The portrayal of the 'Turk' in Tamburlaine the Great and a Christian Turned Turk

Loading...
Thumbnail Image

Date

2022

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of English Language and Literature
(1997)
Founded in 1997, the Department of English Language and Literature is one of the first Departments of Atılım University. Through the graduate and doctorate degree programs in addition to the undergraduate program, the Department raises students and academicians. At the Department of English Language and Literature, we aim to graduate students who have studied and learned the English language and literature at an advanced level and developed the skill to produce ideas; as well as the ability to do analyses and academic research on literature. In addition to granting our students with the opportunity to develop their backgrounds in general culture, the education that we offer contributes to their interest and knowledge in contemporary and current issues. Accredited for 5 years from February 24th 2019 by FEDEK, our undergraduate program grants our students the opportunity to join Double-Major or Minor programs in Translation and Interpretation, and International Relations. Another option for the students of our Department is the Erasmus Exchange Program.

Journal Issue

Abstract

Tarihte Türkler güçlendikçe hem korku hem de merak uyandırmışlardır. Erken Modern Dönem İngiliz Dramasında yazılan pek çok oyunda 'Türklük' kavramının işlendiği görülmektedir. Türklere yönelik bu algı ve merak, birçok oyun yazarının oyunlarında Türkleri yanlış tanıtmasına yol açmıştır. Bu tez, 16. ve 17. yüzyıllarda İngiliz tiyatrosunda Türklerin nasıl tasvir edildiğini incelemektedir. Bu çalışmada seçilen iki eser, Christopher Marlowe'un Tamburlaine the Great ve Robert Daborne'nun A Christian Turn'd Turk oyunu, Erken Modern İngiliz oyunlarıdır ve her ikisi de Türk karakterlerini ve tarihi unsurları içerir. Söz konusu iki oyun, Türklerin ve genel olarak Türk tarihinin nasıl taraflı bir şekilde tasvir edildiğini göstermektedir. Çalışmanın birinci bölümünde, Erken Modern İngiliz Tiyatrosunda Türklük algısının yanı sıra Osmanlı ve İngiliz İmparatorluklarının tarihsel geçmişleri ve aralarındaki etkileşimleri, ikinci ve üçüncü bölümlerde; Tamburlaine the Great ve A Christian Turn'd Turk adlı iki oyunun olay örgüleri ve ardından oyunların Türklerin nasıl ve hangi açılardan önyargı ile temsil edildikleri ele alınmaktadır. Ayrıca, incelenen oyunlara esin kaynağı olan Osmanlı İmparatorluğu ve imparatorluğun fetih politikasının kültürel arka planı da ele alınmaktadır. Bunun yanı sıra bu tez, topraklarını ve vatandaşlarını başka bir imparatorluğa ve dine kaptırma korkusu yaşayan İngiltere'de söz konusu korkudan kaynaklanan çelişkilere de odaklanmaktadır.
As the Turks grew stronger throughout history, they inspired both fear and curiosity. It is evident that the theme of 'Turkishness' is utilized in numerous Early Modern Period English plays. This image and interest about Turks have prompted some playwrights to misrepresent Turks in their plays. The purpose of this thesis was to examine the depiction of Turks in 16th- and 17th-century English drama. The two plays studied in this thesis are Christopher Marlowe's Tamburlaine the Great and Robert Daborne's A Christian Turn'd Turk, both of which contain Turkish characters and historical facts that have been distorted. These two plays illustrate the prejudiced portrayal of of Turks and Turkish history in general. In the first section of this thesis, the historical background of the Ottoman and British Empires and their interconnections as well as the view of Turkishness in the Early Modern English theater and how it demonstrates misrepresentation and bias are explored. The second and the third sections give details about the plot structures of the two plays, Tamburlaine the Great and A Christian Turn'd Turk, and then deal with how the plays misrepresent and display prejudice towards Turks. This thesis describes the cultural context that inspired the plots of these plays, namely the Ottoman Empire's conquest power and strategy. The study focuses on the contradictions that arose in British culture because of the fear of losing both their territory and their religious residents to another empire and religion.

Description

Keywords

İngiliz Dili ve Edebiyatı, 16. yüzyıl, 17. yüzyıl, Daborne, Robert, English Language and Literature, Edebi eserler, 16. century, Tiyatro, 17. century, Daborne, Robert, Tiyatro oyunları, Literary works, Theatre, Türklük, Theater plays, İngiliz edebiyatı, Turkishness, English literature, İngiliz tiyatrosu, British theater

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

117