SOMUT VE SOMUT OLMAYAN KÜLTÜREL MİRASIN KORUNMASI: TÜRK HAMAMI ÖRNEĞİ

No Thumbnail Available

Date

2021

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Public Relations and Advertising
(2000)
The Department of Public Relations and Advertising started its 4-year undergraduate degree program in 2000 under the School of Business. The Department of Public Relations and Advertising offers a program that stresses the skill of analytical thinking for students. The program is based on academic standpoints and supported by practices and new technologies. The department offers the opportunity to take elective courses from its own curriculum, or from other departments, in addition to theoretical and practical courses that complement each other. With a program offered in English, the Department of Public Relations and Advertising has mutual contracts with universities from Spain, the Netherlands and Finland within the scope of the “Erasmus Exchange Program”. In addition, the graduate degree program of “Public Relations and Advertising” under the Graduate School of social Sciences aims to sustain the continuity of undergraduate-level education and training, and to meet the demands of those pursuing to advance academically.

Journal Issue

Abstract

“Türk hamamı” yaşayan ve kuşaklar boyu aktarılan bir kültürel zenginliğin önemli bir simgesi olduğundan hem somut hem de somut olmayan kültürel mirasın birlikte korunması ve sürdürülmesi açısından önemli bir örnektir. Bu çalışmanın amacı; somut ve somut olmayan kültürel mirasın birlikte korunması ve sürdürülmesi bağlamında Türk hamamının mekânsal, fonksiyonel ve geleneksel özelliklerinin ortaya konulması ve Türk hamamı objelerinin ayrıntılı olarak incelenmesidir. Çalışmada ayrıca, somut kültürel mirasın korunması bağlamında, tarihi değeri olan ve müzelere dönüştürülen hamamların da incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanı yöntemi, kültürel mirasın korunması ve Türk hamam kültürü ile ilgili literatürün taranmasına dayanan betimsel tarama modelidir. Türk hamamının mekânsal, fonksiyonel ve geleneksel özelliklerinin yanı sıra Türk hamamı objelerinin özelliklerini vurgulayan ve Türk hamamı müzelerini yansıtan örnekler içeren görseller ile literatür bulguları desteklenmiştir. Çalışmanın sonuç bölümünde, Türk hamam geleneğinin yaşatılabilmesi, somut ve somut olmayan kültürel mirasın birlikte korunması açısından Anadolu’nun hemen her kentinde yer alan tarihi hamamların fonksiyonlarını sürdürülmesi için çaba gösterilmesinin önemine değinilmiş, bunun mümkün olmadığı durumlarda ise hamamların müzelere dönüştürülerek kaybolmalarının önlenmesinin en azından somut kültürel mirasın korunması açısından bir çözüm olarak görülmesi gerektiği vurgulanmıştır.

Description

Keywords

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

1

WoS Q

N/A

Scopus Q

N/A

Source

The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication

Volume

11

Issue

1

Start Page

1

End Page

19

Collections