatmin düzeylerinin ölçümlerinin yapılması gerekmektedir (Tek, 1991: 13). Ancak bu tip pazarlama stratejileri daha ziyade yeni piyasaya çıkmakta olan bir firma-marka tarafından tercih edilmektedir. İçerisinde bulunduğumuz küresel çağda örgütler kendilerini ifade etmek çeşitli pazarlama iletişim yöntemlerini kullansalar da, bazı durumlarda kurumlar pazarlamama (demarketing) stratejisini uygularlar.

Description

Keywords

public relations and advertising

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page